Dnes je 8.7. – svátek slaví Nora

Ojetý Deutz-Fahr Agrotron K 90: Po majiteli nic nežádá a odvděčí se nízkou spotřebou

Zveřejněno: 23. 6. 2020

Deutz-Fahr Agrotron K 90 patří do segmentu středně velkých strojů s pohonem všech čtyř kol. Vyráběl se spolu s výkonnějšími modely K 100, K 110 a K 120. Číslo v označení znamená výkon motoru v koních (podle ECE R24). Jeho výroba se zastavila v roce 2008. Kromě základní verze se vyráběl i s prémiovým paketem Profiline, který mimo jiné zahrnoval klimatizaci, komfortní ovládací páku, 4 hydraulické okruhy ovládané elektronicky, komfortní elektronickou spojku a automatický Powershift. Traktor nalezne uplatnění kromě jiného i na rodinné farmě při údržbě trvalých travních porostů.

V modelové řadě Deutz-Fahr Agrotron K bylo několik traktorů s různým výkonem motoru
Přidat na Seznam.cz Přidat na Google News

V době psaní článku jsme na internetu veřejně našli k prodeji jen jeden kus (v rámci ČR), o něm bude pojednávat tento článek. Na zahraničních serverech se prodává v rozmezí od půl milionu maximálně do milionu korun českých – v závislosti na roku výroby, výbavě, stavu a počtu motohodin.

Tento traktor nevyžaduje žádnou velkou pozornost. Pouze si dáváme pozor na pravidelné údržby a častěji vyměňujeme palivový filtr. V zimním období kvůli studeným startům i častěji měníme olej v motoru.
Jan Žák, majitel traktoru Deutz-Fahr Agrotron K 90

Deutz-Fahr Agrotron K 90 vlastní i pan Jan Žák, který hospodaří na farmě v malé obci Rudimov nedaleko města Slavičín na Zlínsku, na zhruba 230 hektarech. Na farmě, která se rozkládá v podhorské oblasti, se zabývají převážně chovem skotu a ovcí v ekologickém režimu. V Rudimově hospodaří od roku 2004.

Někdy před 12 lety si pan Žák pořídil první traktor Deutz-Fahr K 100. Po pěti letech ho prodal a zakoupil Deutz-Fahr M 410, protože potřeboval větší traktor. Od sousedního farmáře si před třemi lety koupil další použitý traktor Deutz-Fahr K 90 v paketu Profiline s rokem výroby 2008.

Manévrovací schopnosti jsou dobré a traktor předurčují pro použití s čelním nakladačem

Deutz-Fahr řady K si podruhé pořídil z důvodu nízké spotřeby paliva. „Byli jsme také zvyklí na prvky ovládání, výborný přehled z kabiny a nenáročnost údržby,“ uvedl majitel. Veškeré ovládací páky a tlačítka jsou barevně a tvarově rozlišeny a prostorově logicky umístěny na pravé straně dle funkčních skupin do ovládací konsoly. Traktor s paketem Profiline disponuje ovládací pákou Powercom S, ve které jsou soustředěny veškeré ovládací funkce traktoru. Jednoduché a logické programování jednotlivých funkcí a parametrů a přizpůsobení se konkrétním pracím se realizuje řidičem. V páce je integrován kompletní management motoru, převodovky a hydrauliky a rovněž elektrické ovládání 3. a 4. hydraulického okruhu je umístěno v těsné blízkosti v křížové páce.

„Traktor se převážně využíval k lehčím pracím na farmě, jako bylo zimní krmení, úprava pozemků po zimě, v letním období pak shrnování píce 6m shrnovačem. Dále jsme používali baličky senáže,“ uvedl majitel s tím, že se traktor osvědčil. Traktor zhodnotil následovně: „Vzhledem k odpružené přední nápravě a vzduchem odpružené kabině, hodnotím traktor starý 12 let pozitivně. Ovládání je intuitivní. Vzhledem ke snížené výšce traktoru a menším zadním kolům je manévrovací schopnost traktoru i v naší podhorské oblasti velmi dobrá.“ Traktor si ani nežádá příliš mnoho investic a odvděčuje se nízkou spotřebou paliva. Majitel tento model považuje za spolehlivý a dodává: „Tento traktor nevyžaduje žádnou velkou pozornost. Pouze si dáváme pozor na pravidelné údržby a častěji vyměňujeme palivový filtr. V zimním období kvůli studeným startům i častěji měníme olej v motoru.“

V době výroby Agrotronu K jen málo traktorů této třídy nabízelo čtyři rychlosti zadního vývodového hřídele. Pokud vyžadujete rychlosti 540/540E/1000/1000E, pak pro vás může být tento traktor zajímavou volbou. Traktor má i automatiku vývodového hřídele – automaticky se hřídel vypne v případě vyzvednutí zadních hydraulických ramen, při spuštění ramen se vývodová hřídel za pohybu traktoru samovolně opět zapne.

Traktor je osazen čtyřválcovým, vodou chlazeným turbo dieselovým motorem DEUTZ se zdvihovým objemem 4 l. Vyniká nízkou spotřebou paliva z důvodu konstantního výkonu v širokém rozmezí otáček. Maximální výkon je dosahován již při otáčkách 1800/min. Motor disponuje elektronickou regulací otáček, která přes motorové senzory získává informace, které se stále porovnávají s optimálními naprogramovanými daty pro výkon, točivý moment a spotřebu paliva. Výsledkem je vysoký výkon, nízká spotřeba a redukované otáčky. Robustní převodovka (ZF řady 7100) se 3 násobným řazením pod zatížením a Power-shuttle má 4 základní rychlostní stupně, 2 skupiny rychlostí (polní a silniční), které se přeřazují elektrohydraulicky. Na přání se montovala převodovka s plazivými rychlostmi.

Co přináší paket Profiline navíc

U paketu Profiline jsou 3 stupně řazení pod zatížením pomocí tlačítka nahrazeny zcela automatickým řazením v závislosti na konkrétním zatížení traktoru - APS. Určující pro automatické řazení je stav zatížení a otáčky motoru traktoru. Řidič traktoru může citlivost celého systému plynule nastavit pomocí otočného spínače. APS systém dále slaďuje automaticky pojezdovou rychlost a otáčky motoru. Další odlišností u tohoto paketu ve srovnání se základní verzí je olejová náplň převodovky, která je oddělena od olejové náplně hydrauliky, což zvyšuje čistotu oleje v důsledku možného znečistění oleje v závislosti na připojeném nářadí. Další změny můžeme hledat u hydraulických okruhů, kde jsou k dispozici 4 hydraulické okruhy ovládané elektronicky, přičemž dva okruhy jsou ovládané pomocí tlačítka na ovládací páce Powercom S, přičemž průtokové množství oleje a čas jsou nastavitelné. Další dva okruhy jsou ovládané joystickem opět s možností nastavení množství průtoku oleje. Díky paketu je též přítomno axiální pístové čerpadlo, které zajišťuje dopravu oleje v množství 83 l/min. Umožňuje u přípojných nářadí s velkou potřebou oleje současně měnit v čase jeho průtokové množství a tlak. Čerpadlo dopravuje olej do hydromotorů připojeného nářadí na základě poklesu tlaku, pokud tlak v hydromotoru stoupne na požadovanou hodnotu, dodávka oleje se zastaví. Externí hydromotor na základě nejvyššího požadovaného tlaku určuje aktuální tlak v systému.

Mezi přednosti majitel zahrnuje celkovou nízkou výšku traktoru a řazení traktoru po zatížení v loketní opěrce. Podle něj je nedostatkem nízký výkon klimatizace. Mezi nejčastější závady patří nízká svítivost světel a výměna dílů klimatizace. Servis traktoru patří mezi ty jednodušší. Příjemná je možnost chladicí systém bez pomoci nářadí velmi rychle vyklopit a vyčistit. Bezproblémový přístup bez použití nářadí je zajištěn ke všem důležitým servisním místům. Přítomna je i sériově automatická diagnostika.

Jak už bylo v úvodu zmíněno, pan Žák traktor s 9200 mth nyní prodává a cení si jej na 680 000,- bez DPH. K dispozici je s dodatečně přidělaným čelním nakladačem Quicke Q55. Stav je podle něj úměrný stáří a práci, kterou traktor vykonával. Nikdy neměl vážnou poruchu. A jak je to s náhradními díly? „Vzhledem k tomu, že autorizovaný servis je 10 km od naší farmy, tak nemáme vůbec žádný problém a díly jsou běžně dostupné. Ceny dílů na zemědělské stroje by mohly být obecně nižší,“ uvedl majitel. Kdyby měl možnost pořídit si nový traktor, volil by opět značku Deutz-Fahr, konkrétně model řady 5 – ty mimochodem patří mezi nejvyhledávanější na trhu s použitými traktory Deutz-Fahr.

Technické údaje jednotlivých modelů v řadě K
Technické údaje jednotlivých modelů v řadě K

Přečtěte si také

Autor: Milan Jedlička1) , Jan Žák
Foto: Jan Žák

1) z podkladů Deutz-Fahr

Tématické tagy

  • Deutz-Fahr
  • traktory