Dnes je 8.12. – svátek slaví Květoslava

Ceník Zetorů v 90. letech: Speciál za 300 tisíc a nejvýkonnější traktor za 700 tisíc korun

Zveřejněno: 18. 5. 2020

Po revoluci Zetor vyráběl traktory unifikované řady I, v provedení 5. a 6. modernizace. Vedle nich se vyráběla zcela nová unifikovaná řada III. Do rukou se nám dostal dobový ceník včetně technických dat dnes už legendárních traktorů Zetor a ZTS.

Zetor 8540

Traktory se značkou Zetor se začaly sériově vyrábět hned po druhé světové válce, na přelomu let 1945-1946. První prototyp Zetoru 25 byl dokončen 14. listopadu 1945. Po traktorech Z 25 přišly počátkem šedesátých let traktory unifikované řady I.

Celá, na tehdejší dobu velmi progresivní koncepce byla včetně konstrukce výsledkem práce Výzkumně-vývojového střediska traktorů, v podniku ustaveného v roce 1957. Prvním příslušníkem unifikované řady se stal traktor Zetor 3011 s motorem o výkonu 24,3 kW (33 k), po něm následovaly Zetor 4011 s výkonem motoru 35,3 kW (48 k) a Zetor 2011 s výkonem motoru 17,5 kW (24 k), (měřeno podle metodiky SAE).

V polovině sedmdesátých let vyvstala potřeba traktorů s vyššími výkony, vyvolaná soustřeďováním zemědělské výroby do stále větších celků. Pracovníci Výzkumného ústavu traktorů reagovali na tuto potřebu druhou unifikovanou řadou traktorů, známých pod jménem Zetor-Crystal. Řada nových progresivních prvků a řešení tehdy postavila Zetor na přední místo mezi světovými výrobci traktorů, hlavně v oblasti pracovního prostředí řidiče. První traktory nové unifikované řady opustily výrobní linky v roce 1968.

V roce 1981 byly vývoj a výroba traktorů druhé unifikované řady převedeny na Slovensko, do tehdejšího národního podniku ZŤS Martin.

Akciová společnost Zetor vznikla 1. 7. 1993 spojením akciové společnosti Brno Diesel s větší částí bývalého státního podniku Zetor.

Letecký snímek fabriky
Letecký snímek fabriky

V základním závodě v Brně - Líšni byly soustředěny výrobní provozy divize traktorů a metalurgie. Nacházel se zde také Výzkumný ústav traktorů. Výroba traktorových motorů, včetně vývoje a výroby odvozených aplikací hnacích jednotek Zetor probíhala v závodech v Brně-Husovicích a v areálu původní firmy Brno Diesel a.s.

Zetor v první polovině 90. let minulého století vyráběl traktory unifikované řady I, v provedení 5. a 6. modernizace, reprezentované typy Z 5211 až Z 7745 a modernizované modely této řady Z 3320 - Z 7340. Vedle těchto typů se vyráběla zcela nová unifikovaná řada III, reprezentovaná traktory o výkonu 60-75 kW. Montáž všech zmíněných typů se uskutečňovala v moderní montážní hale o rozloze 16 150 m2, kde bylo možno při plném využití kapacity smontovat až 30 000 traktorů ročně. Více než 80 % celé produkce se vyváželo do zahraničí, z toho velká část do vysoce vyspělých zemí Evropy i Ameriky.

Za více než 70 let své existence se Zetor stal uznávanou značkou na traktorových trzích celého světa. V průběhu doby se s traktory Zetor seznámili obyvatelé zhruba 90 zemí. Pomineme-li Antarktidu, je možno traktory Zetor potkat na území všech světadílů.

Ve fotogalerii níže se můžeme podívat na technické specifikace včetně cen traktorů Zetor 5213, 5243, 5211, 5245, 6211, 6245, 7211, 7245, 7245 Horal, 7711,7745, 3320, 3340, 4320, 4340, 5320, 5340, 5340 Horal, 6320, 7320, 7340, 9520, 9540, 10520, 10540.

Abychom měli alespoň nějaké srovnání, tak v roce 2010 bylo možné za akční cenu pořídit nový model Proxima Plus o výkonu 82 koní za skoro 800 000 Kč a model Forterra o výkonu 122 koní za 950 000 Kč.

Ve fotogalerii si můžete také prohlédnout technické údaje traktorů z produkce ZTS.

ZTS Hriňová

Podnik ZTS Hriňová patřil mezi přední podniky strojírenského komplexu Slovenské republiky, který byl desítky let systematicky budován se zaměřením na výrobu převodových agregátů, zejména pro speciální techniku.

Výstavba podniku byla zahájena v roce 1950. V roce 1954 začala výroba přírub, později čerpadel a náhradních dílů k rýpadlům. Od roku 1957 se začalo s výrobou motorového vozíku MV 250 a později sněhové a zimní frézy a hydraulického otočného nakladače HON 050 a pak i převodovky pro báňské lokomotivy a přídavných zařízení k HON 050.

V polovině 90. let s podnik zaměřoval na výrobu těchto výrobků:

- hydrodynamické měniče točivého momentu od 75 kW do 200 kW;

- vícestupňové převodové agregáty v provedení planetové nebo předlohové hydrostatické nebo hydromechanické, výkonových řad od 50 kW do 200 kW;

- koncové převody transmisí, pohony pojezdu a pohony otočení o výkonech do 50 kW;

- náprav s hranicí nosnosti 25 t a nápravy pro vysokozdvižné vozíky;

- diferenciály do náprav pro autobusy, stavební a silniční stroje;

- hnací nápravy (přední i zadní) pro malotraktor o výkonu 25.7 kW;

- výroba anodového zdviháku pro hliníkářský průmysl;

- výroba volných převodových dílů;

- výroba speciálního nářadí a přípravků.

V kooperační výrobě vznikal i traktor FIAT 35-66 (4WD) a variátorové převodovky SCAN AUTO

ZTS TEES Martin

Státní podnik ZTS TEES Martin byl jedním z největších strojírenských podniků ve Slovenské republice, jehož historie sahá do roku 1948.

Zpočátku se zde vyráběly dieselové lokomotivy, vznětové motory a silniční stroje. V polovině 90. let se vyráběly vznětové motory 8 PA4 PIELSTICK, montované do velkotonážních vozidel značky BELAZ a moderní licenční motory LOMBARDINI. Další část výrobního programu tvořily buldozéry a nakladače HANOMAG a silniční dumpery, kromě tohoto se zde vyráběly zemní stroje a široký sortiment lesních kolových tahačů. V neposlední řadě také zemědělské traktory unifikované řady II a IV.

Výroba traktorů měla v ZTS dlouhou tradici a část produkce se pravidelně vyvážela do mnoha zemí celého světa. Zvýšené požadavky se promítly do konstrukce a výroby unifikované řady traktorů, která byla neustále modernizována. Ve spolupráci se zahraničními partnery byla zvyšována i životnost a spolehlivost a přibývaly i nosné skupiny zvláštního příslušenství traktorů podle přání zákazníka.

Přečtěte si také

Autor: Milan Jedlička1) , Zetor
Foto: Zetor

1) z dobových podkladů firmy Zetor, které redakci díky badatelské činnosti poskytl pan Vojtěch Hubálek

Tématické tagy