Dnes je 18.2. – svátek slaví Gizela

Švýcaři vyrobili svůj první elektrický traktor, má pět elektromotorů a umí rekuperovat

Zveřejněno: 11. 1. 2019

Na veletrhu Agrama v Bernu, představil Sepp Knüsel, první plně elektrický traktor od výrobce Rigitrac – model SKE 50 Electric. Výrobce při konstrukci tohoto traktoru upustil od svého revolučního rámu se středovým kloubem, místo něj se nachází baterie, která má zajistit lepší těžiště v kopcovitém terénu.

Švýcarský elektrotraktor má vydržet při práci tři až šest hodin.
Přidat na Seznam.cz Přidat na Google News

Už na veletrhu Agritechnica 2011 tento švýcarský výrobce traktorů naznačil, že se zajímá o hybridní pohony – dieselový pohon kombinovaný s elektrickým pohonem. Za tu dobu ale společnost pokračovala ve vývoji a nakonec představila traktor, který využívá k pohonu pouze elektřinu.

Rigitrac SKE 50 Electric disponuje baterií o výkonu 80 kWh, která je umístěná v dolní poloze pod kapotou, takže zvyšuje stabilitu traktoru. Traktor je schopen pracovat tři až šest hodin v závislosti na pracovní zátěži. Od tohoto roku bude elektrický Rigitrac, vzhledem k jeho malým rozměrům, testován v městském prostředí a na menších farmách. Všechna data o traktoru budou přenášena on-line do vývojového oddělení společnosti Rigitrac, která průběžně optimalizuje tento stroj. Později by se měl objevit na trh.

Každá náprava a vývodový hřídel má vlastní elektromotor

Traktor disponuje pěti elektromotory. Každá náprava a každý vývodový hřídel (přední a zadní) má vlastní elektromotor. Pátý elektromotor zvyšuje výkon hydraulického čerpadla pro závěsy a pomocné hydraulické ventily. Traktor má též rekuperační brzdný systém, který při brzdění zajistí dobíjení baterie. Tento systém úspěšně využívají i některé elektromobily pro zvýšení dojezdu. Další výhodou elektrické energie je, že otáčky vývodového hřídele se mohou plynule měnit v rozsahu od 0 do 1000 ot/min.

Výrobce uvádí, že elektrický Rigitrac má pětkrát nižší náklady na energii než motor s vnitřním spalováním. Farmář může vyrábět vlastní energii například za pomocí fotovoltaických systémů či jiných obnovitelných zdrojů. Zakladatel společnosti Rigitrac, Sepp Knüsel, si myslí, že díky nízkým provozním nákladům během několika málo let nahradí elektrické traktory ty tradiční se spalovacím motorem.

Autor: Milan Jedlička
Foto: Rigitrac

Tématické tagy

Nové

Stabilita, pohodlí a bezpečnost na farmě s kolovým nakladačem GIANT G1500

Zveřejněno 17.2. Dva nové kompaktní kolové nakladače od TOBROCO-GIANT nabízí výkon a všestrannost v kombinaci s nižšími provozními náklady a spotřebou paliva. Oba modely, ať už standardní G1500 či stejný typ ve verzi X-TRA, patří ke strojům s kolovými hydromotory… jít na článek

Obří traktor z časů SSSR měl současně pásový i kolový podvozek, zastavilo ho máloco

Zveřejněno 17.2. V dobách Sovětského svazu vznikla celá řada neobvyklých strojů. V dnešním článku si představíme skutečně jedinečný traktor TET-1000, který měl současně pásový i kolový podvozek pro pohyb po silnici a v bažinách. jít na článek

Zkušenosti českých zemědělců s multifunkčními vozy PERARD

Zveřejněno 14.2. Pokud vás zajímají více názory a reálné zkušenosti zemědělců než teorie od prodejců zemědělské techniky, tak jsou pro vás určené následující praktické reference na PERARD Interbenne, neobyčejný koncept multifunkčního vozu na 9 + 1 způsobů, a… jít na článek