Dnes je 5.11. – svátek slaví Miriam

Tatra Trucks přiveze na veletrh Agritechnica 2025 tahač Tatra Phoenix nejnovější generace pro silnice i náročný terén

Zveřejněno: 5. 11. 2025

Po dvou letech se v německém Hannoveru bude opět konat veletrh Agritechnica – jedna z největších výstavních událostí v oblasti zemědělských technologií a strojů na světě. Agritechnica 2025 se uskuteční ve dnech 9. až 15. listopadu a mezi vystavovateli bude, jako již po řadu předchozích ročníků, také automobilka Tatra Trucks, nejstarší a největší český výrobce nákladních vozidel. Tatra letos na veletrhu představí zbrusu nový speciální plněpohonný tahač pro smíšený provoz řady Tatra Phoenix.

Dvounápravový podvozek Tatra Phoenix 4×4 s moderní kabinou a terénními pneumatikami, určený pro těžký provoz v náročných podmínkách.

Hlavní pilíř pro civilní trh v portfoliu kopřivnické Tatry představuje modelová řada Tatra Phoenix, jejíž nejnovější, třetí generace, se začala vyrábět na konci minulého roku. Automobily řady Phoenix se vyrábějí především s podvozky v konfiguraci 4x4, 6x6 a 8x8. Originální koncepce tatrováckého podvozku s centrální nosnou rourou a nezávisle zavěšenými polonápravami ovšem umožňuje nabízet zákazníkům i vozidla v provedeních s pěti a více nápravami, a navíc s různým počtem hnaných nebo řiditelných náprav, včetně například schopnosti tzv. krabího módu, jež umožňuje pohyb vozu do stran. Vozy řady Tatra Phoenix se uplatňují především v zemědělství, ve stavebním a těžařském průmyslu, v komunálních službách i při údržbě silnic nebo u hasičů a záchranářů.

Na veletrhu Agritechnica 2025 Tatra Trucks představí speciální vůz Tatra Phoenix v provedení sedlový tahač určený pro smíšený provoz na silnicích i v těžkém terénu se zemědělskými návěsy. Automobil je vybaven již zmiňovaným a prověřeným podvozkem koncepce Tatra v konfiguraci 4x4. Dvoudveřová kabina typu COE (cab-over engine) v černé barvě nabízí místa pro tři členy posádky, přičemž sedačka řidiče a spolujezdce na pravé straně jsou plně nastavitelné. Ke komfortu v kabině přispívá klimatizace a vytápění, k dispozici jsou například i elektricky vyhřívaná zpětná zrcátka, elektricky ovládaná boční okna, střešní okno nebo audiosystém. K výbavě náleží i speciální ochranný rám kabiny (ROPS), dva výstražné majáky a dvě vzduchové houkačky.

K pohonu vozu slouží elektronicky řízený šestiválcový motor Paccar MX-11 o výkonu 330 kW, který je spojen s automatizovanou dvanáctistupňovou převodovkou ZF TraXon 12TX2651TO s intardérem a sestupnou převodovkou Tatra. Maximální technická hmotnost vozu činí 19 tun, maximální zatížení přední nápravy vozu může dosahovat 9 tun, zadní pak 10 tun, maximální technická hmotnost soupravy vozidla je 45 tun. Rychlost vozu je elektronicky omezena na hodnotu 85 km/h.

Tradiční veletrh Agritechnica se koná každé dva roky a jeho historie se začala psát v polovině 80. let minulého století ve Frankfurtu nad Mohanem. Od poloviny 90. let se pravidelně koná v Hannoveru, přičemž se těší velké přízni jak vystavovatelů, tak i návštěvníků ze všech koutů světa. V letošním roce budou na hannoverském veletrhu přítomni vystavovatelé z 53 zemí, kteří přestaví své výrobky a služby na výstavních plochách o rozloze 389 000 m², přičemž se očekává návštěvnost v řádu statisíců.