Na výstavní ploše společnosti MANATECH CZ z Jiřic u Humpolce jsme měli možnost vidět štěpkovač Först s pásovým podvozkem TR8D55. Jeho pojezd se ovládá na panelu umístěném na stroji. Pro přepravu osoby slouží stupačka. Stroj je standardně dodáván s pásovým podvozkem, u něhož se dá nastavovat rozchod. Lze se tak dostat i do úzkých míst nebo posílit stabilitu stroje na nerovném terénu. Tento model pojme rozměrově velký materiál a je osazen dieselovým motorem Doosan o výkonu 55 koní.
Společnost mu dělal i menší model Först ST6P 750 na kolovém podvozku, který lze tahat automobilem. Jde o nejprodávanější benzínový štěpkovač v Evropě (v kategorii s otvorem o rozměru 150 mm x 200 mm). Je opatřen systémem podávacích válců FörstGrip a setrvačníky, jež umožňují zpracování dřevomateriálu všeho druhu, a benzínovým motorem Briggs & Stratton Vanguard V-Twin (37 koní). Ten je díky technologii elektronického vstřikování paliva úsporný.
Štěpkovače Först využívají jednoduchý, ale vyspělý systém elektrického řízení AutoIntelligence starající se o veškerou elektroinstalaci stroje. Je odolný proti vodě a vibracím a je schopen uživatele upozornit na nutnost údržby (či doporučit běžnou údržbu). Štěpkovače Först jsou osazeny dvojitým hydraulickým horizontálním podávacím válcem zajišťujícím mimořádnou přilnavost ke dřevu. Rychlost podávacího válce lze měnit tak, aby byla co nejefektivnější pro daný typ štípaného dřeva, resp. pro nastavení požadované hrubosti štěpky.
Hakki Pilke – procesor na palivové dřevo
Své místo nalezl na výstavní ploše také štípací procesor Hakki Pilke 38 Pro. Štípací procesor se vyznačuje jednoduchou a robustní konstrukcí a nabízí možnost velmi rychlého rozložení do pracovní polohy. Procesor je poháněn elektromotorem, vývodovou hřídelí nebo kombinací obojího.
Díky štípací síle 10 tun a vysoce výkonným hydraulickým funkcím dokáže Hakki Pilke 38 Pro zpracovat kmeny o průměru až 38 cm. Nejdůležitější částí stroje je mechanizmus, který provádí štípání na požadovanou velikost. V první řadě však, ještě předtím, než je kláda podávacím dopravníkem ke štípacímu mechanizmu dopravena, dochází k jejímu zkrácení na požadovanou velikost. Zkrácený kus dřeva se následně přesouvá k pístu, jenž jej přes štípací klín zpracuje na požadovanou velikost. Hydraulický píst uložený proti štípacímu klínu protlačuje poleno klínem. Standardně je procesor vybaven řetězovou pilou. Lze tak krátit polena velkých průměrů. Systém AC 10 udržuje řetěz optimálně napnutý. Model Hakki Pilke 38 Pro je vybaven čistícím vykládacím dopravníkem Hakki Pilke. Odděluje nečistoty od palivového dříví bez potřeby dalšího příslušenství.
Vyvážečka a lesní naviják Schlang & Reichart
Návštěvníci zhlédli i lesní naviják Schlang & Reichart určený do zadního tříbodového závěsu traktoru. Navijáky jsou k dispozici v provedení od 5 do 17 tun tažné síly. Prezentován byl také traktorový vyvážecí vlek Schlang & Reichart SR.950. Mezi největší přednosti tohoto vleku patří výborná prostupnost terénem a dobrá manévrovatelnost mezi stromy. Tyto vlastnosti jsou zajištěny krátkým rozchodem kol, vysokou světlou výškou vleku, naklápěcí ojí a vhodným umístěním náprav. Jedna z jeho nejdůležitějších částí je hydraulická ruka. Schlang & Reichart vyrábí vyvážecí vleky s nosností od 9,5 do 14 tun. Vyvážečky jsou vhodné pro jakékoliv použití v nejnáročnějších podmínkách a mohou být speciálně přizpůsobeny specifickým požadavkům. Všechny vyvážečky jsou dodávány s povolením k provozu na pozemních komunikacích.
Vyvážečky Schlang & Reichart využívají robustní dvojitý rám z jemnozrnné oceli odolné proti zkroucení. To zajišťuje maximální světlou výšku a stabilitu. Torzní síly, které vznikají při práci s nakládacím jeřábem a při jízdě v terénu, tak může rám optimálně absorbovat. Klanice jsou konstruovány za účelem co největšího objemu naloženého materiálu při zachování nízké polohy těžiště vleku. Podvozek je vybaven nápravou typu "boogie". Nápravy jsou umístěny až v zadní polovině vleku. Důvodem je rozložení váhy. Výrobce Schlang & Reichart má v nabídce také lesnické jeřáby v různých výkonnostních třídách se zdvihem až 10 metrů a nosností 9 m/t.
Univerzální mulčovač TMC Cancela
MANATECH CZ na český trh dodává mulčovače TMC Cancela. Ty na akci zastupovaly dva modely. Prvním byl vertikální mulčovač TMC Cancela D3S-140D pro čištění a údržbu lesního porostu. U strojů s vertikální osou rotace je pracovní část konstrukčně řešena jako otáčející se kotouč ve vodorovné poloze, na jehož obvodu jsou umístěny různé nože. Kromě standardních nožů je možno mulčovač osadit i různě tvarovanými noži a řetězy – podle druhu vykonávané práce. Mulčovač s vertikální osou rotace vyžaduje menší příkon v porovnání se stejným pracovním záběrem horizontálního mulčovače, což je dáno zejména jeho konstrukcí a tvarem používaných nožů. Mulčovač TMC Cancela D3 je konstruován tak, aby traktor spotřebovával jen takové množství paliva odpovídajícího vykonávané práci. Mulčovač je proto lehký, ale přitom robustní a odolný.
Nakladač je primárně určen k provozu ve zúžených prostorech, své uplatnění tedy nalézá nejen v zemědělství, ale i v zahradnictví nebo v komunálním sektoru. Všechny stroje Thaler jsou vybaveny bezpečnostním rámem (dle norem ROPS a FOPS), nastavitelným sedadlem a bezpečnostním pásem. Díky vysoce stabilnímu kloubovému řízení každý stroj Thaler vyrovnává nerovnosti a udržuje všechna kola vždy v kontaktu se zemí.
Nakladač Thaler pohání motor Yanmar s dodatečným zpracováním výfukových plynů. Kromě recirkulace výfukových plynů a nejnovější technologie vstřikování common rail disponuje také oxidačním katalyzátorem a filtry pevných částic (DPF). Zajímavostí je, že ke svému provozu nepotřebuje kapalinu AdBlue.