Dnes je 5.8. – svátek slaví Kristián

BU Power Systems a Perkins na Bauma 2025. Nový motor řady 2600 cílí například do segmentu velkých kombajnů

Zveřejněno: 5. 8. 2025

BU Power Systems spolu s firmou Perkins zaujaly návštěvníky veletrhu Bauma 2025 svým moderním stánkem a řadou novinek zaměřených na vyšší efektivitu, flexibilitu a ekologii strojů. Hlavním tahákem byla aktuální řada motorů Perkins 2600.

Motory řady 2600 disponují výkonem 340 až 515 kW (690 hp) a maximálním točivým momentem 3200 Nm.

Řada motorů Perkins 2600 představuje výkonnou a kompaktní platformu o objemu 13 litrů, navrženou pro náročné aplikace v zemědělství, stavebnictví a těžebním průmyslu. Motory této řady disponují výkonem 340 až 515 kW (690 hp), maximálním točivým momentem 3200 Nm, nabízejí špičkový poměr výkonu ku objemu (40 kW/l) a nízkou specifickou spotřebu paliva (185 g/kWh). Díky moderní konstrukci s variabilním turbodmychadlem a systémem vstřikování paliva Common Rail splňují emisní normy EU Stage V, EPA Tier 4 Final a jsou kompatibilní s obnovitelnými palivy jako HVO a B100 biodiesel. Modulární architektura umožňuje jejich snadnou integraci do různých strojů a podporuje též případný budoucí přechod na alternativní paliva, včetně zemního plynu a vodíku. S prodlouženými servisními intervaly až 1000 hodin a sníženou hlučností o 2 až 3 dB oproti předchozím modelům představuje řada 2600 efektivní a ekologicky šetrné řešení pro široké spektrum tzv. off-highway aplikací.

Perkins aktuálně nabízí nové motory řady 2600, včetně variant vhodných pro traktory, kombajny, postřikovače a další, OEM partnerům k pilotním zkušebním účelům. Praktické nasazení ve větším měřítku se ale očekává až od roku 2026, kdy začnou komerční dodávky. Přestože žádná velká značka doposud oficiálně nepotvrdila uvedení Perkins 2600 do svých sériových strojů, budeme zvědaví, zda-li je v budoucnu osadí. Perkins míří například do segmentu velkých kombajnů s motory o objemu 12–16 litrů, pro které pohonné jednotky doposud nenabízel.

Dalším lákadlem byla nová 106kW verze řady Perkins 904, která nabízí o 6 % vyšší výkon ve srovnání s předchozím modelem a o 3 % vyšší točivý moment (až 566 Nm při 1500 ot/min.). Motor je vhodný zejména pro aplikace, které vyžadují vyšší výkon v kompaktním provedení při splnění aktuálních emisních norem (EU Stage V, U.S. EPA Tier 4 Final a Japan 2014). Stejně jako řada 2600 může i tato pohonná jednotka pracovat na širokou škálu paliv, včetně 100% HVO. Dodejme, že předchozí model Perkins 904J‑E36TA s výkonem 100 kW a točivým momentem 530 Nm bychom nalezli například v rakouském traktoru Lindner Lintrac 130 pyšnícím se prestižním oceněním „Machine of the Year 2020“.

Motor Perkins 904J-E36TA s výkonem 100 kW a točivým momentem 530 Nm bychom nalezli například v rakouském traktoru Lindner Lintrac 130 pyšnícím se prestižním oceněním „Machine of the Year 2020“. Foto: Linder
Motor Perkins 904J-E36TA s výkonem 100 kW a točivým momentem 530 Nm bychom nalezli například v rakouském traktoru Lindner Lintrac 130 pyšnícím se prestižním oceněním „Machine of the Year 2020“. Foto: Linder

K motorům Perkins představil též nové služby zákaznické podpory, jako Lifecycle, Platinum Protection a Hypercare. Tyto koncepty směřují k inteligentní správě strojů, rychlé detekci závad a efektivní integraci do servisních sítí.

Klíčové inovační projekty

Na veletrhu Bauma 2025 představila společnost Perkins též 3 klíčové inovační projekty zaměřené na dekarbonizaci a modernizaci pohonných systémů pro terénní stroje:

Project Coeus je koncept pokročilého hybridního pohonného systému s možností využití různých paliv, včetně vodíku, metanolu a bioetanolu. Tento systém je navrhován jako přímá náhrada za tradiční dieselové motory, přičemž kombinuje spalovací motor s elektrickým pohonem.

Pathfinder se zaměřuje na možnosti „konverze“ stávajících dieselových strojů na hybridní pohony. Příkladem je 75kW teleskopický manipulátor, do kterého byl doplněn elektromotor a bateriový systém umožňující provoz v čistě elektrickém režimu. Tato úprava přináší snížení spotřeby paliva a emisí, aniž by došlo ke ztrátě výkonu či funkčnosti stroje.

Posledním z třetice je projekt Volta, který směřuje k plné elektrifikaci stavebních strojů. V rámci projektu vznikl prototyp Volta 300, což je plně elektrický kolový nakladač poháněný lithium-iontovými bateriemi, který nabízí výkon srovnatelný s dieselovými protějšky, avšak s nulovými emisemi a nižší hlučností. Cílem projektu je demonstrovat proveditelnost a výhody elektrifikace v oblasti stavební techniky.

Perkins výše uvedeným potvrzuje své odhodlání podporovat přechod na čistší technologie. Jeho řešení kombinují výkon, nízké emise a inteligentní servis, čímž nastavují nové standardy pro pohony zemědělské, stavební a pracovní techniky.

Prezentace jako odraz budoucnosti

Prezentace značek BU Power Systems a Perkins na veletrhu Bauma 2025 ukázala, že inovace nejsou pouze módním slovem, ale konkrétním směrem vývoje. Zásadní technologické změny směřují ke snížení uhlíkové stopy, vyšší provozní efektivitě a lepší přizpůsobivosti různým pracovním podmínkám i legislativním požadavkům. Důraz na hybridní a elektrické pohony, rozvoj digitálních služeb a zavádění konceptů chytré údržby ukazují, že se výrobci připravují na zásadní proměnu stavebních strojů a technologií. Veletrh tak nebyl jen místem pro prezentaci produktů, ale především ukázkou směru, jakým se bude celý průmysl ubírat. BU Power Systems a Perkins v tomto ohledu jednoznačně potvrzují svou ambici být jedním z lídrů.