ANIMAL TECH - Mezinárodní veletrh pro živočišnou výrobu
Dnes je 25.4. – svátek slaví Marek

Roky sloužil v Bundeswehru, teď je králem silážních jam

Zveřejněno: 25. 10. 2018

Poptávka po vyřazené vojenské technice je vždy značná. Stroje jsou často udržované a v perfektním stavu. A pokud je to technika z vojenských zásob, může mít i minimální nájezd či odpracovanou dobu. Taková vojenská technika míří k soukromým majitelům, kde dostane „druhou šanci“. Stejný osud potkalo hned několik kusů těžkého kolového dozeru Zettelmeyer ZD 3000.

Služba v armádě skončila. Uplatnění je nejen na stavbách, ale i při dusání siláže.

Zettelmeyer Baumaschinen GmbH byl založen v roce 1897, takže se nevyhnul dvěma světovým válkám – těžkou dobu však přežil.

Ozbrojené síly Spolkové republiky Německo počátkem 80. let minulého století pořídily 160 kusů dozerů Zettelmeyer ZD 3000. Tyto dozery armáda používala v letech 1979-1985. Po vyřazení se část kusů dostala do služeb zemědělství a dodnes jsou využívány (i v původním vojenském zbarvení) k dusání siláže na obřích německých silážních jamách, a to dokonce s dvoumontážemi. Koncem 90. let disponoval vojenský sklad ještě stovkou kusů.

Rozměry Zettelmeyer ZD 3000.
Rozměry Zettelmeyer ZD 3000.

Zettelmeyer ZD 3000 byl k dispozici i do civilního sektoru k použití na velkých staveništích k úpravě povrchu. Vyznačoval se výjimečnou robustností, vysokou přepravní rychlostí, nízkou výškou a rozvorem 3 460 mm. Dominantou stroje byla čelní radlice, její postranní části šlo různě naklápět. Díky uchycení a hydraulickému ovládání bylo možné s radlicí i různě horizontálně otáčet. Hodnoty patrně zaujaly armádu.

I v armádě byl Zettelmeyer ZD 3000 používán k úpravě povrchu, jako náhrada za buldozery. Model ZD 3000 byl osazen vzduchem chlazeným motorem V10 KHD o výkonu 280 koní a objemu 17 litrů (bez turbodmychadla). Motor byl spojen s čtyřrychlostní planetovou převodovkou. Stroj vyvinul rychlost až 63 km/h, takže mohl udržet krok v koloně vojenské techniky a měl též hydropneumatické odpružení. V Německu dokonce může na dálnice.

Autor: Milan Jedlička
Foto: Zettelmeyer

Nové

Svezli jsme se elektrickým terénním vozem Toyota Cruiser. Jeho důvod vzniku je zcela odlišný oproti klasickým elektromobilům

Zveřejněno 25.4. Zrychlení, elegantní design a pohoda při jízdě – kvůli tomu jsou obdivovány elektromobily. Zde je ale elektromobil, který byl navržen jako dělník do špinavého a pracovního prostředí. Podle toho také vypadají jeho technické parametry. jít na článek

Australan pustil na pole robotický traktor a podělil se o reálné zkušenosti z jeho nasazení

Zveřejněno 24.4. Na robotických traktorech se pracuje již spoustu let. Už v roce 1940 si jeden americký farmář pro vlastní potřebu sestrojil bezpilotní prototyp traktoru. První konvenční robotický traktor zase napodoboval traktor jedoucí před ním. V současnosti už… jít na článek

Podvozky kolových a pásových traktorů, jejich odpružení a řízení

Zveřejněno 20.4. Výrobci se stále snaží vyvíjet podvozky, které co nejúčinněji přenesou výkon motoru na podložku a současně sníží negativní účinky vyšší hmotnosti na půdu. Pásové traktory lze agregovat i se secími stroji nebo překládacími vozy. Kolové podvozky jsou… jít na článek