Puma, chytrá a nebezpečná kráska
Dnes je 24.10. – svátek slaví Nina

Podívejte se, jak probíhala renovace legendárního traktoru Zetor 50 Super

Zveřejněno: 19. 3. 2021

Jaroslav Vaněček se postaral o kompletní renovaci traktoru Zetor 50 Super, který patří rodinnému příteli. Největší výzvu představovala záměna kabiny za původní typ. Jak taková renovace probíhala, znázorňují fotografie pořízené během náročné práce.

Na renovaci tohoto konkrétního traktoru Zetor 50 Super se podílelo více lidí, největší část však zajistil Jaroslav Vaněček. Zdroj foto - Jakub Vaněček

Jaroslav Vaněček hospodaří přibližně na 35 hektarech půdy nedaleko města Jesenice u Prahy. V zemědělství se pohybuje takřka každý den a v menší míře poskytuje i zemědělské služby okolním farmářům. K obdělávání pozemků používá traktor New Holland T6020 (zakoupen jako nový v roce 2008) a Zetor Crystal 8111 (zakoupen v roce 2021).

Nedávno se mu do dílny dostal Zetor 50 Super za účelem renovace, o kterou požádal rodinný přítel. Zetor 50 Super je československý traktor vyráběný ve firmě Zetor Brno v letech 1960–1968. Konstrukčně navazuje na svého předchůdce Zetor 35 Super a jedná se prakticky o jeho výraznou modernizaci. Dílčí modernizace a změny traktoru Zetor 50 Super probíhaly i v průběhu jeho sériové výroby.

Zetor 50 Super před renovací. Zdroj foto - Jakub Vaněček
Zetor 50 Super před renovací. Zdroj foto - Jakub Vaněček

Na renovaci tohoto konkrétního traktoru Zetor 50 Super se podílelo více lidí, největší část však zajistil Jaroslav Vaněček. „Traktor jsme opravovali zhruba tři a půl měsíce. Na tomto traktoru bylo dost práce, jelikož proběhla i výměna kabiny za původní typ, to byl velký kus práce,“ uvedl jeho syn Jakub Vaněček. Na traktoru se měnily takřka všechny opotřebitelné díly. Traktor byl celý do šroubku rozebrán, vyčištěn a zpět složen – mezi tím proběhla výměna důležitých dílů. Nejtěžší prý bylo osadit traktor původní kabinou, jelikož veškeré ovládací prvky byly pozměněné (včetně táhel) a muselo se vyrábět spoustu nových dílů. Traktor na renovaci přijel s kabinou, kterou běžně využívají traktory Zetor 5611.

Jako první začalo omytí traktoru od hrubých nečistot vysokotlakým čističem, následovalo odstrojení kabiny, sundání kabiny, rozčtvrcení traktoru, demontáž všech součástí z obalů (blok motoru, převodovka, skříň apod.), montáž nové plechařiny, nástřik barvou a kompletace traktoru. „Shánění náhradních dílu bylo celkem snadné. Některé díly (například blatníky) jsme kupovaly nové. Skla se nechávala řezat a plechařinu jsme nechali znovu vyrobit. Pořídily se díly jako jsou ložiska, kola, vložky a pístní sady, a to bez problémů. Většinu dílů si však majitel traktoru sháněl sám,“ uvedl Vaněček a dodal „Tato oprava byla dost náročná díky předělávání kabiny. Průměrný rozpočet náhradních dílu na takového veterána je zhruba 100 tisíc + práce, která se odvíjí na tom, jak moc náročná renovace je.“

Traktor je podle Vaněčka na tom výborně a myslí si, že dostal to, co si zasloužil, aby mohl ještě dělat parádu.