Agromex - Největší distributor zemědělské techniky v ČR
Dnes je 24.4. – svátek slaví Jiří

Před 30 lety se poprvé představil Zetor 9540, který měl uspokojit zvýšené nároky na výkon

Zveřejněno: 13. 1. 2020

Výstavní plocha firmy Motokov na 32. Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně lákala návštěvníky na novou generaci traktorů Zetor UŘ III, která svou koncepcí a technickými parametry odpovídala zvýšeným nárokům zejména na výkon.

Traktor Zetor 9540 UŘ III

32. Mezinárodní strojírenský veletrh se uskutečnil v Brně v roce 1990. Poprvé Motokov představil veřejnosti novou generaci traktoru Zetor 9540 UŘ III. Traktor během vývoje prošel testováním s důrazem na spolehlivost a jednoduchou obsluhu. Na premiéře v Brně byl Zetor 9540 oceněn zlatou medailí a křišťálovým jehlanem za design. Spolu s tímto modelem šel do výroby i model Zetor 9520 bez přední hnací nápravy. Oba modely nabízely podstatné zlepšení užitných vlastností a parametrů ve srovnání s traktory UŘ I a umožnily připojení výkonnějších agregačních strojů. O celkové údržbě těchto traktorů jsme psali v minulém článku. Nyní přinášíme dobovou ukázku z jejich představení.

Ve srovnání s ostatními tehdejšími vyráběnými traktory Zetor, model 9540 přinesl novou koncepci kapotáže, která dokonale zakrývá celý motor a přispívá ke snížení vnějšího a vnitřního hluku. Horní část kapoty je odklopná, bočnice a přední maska jsou odnímatelné. Bezpečnostní kabina je řešena ve stylu nového designu. Prostor v kabině je dostačující. Na přání bylo možné traktor vybavit sklonoměrem. Do přední části stropu je zabudována kompaktní filtrační a topná jednotka, která umožňuje traktor vybavit klimatizačním zařízením. Rám kabiny zajišťuje bezpečnost obsluhy a dobrý výhled.

Motor traktorů 9540 a 9520 je řadový čtyřdobý vznětový čtyřválec, přeplňovaný turbodmychadlem, o výkonu 67 kW. Převýšení kroutícího momentu dosahuje 20 %. Na přání bylo možné motor vybavit vyvažovací jednotkou. Spojka je jednolamelová suchá, vypínání je hydraulické. Nová generace motoru tehdy přinesla významnou úsporu paliva.

Plně synchronizovaná převodovka se vyráběla ve dvou variantách – čtyřstupňová s možností předřazení dvoustupňového násobiče - počet rychlostí je pak 16+4 – tento typ bylo také možné vybavit reverzací nebo reduktorem pro plazivé rychlosti. Ve druhé variantě byl traktor vybaven třístupňovou převodovkou s třístupňovým násobičem – počet rychlostních stupňů je pak 18+6. Řazení se provádí za pomocí dvou pák v kabině.

Přední hnací náprava je výkyvná poháněná kloubovým hřídelem. Vybavena mohla být automatickou uzávěrkou diferenciálu. Zapínání předního pohonu je ovládáno spínačem na přístrojové desce. Řízení traktoru je hydrostatické, pístnice působí přímo na páku na pravém předním kole. Na přání bylo možné namontovat sklopný volant nastavitelný do čtyř poloh.

Změny otáček 540 nebo 1000 se docílí otočením koncovky vývodového hřídele. Na přání bylo možné vybavit traktor předním vývodovým hřídelem a předním tříbodovým závěsem.

Provozní brzdy jsou dvoupedálové, mokré, s pěti lamelami - ovládané hydraulicky. Traktory s rychlostí nad 40 km/h jsou vybaveny předními brzdami. Na přání bylo možné traktor vybavit vzduchotlakým zařízením pro brzdění přívěsů s jednohadicovým nebo dvouhadicovým systémem.

Pro práci se zemědělskými stroji je traktor vybaven hydraulickým zařízením, které slouží ke zvedání a spouštění agregačních strojů a dodává tlakový olej pro hydraulické spotřebiče připojené k rychlospojkám. Na přání se montovalo doplňkové elektromagnetické ovládání umístěné na blatníku a v kabině. Umožňovalo zvedání tříbodového závěsu bez změny polohy hlavní ovládací páky. Vnější okruh hydrauliky je ovládán pákou, pomocí které se olej rozděluje pro jednotlivé rychlospojky. Na přání byl přídavný rozvaděč se dvěma páry rychlospojek. Standardně se montoval tříbodový závěs kategorie II a výkyvné táhlo. Dále je možné namontovat etážový závěs s výškově nastavitelnou zaváděcí hubicí nebo závěs pro jednonápravový přívěs.

Největšího rozšíření se dočkal model 9540, který je dodnes na mnoha farmách v provozu. V současnosti se bazarové ceny za tento model pohybují do půl milionu korun – v ceně je mnohdy i lesní nástavba. A jak je na tom se spolehlivostí? „9540 je dobrý traktor. Několikrát se nám už pokazil, ale byla to vždy vina obsluhy, která se o traktor nestarala. Když je mu věnována péče, jako každému stroji, tak funguje bez problémů. Spotřeba je příznivá a výkon má velmi dobrý. Po horách s ním taháme lis bez řezání a jen si s ním hraje. Tento model je už lepší, než Crystal a stokrát lepší jak Major,“ napsal jeden z uživatelů na specializovaném zemědělském fóru v roce 2008. Po našem prohlížení různých diskusí můžeme konstatovat, že na traktor jsou víceméně pozitivní reakce.

Za možnost zveřejnění videa děkujeme pánům - Josef Straka a Vojtěch Hubálek.

Autor: Milan Jedlička
Foto: Zetor

Tématické tagy


Vycházíme i v tisku. Časopis Agroportal24h.cz můžete mít ve schránce zcela zdarma.
Vycházíme i v tisku. Časopis Agroportal24h.cz můžete mít ve schránce zcela zdarma.