TECHAGRO (7.–11. 4. 2024). Mezinárodní veletrh zemědělské techniky
Dnes je 28.3. – svátek slaví Soňa

Sovětský ZiL-132 RS 6x6 měl větší průchodnost než traktory v tehdejší době

Zveřejněno: 17. 1. 2020

Od počátku šedesátých let se v SSSR prováděly pokusy o vytvoření nákladního vozidla pro použití v zemědělství. V mnoha oblastech Sovětského svazu byla například sklizeň cukrové řepy prováděna ve velmi obtížných podmínkách, kde byla účinnost standardních odvozních nákladních vozidel extrémně nízká. Jinými slovy, zemědělský průmysl potřeboval nákladní automobil se zvýšenou průchodností v terénu. A tak začala historie vozidla ZiL-132 RS.

ZiL-132 6x6

Vývoj modelu ZiL-132 RS odstartoval po řepné kampani na podzim roku 1974. Tehdy byla prokázána potřeba vozidel s pohonem všech kol. V důsledku silných dešťů byl vývoz cukrové řepy z polí velmi obtížný. Například sériové vozy ZiL-130, GAZ-53 atd. se bez pomoci traktorů nemohly snadno dostat do místa nakládky. Na záchranu farmářů poslala moskevská automobilka ZiL své experimentální obojživelníky ZiL-49042. Automobilka se také rozhodla vyhodnotit průchodnost vozidel v reálných podmínkách. Obojživelná vozidla ZiL-49042 se osvědčila velmi dobře. Po vyhodnocení účinnosti obojživelníků a schválení příslušným ministerstvem byl v ZiLu zahájen vývoj zemědělského vozidla s pohonem 6x6.

Obojživelné vozidlo ZiL-49042
Obojživelné vozidlo ZiL-49042

V roce 1975 začal vývoj. Aby se snížily náklady na vývoj, odborníci se rozhodli postavit nákladní automobil na základě experimentálního modelu pro armádu - ZiL-132 R. Na rozdíl od armádní verze měla zemědělská verze ZiL-132 RS více úprav a modifikací. Konstruktéři mysleli i na univerzálnost, která je u podobných strojů v zemědělství klíčová – a to i v současnosti. Proto ZiL využíval komfortní mechanismus pro výměnu různých nástaveb. Mohl tak nést kontejner či sklápěcí nástavbu. Dokázal zastat i práci, kterou jinak vykonávaly traktory – třeba rozmetání umělých hnojiv na poli. Rozsah využití ZiLu byl široký, v zemědělství tak mohl být využíván po celý rok.

ZiL-132 RS měl třínápravový podvozek s pohonem všech kol – 6x6. Zadní náprava byla řízena (pro lepší ovladatelnost). ZiL měl stejně od sebe vzdálené nápravy, to znamená, že druhá (prostřední) náprava byla přesně ve středu. Hlavní výhodou modelu ZiL-132 RS byla jeho extrémní průchodnost terénem a schopnost jízdy po jakémkoliv povrchu. Vozidlo mohlo překonávat překážky, sníh, zdolávat nerovný terén a projíždět příkopy. Ne nadarmo se mu říkalo nákladní traktor – protože na některých místech překonal v tomto ohledu dokonce i traktory, a to nejen kolové, ale i pásové.

Kabina byla třímístná a hned za ní byl umístěn benzínový motor V8 ZiL-375 s výkonem 180 koní, který byl spojen s klasickou manuální převodovkou. Byla připravována i verze ZiL-132 RM s dieselovým motorem o výkonu 185 koní. Světlo světa ale nikdy nespatřila.

ZiL-132 RS byl testován od listopadu 1975. V první etapě pracoval s přívěsem v lomu, kde přepravoval písek. Přepravoval také různé náklady po asfaltových silnicích. Během 5 000 km se ukázalo, že průměrná spotřeba paliva činila 78 l/100 km a s přívěsem 101 l/100 km. Například Ural-375D v podobných podmínkách měl spotřebu 79 až 108 litrů na 100 kilometrů. Projekt ZiL-132 RS byl v roce 1978 ukončen, neboť moskevská továrna neměla volnou výrobní kapacitu. Dalším důvodem bylo zahájení vývoje vozidla s pohonem všech kol pod kódem 0215 (budoucí KAZ-4540).

Autor: autohs.nl, Milan Jedlička
Foto: Archiv

Vycházíme i v tisku. Časopis Agroportal24h.cz můžete mít ve schránce zcela zdarma.
Vycházíme i v tisku. Časopis Agroportal24h.cz můžete mít ve schránce zcela zdarma.