Nabídka komunálních traktorů Kubota čítá přes 30 modelů. Zahrnuje řadu B1 (výkon od 12 do 14 koní) a B2 (výkon od 20 do 26 koní) s možností výběru mezi mechanickou nebo hydrostatickou převodovkou. Pokud zákazník zvolí druhou z uvedených, traktor lze dodat s kabinou a motorem o výkonu 23 nebo 26 koní. V nabídce se nachází i řada L1 s modely o výkonu 38 koní, 45 koní s hydrostatickou nebo mechanickou převodovkou a stroj o výkonu 50 koní s kabinou polské výroby Naglak.
Všechny traktory Kubota o výkonu od 30 koní nyní disponují filtrem pevných částic, motorem se systémem Common-rail a elektronickým řízením, a tak vyhovují nejnovější emisní normě Stage V.
Navazuje na úspěch nejprodávanějšího traktoru ve své třídě
V Sudicích nám byl fyzicky předveden model L1-382. Nahradil L1-361, který je jedním z nejprodávanějších malotraktorů ve své výkonnostní třídě. Oblíbený je pro svoji velikost, výkon a možnost osazení čelním nakladačem. Nový model L1-382 navazuje na jeho úspěch. Traktor je využitelný na menších farmách, v jízdárnách a v komunální sféře. Výkon motoru by navýšen o dva koně na 38 koní. Vylepšení se dočkaly také nápravy. Traktor je celkově robustnější, zvýšila se jeho hmotnost, což přináší výhody při používání čelního nakladače.
Traktor se dodává buď s mechanickou převodovkou se dvěma rychlostními skupinami (každá se čtyřmi stupni) s maximální pojezdovou rychlostí 28 km/h, nebo s třístupňovou hydrostatickou převodovkou, která je pro obsluhu komfortnější a hodí se při používání čelního nakladače, u něhož je nutné často měnit směr jízdy. U zmíněné třístupňové převodovky je k dispozici také mechanický tempomat, jenž nalezne uplatnění při polních pracích. Hodit se může také ruční plyn – třeba při mulčování.
Za vývojem a výrobou důležitých součástí traktoru, jako jsou motor, převodovka, nápravy a šasi, stojí Kubota. Jednotlivé komponenty se vyrábí v Japonsku. Traktor je osazen tříválcovým motorem Kubota vyvinutým za účelem minimalizace emisí výfukových plynů a snížení spotřeby paliva. Palivová nádrž byla zvětšena na 42 litrů. Konstrukce motoru se oproti předchůdci moc nezměnila, nově však obsahuje již zmíněný filtr pevných částic, s nimiž má Kubota mnohaleté zkušenosti – jsou vyzkoušeny provozem. Po uplynutí určitého počtu motohodin (mth) a při stanovených provozních podmínkách je obsluha kontrolkou upozorněna na nutnost vypalování filtru pevných částic. Cyklus vypalování lze jednou oddálit, například když se stroj pohybuje v hořlavém prostředí nebo v uzavřeném prostoru. První servisní interval je v 50 mth (výměna motorového oleje a filtru), další následuje v 200 mth (malá údržba) a další v 400 mth (velká údržba).
Stejně jako je tomu u téměř všech traktorů Kubota, i nový model má velmi malý poloměr otáčení. Přední náprava traktoru není poháněna kardanem, nýbrž klasickou hřídelí přenášející výkon z motoru na kola. V uložení přední nápravy se nachází dvě ozubená kuželová soukolí. Toto konstrukční provedení propůjčuje traktoru velký rejd, z něhož plyne malý poloměr otáčení, což je výhodné při pohybu v omezeném prostoru a při práci s čelním nakladačem.
Proměnou prošla i přístrojová deska. Obsluha má nyní všechny důležité provozní údaje pod kontrolou.
Prémiový traktor
V nabídce komunálních traktorů nalezneme i modelovou řadu L2, která se oproti L1 liší hlavně převodovkou. Ta disponuje plazivými rychlostmi a poskytuje 16 rychlostí vpřed i vzad a s maximální pojezdovou rychlostí 30 km/h. Traktory mají bohatší standardní výbavu a působí prémiovým dojmem. Řada L2 obsahuje traktory se čtyřválcovým motorem o výkonu 45, 50 popřípadě 60 koní. Top model L2622 má navíc originální prostornou kabinu.
V Sudicích jsme mohli vidět model L2-522 s polskou kabinou Naglak, kterou nelze sundat. Velikostně je traktor srovnatelný s modelem L1. Na rozdíl od něj ale má LED pracovní světla vpředu i vzadu a disponuje kabinou, která je lépe odhlučněna a oproti starším verzím lépe dílensky zpracována. Ovládací páky v kabině jsou nyní nově uspořádány a více přiblíženy k obsluze. Sedačka je vzduchem odpružená a nastavitelná podle hmotnosti obsluhy. Elektronika umožňuje nastavit si dva druhy otáček motoru.
Standardně traktor disponuje zadními hydraulickými okruhy, pracovním osvětlením a kabinou s klimatizací a topením s možností otevření předního okna. K dispozici je také mechanický reverz pro volbu směru jízdy, což přijde vhod při práci s čelním nakladačem. Až na kabinu je celý traktor kompletně vyroben v Japonsku.
Vlajková loď řady L2
Prezentován nám byl na akci také model L2-622 o výkonu 60 koní. Už jeho předchůdce byl vybaven motorem s filtrem pevných částic, takže neobsahuje příliš změn. Vítaným novým prvkem jsou však LED pracovní světla vpředu i vzadu.
Upraveno bylo také ovládání šestistupňové hydrostatické převodovky. Obsluha může v každém režimu převodovky přepínat mezi rychlou a pomalou skupinou. Možností je též nastavení automatiky, kdy například při jízdě do kopce převodovka řadí rychlostní stupeň autonomně podle pojezdové rychlosti nebo otáček motoru. Další funkcí je nastavení agresivity brzdění, tedy za jak dlouho se traktor zastaví po spuštění plynového pedálu.
Již v základní výbavě traktor disponuje přední hydraulikou. V prostorné kabině se nachází i joystick s třetí a čtvrtou funkcí – třetí slouží k ovládání hydrauliky a čtvrtá napomáhá vyvolat nastavené otáčky.