Agromex - Největší distributor zemědělské techniky v ČR
Dnes je 18.4. – svátek slaví Valérie

Nejdivnější kombajn na světě? Doplatil na svoji nespolehlivost

Aktualizováno: 5. 2. 2018

Arcus 2500 byl inovativní, avšak mizerný stroj postavený německým výrobcem MDW (Fortschritt). Navzdory svým působivým schopnostem měla experimentální sklízecí mlátička velmi malou produkci, vyrobilo se pouze kolem 12 kusů. Výrobce MDW koncem roku 1997 koupila společnost Case IH, která změnila barvu modelu Arcus z modré na typickou červenou Case IH a vyrobila ještě dalších 14 kusů, než byla výroba ukončena úplně.

Sklízecí mlátička Arcus 2500

Působivé hodnoty

S pracovním záběrem přes osm metrů, výkonem motoru 425 koní (šestiválcový motor Volvo o objemu 12,1 l) a zásobníkem na zrno o objemu 12 000 litrů, byl Arcus 2500 senzačním strojem. Jednalo se o jednu z nejvýkonnějších a nejmodernějších evropských sklízecích mlátiček na trhu. Tehdy se jí mohla rovnat pouze sklízecí mlátička Case IH Axial-Flow 2388 s pracovním záběrem 6,5 metrů, výkonem motoru 280 koní a zásobníkem na zrno o téměř polovičním objemu. Arcus byl nespolehlivým strojem, proto byla jeho výroba ukončena.TIP: Co se stalo s největším traktorem všech dob a jeho výrobcem? Jeho osud je smutný

Čím byl Arcus tak unikátní?

Historie modelu Arcus se začala psát již v roce 1970. Prvních 12 prototypů se testovalo v Evropě. V roce 1997 dokonce model získal zlatou medaili Agritechnica 1997 – v témže roce firmu MDW převzal Case IH. Mezi léty 1998 až 1999 bylo vyrobeno dalších 14 prototypů, které se testovaly i v USA.

Arcus obsahoval revoluční mláticí systém. Sklízecí mlátička disponovala dvěma podélnými axiálními rotory. Rotory byly nezvykle umístěny tam, kde se u konvenčních sklízecích mlátiček nachází šikmý dopravník.  Za rotory byl ještě umístěn příčný rotační separátor s axiálním průchodem. Rotory měly délku 2500 mm a průměr 450 mm. Arcus měl také nezvyklý podvozek. Přední náprava byla opatřena menšími koly, než zadní. Stroj mohl na silnici dosáhnout rychlosti až 40 km/h, jeho šířka byla 2995 mm, což ztěžovalo pohyb po silnici.  Kabina měla ve výbavě palubní počítač a klimatizaci. Rychlost vyprázdnění zásobníku činila 100 l/s. Motorový prostor se nacházel mezi kabinou a zásobníkem.TIP: Valmet Mezzo a Mega: nová generace 90. let vznikla ve spolupráci s Massey Fergusonem

Mezi výhody stroje patřil nízký tlak na půdu, elektronická kontrola řízení motoru, rychlé vyprazdňování zásobníku, výběr z režimů pole/silnice za pomocí nožního pedálu a čtyřstupňová převodovka. Mezi nevýhody naopak patřily problémy s řemeny a řemenicemi, malá kola vpředu (v mokrých podmínkách byla velmi špatná trakce kvůli nedostatku hmotnosti. Velká kola byla vzadu z důvodu velkého objemu zásobníku), nespolehlivost, špatné ukládání slámy a ztráta výkonu u mnoha hydraulických komponentů. Po zastavení výroby byly získané znalosti uplatněny při vylepšení sklízecích mlátiček Axial Flow, které známe dnes. V roce 1998 představil Case IH typ CF 80 jako první model nové řady Cross Flow, po níž následovaly typy CF 50, CF 60 a CF 70.

Tím, že Case IH koupil MDW, získal mnoho patentů, a tak se spekuluje, že se v roce 2002 při vývoji sklízecích mlátiček řady CR, New Holland inspiroval právě u modelu Arcus. (New Holland patří do stejného koncernu, jako Case IH).

Arcus byl jistě nejdůležitějším důvodem, proč společnost Case IH koupila výrobce MDW. Některé prameny uvádějí, že Case IH nechtěl mít konkurenci v axiálních sklízecích mlátičkách. MDW jako firma dodnes existuje, specializuje se na výrobu speciálních sklízecích mlátiček.

Autor: Milan Jedlička
Foto: MDW

Tématické tagy


Vycházíme i v tisku. Časopis Agroportal24h.cz můžete mít ve schránce zcela zdarma.
Vycházíme i v tisku. Časopis Agroportal24h.cz můžete mít ve schránce zcela zdarma.