Časopis Agroportal24h.cz
Dnes je 22.1. – svátek slaví Slavomír

Za volantem: Zetor Crystal HD 170 – návrat v ještě lepší formě

Zveřejněno: 27. 12. 2018

Novodobý Crystal je na trhu od roku 2015. Po více než třech letech přichází inovovaný model, který se stal nejlépe vybaveným traktorem značky. Kromě povinných úprav pro zvýšení bezpečnosti provozu, přináší největší změny v oblasti komfortu a převodovky, které převzal od osvědčených modelů z nižších řad.

Tak, jako některé ostatní Zetory, i Crystal začal využívat novou převodovku ECO 40.

Inovovaný Zetor Crystal, konkrétně model HD 170, se poprvé představil veřejnosti na agrosalonu Země Živitelka v Českých Budějovicích a rovnou získal ocenění Zlatý klas. Brněnský výrobce nám tento model umožnil vyzkoušet na továrním polygonu a my se tak mohli seznámit s novinkami a odlišnostmi oproti jeho předchůdci. Současná nabídka Zetoru zahrnuje mimo jiné traktory o výkonu od 45 do 170 koní. Nejvýkonnější segment 150 až 170 koní patří právě modelové řadě Crystal, která nyní zahrnuje dva modely – HD 150 a HD 170.

Tuto vychytávku má v rámci modelových řad pouze Crystal – osvětlení nástupního prostoru.
Tuto vychytávku má v rámci modelových řad pouze Crystal – osvětlení nástupního prostoru.

Stejné motory, ale s něčím navíc

Možná si myslíte, že v nabídce chybí model 160. Ne tak docela. Stále jsou k dispozici dva šestiválcové motory Deutz TCD 6.1 L6 naladěné na maximální výkon 110 kW (150 k) – u modelu HD 150 a 125 kW (171 k) – u modelu HD 170 jen s tím rozdílem, že nově plní emisní stupeň Stage IV a již jsou přichystané v příštím roce plnit Stage V. Proto po otevření kapoty motoru zaujme nově aktivní částicový filtr, který přibyl k technologii SCR (AdBlue). Díky tomuto řešení je motor úspornější a vypouští do ovzduší nižší množství emisí. K navýšení výkonu motoru nedošlo, změnou emisního stupně ale došlo nepatrně k navýšení krouticího momentu o 2 až 3 Nm. Motor nově disponuje otáčkovým tempomatem, takže se mohou nastavit pracovní otáčky motoru, což se využije například při práci s postřikovačem nebo rozmetadlem hnojiv. Aby bylo možné z označení traktoru lépe rozpoznat jeho výkon, bylo zvoleno u nejvýkonnějšího modelu nové označení HD 170, které nahradilo 160.

Do motorového prostoru nově přibyl aktivní částicový filtr.
Do motorového prostoru nově přibyl aktivní částicový filtr.
Výkonová charakteristika motoru.
Výkonová charakteristika motoru.

Lépe uzpůsobený pro ekonomický provoz po silnici

Největší změnou u Crystalu je nová převodovka ECO 40, známá z traktorů Forterra HSX 120 a výš. Jedná se o přepracovanou plně synchronizovanou převodovku, která je vyráběna a vyvíjena přímo Zetorem. Uživateli nabízí 30 převodových stupňů vpřed a stejný počet vzad. Inovací je změna převodových poměrů. Stupně 1-2-3, které se nejčastěji využívají při polních pracích, se změnily minimálně, ale stupeň 4 je o malinko delší a pátý stupeň je výrazně delší. V nejčastějším pracovním rozsahu 4–12 km/h je k dispozici 13 převodových stupňů. Traktor vyvine rychlost až 50 km/h, omezena je ale na 40 km/h. Této rychlosti je dosaženo při 1750 ot/min, čímž se při dopravě sníží spotřeba paliva v rozmezí od 15 do 20 % a stejně tak klesne opotřebení motoru. Estetičtěji působí nová řadicí páka. Bylo použito bowdenové řazení, díky čemuž se délka řadicí páky zkrátila na polovinu. Toto nové řešení přineslo snížení přenosu hluku do kabiny a otočené schéma řazení - proti sobě se nachází stupně 2 a 3 a dále 4 a 5. Řazení, včetně tlačítka spojky a třístupňového násobiče, se nachází na řadicí páce, která je v dosahu ruky a není potřeba se nikde natahovat. Řazení je ergonomické, snadnější a přesnější. Změna směru jízdy vpřed/vzad se provádí klasicky prostřednictvím elektrohydraulické reverzace vlevo u volantu.

Kabina je posazena o 10 cm výše.
Kabina je posazena o 10 cm výše.

Multifunkční ovládací panel sdílený s ostatními modely

Po usednutí za volant se budete cítit jako ve větším modelu Forterry HD. To proto, že Zetor dal v interiéru sbohem tmavému a různě výškově tvarovanému ovládacímu panelu, z něhož vyúsťovaly dlouhé ovládací páky, a nahradil ho ovládacím panelem z nové řady traktorů Forterra HD. Jeho charakteristikou je ergonomické tvarování, kde se zohlednily nové tvary barevně odlišených ovládacích spínačů a ovladačů. Celý panel působí sympatičtěji a uklizeně. Na multifunkčním panelu se ovládá automatika obou uzávěrek diferenciálu, pohon 4x4, automatika PTO, závěsy či hydraulické sekce. Na panelu je umístěn joystick pro ovládání hydraulických sekcí nebo čelního nakladače.

I multifunkční ovládací panel pochází z Forterry.
I multifunkční ovládací panel pochází z Forterry.

Tříbodový závěs je ovládán pomocí elektrohydrauliky Bosch se známou funkcí HitchTronic pro automatickou regulaci zadního tříbodového závěsu. Přední tříbodový závěs s hydraulickými vývody je na přání - je do něj ale nyní možné zavěsit o 300 kg těžší závaží (celkově až 3500 kg). Ovladači je možno nastavit časový interval 0,5 s až 60 s, po jehož uplynutí je průtok oleje do rychlospojky uzavřen. Dále je možné nastavit průtokovou kapacitu v rozmezí 10 % až 100 %. 4sekční rozvaděč (předchůdce měl pouze 3 sekce) s vratnou větví je ve standardní výbavě. Výkon zubového čerpadla hydrauliky činí 85 l/min. Zadní vývodový hřídel nabízí kombinaci otáček 540/540E/1000/1000E – počet otáček je pouze závislý na počtu otáček motoru. Přední vývodový hřídel je na přání. Vývodový hřídel (nově start a vypnutí) a ramena tříbodového závěsu lze přímo ovládat tlačítky na zadním blatníku.

Dva pomocné válce hydrauliky zajišťují maximální zvedací sílu až 85 kN. Nahoře nový tvar konzole s přípojkami.
Dva pomocné válce hydrauliky zajišťují maximální zvedací sílu až 85 kN. Nahoře nový tvar konzole s přípojkami.

Nutné úpravy

Další změny v tomto odstavci, kterým se budeme věnovat, jsou převážně dílem tzv. Mother Regulation, což je nařízení 167/2013 EU, které musí splňovat každý nově vyrobený traktor od roku 2018. Někteří výrobci již traktory plnící toto nařízení vyrábí, převážná většina ale čekala až na poslední chvíli. Zetor je však připraven. Přepracován musel být brzdový systém traktoru. Zetor to u nového Crystalu vyřešil zesílením brzd a posilovačem. Nový Crystal využívá pneumatickou brzdovou soustavu, brzdy předních kol jsou ovládány hydraulicky. Nově zadní část traktoru brzdí vzduchem, to znamená, že mezi hydraulickou a vzduchovou soustavou se nachází převodník, kde se impulzy převádí. Touto úpravou se dosáhlo zvýšení brzdného účinku až o 50 % a výrazného snížení ovládací síly brzd. Mezi povinné úpravy patří mimo jiné například i bezpečnostní pás na sedadle spolujezdce, panoramatická zrcátka, čidlo v sedadle, které automaticky odpojí PTO v případě, že řidič opustí sedadlo a elektronická zásuvka vzduchových brzd přívěsu.

Panoramatická vnější zrcátka a ovládání na blatníku.
Panoramatická vnější zrcátka a ovládání na blatníku.

Zetor navíc nový model vybavil sedmipólovou zásuvkou ISO (11786) pro konektivitu s agregacemi (převodník digitálních CAN informací na analogové, který slouží pro zobrazování informací, jako je rychlost stroje, otáčky motoru, poloha závěsu apod.).

Ve standardní výbavě nalezneme nyní už i přední nezávisle odpruženou a nastavitelnou nápravu Carraro. Výhodou nastavitelnosti je například pohodlnější agregace nářadí do předního závěsu. Zavěšení a odpružení kol zajišťují navzájem nezávislá dvě lichoběžníková ramena. Vítanou volbou je i možnost centrálního mazání mazných bodů nápravy.

Přední hnaná náprava je vybavena 100% lamelovou a hydraulicky ovládanou uzávěrkou diferenciálu.
Přední hnaná náprava je vybavena 100% lamelovou a hydraulicky ovládanou uzávěrkou diferenciálu.

Kosmetické změny a vyšší pohodlí

Design traktoru se nezměnil, ale přeci jen, pár drobných odlišností by se našlo, například přepracovaný design palivové nádrže. Nepřepracoval se pro zvýšení objemu, ten činí stále 300 litrů, ale jen kvůli líbivějšímu vzhledu. Užitečnou změnou je zvýšení pozice kabiny o zhruba deset centimetrů pro lepší výhled kolem traktoru. Kabina už nevypadá tak utopeně. S tím souvisí i změna odpružení, vpředu jsou silentbloky orientované svisle, jsou měkčí, takže je odpružení pohodlnější. Na přání je možné kabinu osadit 8 LED světlomety a dvojicí LED hledáčků. Nechybí osvětlení schodů (propojené s vnitřním osvětlením). Do kabiny nestoupáte po třech, ale po čtyřech černě lakovaných schodech. Standardně se můžete uvelebit v novém sedadle Deluxe, převzatém z řady Forterra HD. Sedadlo poskytuje patřičný komfort – natáčení do stran, pneumatické odpružení, bederní opěrku, stavitelnou hlavovou opěrku, horizontální odpružení, odkládací prostor a vyhřívání. Šestisloupková kabina novodobých Crystalů nikdy netrpěla nedostatkem vnitřního místa, to platí také u inovovaného Crystalu. Crystal v rámci segmentu nabízí nejvíce odkládacích přihrádek, nyní dokonce přibyly další včetně držáků na láhev vody. Hlučnost v kabině by měla být na stejné úrovni jako u předchůdce. Reálným dojmem je ale v kabině tišeji – zapnutý ventilátor topení do polohy tři bez problému přehluší zvuk motoru. Změn se dočkala i přístrojová deska, opět převzatá od traktorů Forterra. Přístrojová deska kombinuje barevný displej s více indikátory a tradiční analogový displej, takže je dobře čitelná i na slunci. Kromě obvyklých provozních dat zobrazuje výkonnost, průměrnou a okamžitou spotřebu. Je přehledná a hlavně lze mezi funkcemi přepínat dopředu a dozadu. Obsahuje i čidlo pro přepínání nočního a denního režimu.

Nová přístrojová deska. Tady se naštěstí vyhnul trend plně LCD displeje.
Nová přístrojová deska. Tady se naštěstí vyhnul trend plně LCD displeje.

Na budoucnost připraven

Zetor Crystal HD 170 je se svým motorem a převodovkou vhodný pro širokou škálu polních a silničních prací u zemědělských podniků. Navíc, nikdy nebyl vhodnější do dopravy, jako nyní. S tím jdou ruku v ruce i povinné úpravy, které dělají z nového Crystalu bezpečný stroj za všech okolností. Získané inovace mu pomohou ke vstupu do nového desetiletí, ale i při dalším vývoji, jako je implementace precizních systémů.

Autor: Milan Jedlička
Foto: Milan Jedlička

Tématické tagy

Nové

Koncept Multiline nyní s možností setí meziplodin

Zveřejněno 21.1. Koncept Multiline sdružuje kompaktní talířové brány nebo kultivátor se secím strojem. Výsledkem je nákladově efektivní a extrémně výkonná souprava. Koncept Multiline slibuje obrovský potenciál pro traktory s nižším výkonem. Multiline je poprvé k… jít na článek

Sověti v 50. letech postavili elektrický traktor s napájecím kabelem. Vynález nyní znovu objevuje světový výrobce

Zveřejněno 21.1. S čím dál větší dostupností elektřiny v Sovětském svazu, v 50. letech minulého století postavili elektrický traktor s napájecím kabelem. Podobné řešení, byť v autonomní verzi, nedávno představil americký výrobce John Deere! jít na článek

První autonomní postřikovač do ovocných sadů. Kupodivu nejezdí na elektřinu

Zveřejněno 18.1. Kalifornská společnost Crinklaw Farm Services Inc představila po třech letech vývoje a testování první autonomní postřikovač na světě, který lze použít do sadů. Ač je trendem autonomních zemědělských vozidel jejich elektrifikace, tento projekt sází… jít na článek