Dnes je 17.12. – svátek slaví Daniel

Mačky na traktor nejsou vtip, opravdu z něj mají udělat všudychod

Zveřejněno: 3. 12. 2018

Jsou situace, v nichž jen stěží obstojí traktory s běžnou výbavou, pro takové musí vzniknout něco zvláštního. Italové se inspirovali z historie a našli originální a elegantní řešení.

Je to vhodná alternativa k orebním kolům?

Pokud vezmeme orbu jako příklad, správně by se měla provádět za optimálních podmínek. Ty ale nepanují vždy a nemálo obsluhám se tak podaří s traktorem zapadnout. V lepším případě se dobré podmínky promění v těžší, ale přesto v takové, kde lze relativně ještě dobře pracovat. V případě zapadnutí traktoru nezbývá než počkat na posilu, která traktor vytáhne. A v druhém případě, při ztrátě trakce při mokrých podmínkách, by to chtělo něco, co by trakci traktoru zvýšilo. Zajímavé řešení výše popsaných situací nabízí italský výrobce Agri Sabatino.

Italská společnost Agri Sabatino pro traktory nabízí mačky, a to dokonce ve dvou provedeních. Ano, čtete správně. Mačky mají stejný úkol, jako ty, které používají horolezci při zdolávání těžkého terénu. Samozřejmě kovové mačky pro traktory mají jinou konstrukci. Mačky se upínají na disk kola a mají kruhovitý tvar. Jsou tvořeny lopatkami, které v těžkém terénu zvýší průjezdnost a zamezí prokluzu. Tím pádem je eliminováno zapadnutí. Díky tomu se může traktor rovněž bez problému pohybovat i na kluzkém povrchu. Celý systém má přepravní a pracovní polohu, aby nebyl traktor omezován například při jízdě po silnici. O roztahování lopatek do pracovní či přepravní polohy se stará hydraulický systém tvořený jedním hydraulickým válcem (mohou být i dva) poháněný traktorem. Pro méně náročné uživatele je možností i ruční systém.

Tyto mačky jsou svým způsobem alternativou k orebním kolům. Pro použití orebních kol ale musí být demontována celá klasická pneumatika i s diskem. Pro jízdu na pevném podkladu (silnici) bylo možno opatřit orebná kola speciálními obručemi, aby se silnice nepoškozovala. Nejvíce se využívala u prvních traktorů v minulém století, dnes se využívají jen zřídka. U zahradních kultivátorů se využívají tzv. orební návleky.

Autor: Milan Jedlička
Foto: Sabatino

Tématické tagy

Nové

Jeden z největších přepravníků na světě jezdí v Austrálii. Za zády máte až 200 tun obilí

Zveřejněno 17.12. Australský výrobce překládacích návěsů Coolamon vyrobil jeden z největších překládacích vozů na světě. Vůz má osm řiditelných náprav se šestnácti koly a uveze téměř 200 tun obilí. jít na článek

Elektrické hadice místo hydraulických. Weidemann ukázal plně elektrické řešení nakladače a nástroje

Zveřejněno 17.12. Elektrifikací se zabývá řada zemědělských výrobců techniky. Plná elektrifikace má zatím největší potenciál u malých strojů. Weidemann na veletrhu EuroTier představil plně elektrický nakladač s agregovaným předním nástrojem – též na elektrický pohon. jít na článek

Jediný svého druhu v Česku. Speciál pro práci v chřestu jezdí na Mělnicku

Zveřejněno 14.12. Traktory jsou většinou koncipovány jako univerzální trakční prostředky. Speciální provozy a pěstování některých specifických plodin ale mnohdy vyžaduje speciální techniku, která je často drahá a málo dostupná. Vhodnou alternativou se jeví úprava… jít na článek