Agromex - Největší distributor zemědělské techniky v ČR
Dnes je 23.4. – svátek slaví Vojtěch

V Americe získané poznatky o kvalitách traktorů Kubota zúročil doma při pořizování vlastních strojů, které sladil do oranžové barvy

Zveřejněno: 13. 12. 2020

Se stroji japonské značky má Miroslav Bolec dlouholeté zkušenosti, poprvé se s nimi setkal v Americe, odkud posléze přijel do domoviny pokračovat v rodinné tradici i zemědělské práci. Kubota jej oslovila natolik, že nyní tvoří páteř jeho strojového parku.

Kubota M7131 Premium se pro práci s čelním nakladačem velmi hodí, protože je obratný a má malý poloměr otáčení. V tomto směru je podle majitele traktor podstatně technologicky vyspělejší než konkurence

Těžko bychom v České republice hledali většího srdcaře značky Kubota než je Miroslav Bolec, jehož hospodářství se nachází v Oldřichovicích na Třinecku. Zemědělství se věnoval už jeho dědeček za druhé světové války, v JZD pak pracoval i jeho tatínek.

„Američané měnili traktory americké výroby za traktory japonské. Tam jsem viděl, co všechno vydrží. Bez větších nároků na údržbu snesly i hrubé zacházení tamní nekvalifikované pracovní síly ”
Miroslav Bolec

Pan Bolec v současnosti obhospodařuje třicet hektarů převážně trvalých travních porostů určených k zajištění krmné dávky pro drobná hospodářská zvířata a přes 30 kusů krav. Na menší výměře orné půdy pěstuje okopaniny pro vlastní potřebu. „Abych si mohl dovolit moderní stroje, tak jsem nucen při mém malém hospodářství poskytovat i zemědělské služby,“ uvedl Bolec s tím, že i když splnil podmínky pro získání dotací na pořízení nových strojů, nakonec žádné nedostal. Po moderních strojích ale toužil, a tak i tuto překážku překonal a stroje pořídil. Pro zajištění činností na farmě i služeb okolním zemědělcům využívá stroje značky Kubota, se kterou má letité pozitivní zkušenosti nejen z domoviny, ale i ze zámoří.

Testování strojů Kubota v náročných podmínkách

Miroslav Bolec pobýval v druhé polovině devadesátých let ve Spojených státech amerických, kde se setkal s malými traktory Kubota „pětkové“ řady. „Pracoval jsem tam ve stavebnictví a už tehdy Američané měnili traktory americké výroby za traktory japonské. Kuboty tam jezdily bez kabiny, ale základ měly stejný jak ostatní Kuboty po celém světě. Tam jsem viděl, co všechno vydrží. Bez větších nároků na údržbu snesly i hrubé zacházení tamní nekvalifi kované pracovní síly. Malé Kuboty jsou prakticky bez elektroniky, u velkých Kubot už je to jiné, tam je potřeba elektroniku mít,“ podělil se o vzpomínky Bolec, který také pracoval jako řidič kamionu a později i v zahraniční firmě Stadler Rail zabývající se výrobou kolejových vozidel. Z vlastních zkušeností tak může objektivně posoudit, jak jsou na tom stroje Kubota z hlediska konstrukce, spolehlivosti a ergonomie.

Miroslav Bolec hospodaří v Oldřichovicích na Třinecku. V rámci rodiny patří do třetí generace zabývající se zemědělstvím
Miroslav Bolec hospodaří v Oldřichovicích na Třinecku. V rámci rodiny patří do třetí generace zabývající se zemědělstvím

Hospodařit začínal na starém traktoru tuzemské výroby. První Kubotu si pořídil po návratu z USA, přesněji v roce 2010. Od té doby mu místní prodejce, společnost Mitrenga a. s., poskytuje stroje této značky na otestování: „Zkoušel jsem i novou Kubotu M5. Díky dealerovi mám možnost stroje odzkoušet v podmínkách kopcovitého terénu a objektivně tak posoudit či poradit, co by bylo vhodné na strojích vylepšit apod. Testování nových strojů Kubota se mi líbí,“ dodal Bolec s tím, že je potřeba mít každý stroj rád a chovat se k němu správně, aby se odvděčil spolehlivostí.

Práce v CHKO a kopcovitých podmínkách

Stroje Kubota se nám podařilo zastihnout až v polovině srpna, a to přímo při shrnování a lisování sena, a právě v kopcovitém terénu. Zmíněné pracovní operace byly na pozemku prováděny vůbec poprvé. Důvodem pozdější sklizně bylo, že se pozemek nachází v chráněné krajinné oblasti s výskytem silně ohroženého Chřástala polního, který hnízdí v červnu, kdy se obvykle travní porosty kosí. Chřástalové většinou neodletí, ale hledají úkryt v husté trávě uprostřed louky, kde je nakonec usmrtí nebo poraní žací lišty. Pokud se odhodlají vyběhnout na pokosenou louku, stávají se snadnou kořistí dravců a vran. Při kosení jsou často zničena také hnízda chřástalů s vejci. Nejlepším řešením je tak posunout dobu senoseče na červenec či srpen, kdy už mají chřástalové vyvedená mláďata a nejsou tolik ohrožováni.

Dvourotorový středový shrnovač Kubota RA2072 Hydro disponuje komfortními prvky, které umožní stroj ovládat pohodlně z kabiny
Dvourotorový středový shrnovač Kubota RA2072 Hydro disponuje komfortními prvky, které umožní stroj ovládat pohodlně z kabiny

O shrnování sena se staral traktor Kubota M6040 s dvourotorovým shrnovačem Kubota RA2072 Hydro. U traktoru byl patrný rozšířený rozchod kol pro zajištění lepší stability během práce ve svahu. Kvůli tomu měla Kubota M7131 Premium s lisem Kubota BV5160 i upravený tlak v pneumatikách. „V hornatém terénu je pro bezpečnost práce na svahu nejdůležitější upravovat tlak v pneumatikách. I když Kubota M7 zvládla na této louce sečení se žacím strojem, pro lisování z důvodu vyšší váhy lisu a jiného chování traktoru v soupravě, jsem upravil tlak v pneumatikách. Každý svah a pozemek má svá specifika. Stačí jedna nerovnost, hrbol či krtinec a už je zaděláno na problém. Člověk nesmí nic uspěchat, musí mít rozvahu a samozřejmě i kousek štěstí,“ uvedl Bolec.

Traktory Kubota s čelním nakladačem

Mezi prvními traktory, které Miroslav Bolec do své flotily pořídil, figuroval už zmíněný model M6040 s přívlastkem Hydraulic Shuttle, který naznačuje možnost měnit směr jízdy vpřed a vzad jednoduše přes páku na sloupu umístěnou vedle volantu.

Spolehlivost traktoru M6040 přesvědčila majitele k nákupu dalších strojů Kubota
Spolehlivost traktoru M6040 přesvědčila majitele k nákupu dalších strojů Kubota

Pan Bolec má traktor osazen čelním nakladačem, takže funkce přijde vhod v době, kdy je nutné neustále měnit směr jízdy. Funkce eliminuje potřebu stlačovat spojku před každou změnou směru jízdy. Traktor je vybaven čtyřválcovým motorem o výkonu 62 koní, který je spojen s mechanickou převodovkou s 15 rychlostmi vpřed a stejným počtem vzad (tři skupiny po pěti převodových stupních). Oboje pochází z produkce Kuboty. Traktor už se nevyrábí, nicméně ze současné nabídky Kuboty poskytne obdobný výkon model řady L. Výkonem 66 koní pak disponuje traktor řady M4. Fakt, že je traktor M6040 spolehlivý, přesvědčil majitele k nákupu dalších strojů Kubota.

Kupříkladu před třemi lety pořízená Kubota M7131 Premium pracuje ve spojení s lisem. „Počasí je stále více proměnlivé, a tak jsem potřeboval druhý traktor, abych mohl na výkyvy rychle reagovat. Potřeboval jsem také silnější stroj do lisu. Kubotu M7 jsem poprvé viděl na veletrhu TechAgro a už tam jsem měl vnitřní pocit, že si ji jednou pořídím. Uběhl rok a půl tvrdé práce a sen se mi splnil,“ uvedl k pořízení majitel, který u traktoru kladně hodnotí jak komfort či ovládání, tak účinnost převodovky v kopcovitém terénu. Posudek o traktoru je kladný i v porovnání s jinými stroji, které měl Bolec možnost vyzkoušet na svých pozemcích.

Kromě zmíněných strojů v článku vlastní pan Bolec také žací stroje a obraceč. Veškerá závěsná technika značky Kubota je vyrobena firmou Kverneland. (foto Miroslav Bolec)
Kromě zmíněných strojů v článku vlastní pan Bolec také žací stroje a obraceč. Veškerá závěsná technika značky Kubota je vyrobena firmou Kverneland. (foto Miroslav Bolec)

Čtyřválcový motor Kubota poskytuje výkon 130 koní. Optimální průběh a využití výkonu motoru zajišťuje systém s automatickým procesem okamžitého navýšení výkonu motoru o dalších 20 koní, což se děje například při práci s vývodovou hřídelí, typicky při lisování nebo práci s žacím strojem. Emisní normu plní za pomocí redukcí oxidů dusíku ve výfukových plynech spolu se systémem vstřikování AdBlue a v kombinaci s filtrem pevných částic (DPF) a recirkulací výfukových plynů (EGR). Majitel z toho měl zprvopočátku obavy, nakonec se však nepotvrdily a úprava spalin probíhá bez problémů.

I když si mohl majitel vybrat plynulou převodovku K-VT, nakonec zvolil Powershift převodovku (rovněž z produkce Kuboty). V základním rozsahu poskytuje 4 rychlosti vpřed a 4 rychlosti vzad v 6 rychlostních skupinách. Celkově je tedy k dispozici 24 rychlostí vřed a 24 rychlostí vzad. Změnu směru jízdy je možné provést bez použití spojkového pedálu. Traktor se pro práci s čelním nakladačem velmi hodí, protože je obratný a má malý poloměr otáčení. V tomto směru je podle majitele traktor „úplně někde jinde“ než konkurence.

Špičková závěsná technika

Vnitřku kabiny dominuje vzduchem odpružené sedadlo a 12palcová dotyková obrazovka, kterou lze použít k nastavování traktoru, příslušenství, převodovky a propojovat s dalšími funkcemi. Obrazovka při lisování sloužila jako rozhraní pro ovládání lisu s variabilní lisovací komorou, v kabině proto nemusel být umístěn druhý monitor díky ISOBUS kompatibilitě obou strojů. V případě potřeby bylo možné přímo z kabiny nastavovat hustotu a velikost balíku na základě typu lisované plodiny, neboť lis disponoval funkcí Intelligent Density 3D. Neméně zajímavou funkcí lisu je též technologie PowerBind s přímým zavedením sítě pro rychlé a vysoce spolehlivé zavinutí do sítě. „Výměna sítě na lisu je na rozdíl od strojů jiných výrobců snadná, vše se odehrává ve výšce hrudníku. Lze zvedat i těžkou a velkou roli se síťovinou. Nemusím nikam nic nahazovat nahoru. Kromě role v lisu jsou k dispozici zásobníky pro další dvě role,“ uvedl majitel, který s lisem loni slisoval 3700 balíků slámy, sena a senáže v kopcovitém terénu. „Lis pojme velké množství hmoty a vůbec se nezastaví. V segmentu prémiových lisů je, co se týče lisování, hustoty a tvaru balíků na špici,“ pochvaloval si. Lis disponuje sběracím ústrojím o šířce 2,2 metrů a rotorem se 14 noži pro účinné řezání a vytvoření utužených balíků. Pro snadné uvolnění v případě ucpání lze odklopit dno řezacího ústrojí. „Obzvláště letos využívám odklápění dna hodně. Pokud se lis ucpe, podávání je nerovnoměrné nebo je lis zahlcen velkým množstvím hmoty, je tato funkce velmi užitečná,“ konstatoval majitel. Jelikož je lis provozován v kopcovitém terénu, neobejde se bez dvouokruhových vzduchových brzd.

U lisu Kubota BV5160 je možné nastavovat nejrůznější parametry balíků na základně aktuálních podmínek. Zároveň je lis uživatelsky přívětivý
U lisu Kubota BV5160 je možné nastavovat nejrůznější parametry balíků na základně aktuálních podmínek. Zároveň je lis uživatelsky přívětivý

Ve shodné barvě vlastní i dvourotorový středový shrnovač Kubota RA2072 Hydro s pracovním záběrem 7,2 metrů. Pořízen byl právě z důvodu kopcovitého terénu. Dva rotory jsou namontovány na pevném a stabilním rámu, aby byla zajištěna dlouhá životnost. Součástí shrnovače jsou aktivně řízená kola, osvědčený systém pro kopírování pozemku TerraLink Quattro a hydraulicky zdvihatelné rotory. Systém TerraLink Quattro řídí rotor v několika dimenzích, přičemž rotor má čtyři kola pro kopírování terénu. Celý systém je bezúdržbový. Rotory zvládnou vykonávat práci i při vyšších pracovních rychlostech, a přitom neskáčou. Se shrnovačem je možné provádět ostré zatáčky až do 80°, přičemž si stále zachovává stabilitu. „Shrnovač má regulaci výšky podvozku. Výšku shrnovače lze kdykoliv snížit. Bez problémů projedu pod elektrickými kabely. Snížením výšky podvozku se také zvýší stabilita. Vyniká i obratností a dobrým kopírováním. Je to velmi dobře zkonstruovaný shrnovač,“ doplnil majitel. Shrnovač má příznivou váhu, takže v kopcovitém terénu jej traktor utáhne, a přitom nepoškozuje drn a nehrabe nečistoty do řádku.

Kromě výše zmíněných strojů vlastní pan Bolec také žací stroje a obraceč. Veškerá závěsná technika značky Kubota je vyrobena firmou Kverneland. Majitel oceňuje přístup Kuboty, která jakožto vlastník Kvernelandu nabízí i stroje pod vlastní značkou, takže jako její fanoušek může mít celý strojový park sladěn.