Dnes je 6.12. – svátek slaví Mikuláš

Čas nadešel. Fastrac 4000 představen

Aktualizováno: 1. 12. 2016

V podniku AGRO Jesenice a.s., nedaleko Prahy, firmy PEKASS a.s., LUKROM, spol. s r. o. a JCB představily řadu novinek z manipulační techniky a dlouho očekávaný nový model Fastrac série 4000. Přítomní novináři a návštěvníci byli odborně seznámeni s historií firmy a s novinkami v sortimentu JCB, jak teoreticky, tak i prakticky. Zemědělská technika JCB byla rozdělena do několika stanovišť, kde se podrobila praktickým ukázkám.

JCB

Žhavou a dlouho očekávanou novinkou byl nový Fastrac 4000. Na akci byly k vidění čtyři různé traktory Fastrac 4000. První byl agregovaný do nové generace postřikovače Horsch, druhý měl v předním a zadním závěsu zavěšený žací stroj a mulčovač, třetí byl vybaven nástavbou pro hnojivo a v zadním závěsu nesl rozmetadlo hnojiv. A čtvrtý byl ve speciální komunální úpravě s nástavbou a sněžnou radlicí. Takto byly v praxi prezentovány všechny přednosti Fastracu série 4000.

Traktory Fastrac mají po celém světě mnoho spokojených uživatelů, přes to je ale stále co zdokonalovat tak, aby vyhovovaly dnešním požadavkům. Na novém Fastracu série 4000 se pracovalo dlouho. Prototypy prošly tvrdými testy od zasněžené Skandinávie, až po žhnoucí africké slunce. 

Nový Fastrac 4000 je nadále věrný původnímu konceptu uprostřed uložené kabiny. Fastrac ale prošel zásadními proměnami. Oproti dosavadním Fastracům je nová série 4000 kompaktnější, univerzálnější a nese nejednu inovaci. 

Ve zkratce 

Série 4000 má snadnější ovládání, vyšší provozní rychlosti, několik upevňovacích bodů pro nářadí a samozřejmě bezkonkurenční všestranné odpružení Fastrac s automatickým vyrovnáváním.

Nejen do dopravy

Mnozí lidé mají od začátku za to, že je Fastrac vhodný jen do dopravy. To bez pochyby je. Traktor s vysokou přepravní rychlostí či důmyslným brzdovým systémem a odpružení je přímo pro dopravu předurčen. Tato vlastnost sérii 4000 nadále zůstala. Na co byl kladen velký důraz při vývoji? Na to, aby nový Fastrac v pohodě zvládal veškeré polní práce, dokonce i manipulace. Takže nová série je ještě vhodnější pro polní práce, než kdy dříve. 

Různé režimy řízení

Díky nezávislému odpružení obou náprav lze dosáhnout na poli větších rychlostí, než u konvenčních traktorů. Nový Fastrac disponuje jedinečným systémem řízení všech čtyř kol. K dispozici je pět okamžitě zvolitelných režimů řízení.

  • Proporcionální režim
  • Režim držení stopy
  • Řízení dvou kol
  • Krabí chod
  • Režim zpoždění

Tím se prakticky změnil poloměr otáčení, na ještě menší, a také díky tomu, že podvozek je na určitých místech užší. Poloměr otáčení je pod 10 metrů, v závislosti na použitých pneumatikách. Nově lze použít pneumatiky o rozměrech 600/70R30 a 540/65R34. Pneumatiky podporují rovnoměrné rozložení hmotnosti traktoru v poměru 50 : 50.

Při vysokých rychlostech je nutný výkonný brzdový systém, už kvůli bezpečnosti a účinnosti. Fastrac je vybaven novým tužším podvozkem a odpružením se stabilizátory na přední i zadní nápravě, zajišťující stabilitu při rychlých přesunech.

Na všech kolech jsou použity kotoučové brzdy. Ve výbavě je i systém ABS pro rychlé a kontrolované zastavení traktoru za všech podmínek.

Pro maximální využití traktoru a efektivní práci, Fastrac nabízí pět různých míst k osazení nářadí: tažené zařízení, zadní odpružený závěs (nosnost 8000 kg), přední závěs (nosnost 3500 kg), přední část podvozku a zadní plošina (nosnost 4 tuny). Fastrac je od výroby připraven na osazení čelním nakladačem. Nový Fastrac uveze mnohem více nákladu, což se pozitivně projeví na produktivitě. 

Maximální povolená hmotnost vozidla je 13 až 14 tun (podle legislativ dané země). 

Pro práci s těžkým návěsem či nářadím je nutný patřičný výkon. V sérii 4000 naleznete hospodárný nový hydraulický systém s funkcí Load Sensing. Axiální pístové čerpadlo dosahuje průtoku až 148 l/min pro vnější okruhy, pro systém řízení je pak vyhrazeno samostatné zubové čerpadlo.

Odpružení s automatickým vyrovnáváním 

Výsledkem více než 20 let vývoje traktorů Fastrac je i to, že nyní odpružení zadní nápravy s automatickým vyrovnáváním doplňuje nové hydraulické přední odpružení, které udržuje správnou pracovní výšku i s osazeným nářadím. V praxi to vypadá tak, že odpružení rychle reaguje na připojené nářadí k závěsu a nastaví tuhost pružin, aby byla zachována světlá výška, zdvih při pružení a stabilita kol. Odpružení též kompenzuje postupné vyprazdňování, ať už nádrže či zásobníku osiva tak, aby byla zachována ideální trakce pneumatik na přední i zadní nápravě.

Výkonnější motor 

V novém Fastracu tepe nový šestiválcový motor AGCO o objemu 6,6 l, který poskytuje výkon až 235 koní (175 kW) a točivý moment až 950 Nm -  s technologií Active Traction (řídí hladinu točivého momentu), což je o 40 % více, a přes to je zachována nízká spotřeba paliva. Pro snížení emisí a spotřeby paliva je použit systém SCR.

O přenos výkonu na podložku se stará hydromechanická převodovka. Vysoké rychlosti až 60 km/h se dosáhne při 1600 ot/min (v závislosti na pneumatikách).

Pohodlnější kabina

V neposlední řadě je pro obsluhu důležité pracovní prostředí. Obsluha bude trávit pracovní dny v nové kabině Command Plus. Tichá, prostorná a pohodlná, to jsou její klíčové vlastnosti. Sedadlo řidiče lze nově natočit až o 50 stupňů vpravo a o 20 stupňů vlevo. Sedadlo a sloupek řízení je možné pohodlně nastavit. Pří vývoji byl také kladen důraz na praktičnost a smysl pro detail. Důkazem je například chladicí přihrádka, s níž je dodáváno tvarované sedadlo, které lze složit do podoby stolku. Kabina nabízí mnoho úložného prostoru. Pro práci v noci je volitelně k dispozici sada 18 pracovních LED světel.

Součástí je barevná dotyková obrazovka, umožňující jednoduché ovládání důležitých funkcí traktoru. Umožňuje nastavit různé pracovní režimy převodovky a motoru podle výkonu a produktivity, spotřeby paliva...

JCB spolupracuje, s firmou Trimble, takže nikoho nepřekvapí, že obsluhám bude usnadňovat práci právě tento výrobce navigačních systémů. Nový systém Rapid Steer zase umožní snížit počet otáček volantu při otáčení na souvrati nebo při využití traktoru jako nakladač na pouhé dvě otáčky mezi dorazy.

Fastrac řady 4000
Model Jmenovitý výkon(97-68 EC) Max. výkon(97-68 EC)
4160 160 koní 175 koní
4190 189 koní 208 koní
4220 217 koní 235 koní

O novinkách v manipulační technice bude pojednávat jeden z příštích článků.

Autor: Milan Jedlička
Foto: JCB

Tématické tagy