Early bird - Sleva 10 % na Axial-Flow kombajn prodloužena do 20. 12. 2021
Dnes je 4.12. – svátek slaví Barbora

Kirovec K-4: Dobývání nových obzorů

Aktualizováno: 15. 4. 2018

Legendární traktory Kirovec řady K-700 spatřily světlo světa v 60. letech minulého století. Rozšíření se dočkaly především na území států Sovětského svazu, v Evropě pak hlavně ve Východním Německu. U některých zemědělců tyto robustní stroje slouží dodnes. Po dlouhé časové odmlce dal ruský výrobce značce modernější image, která se odvolává na západoevropské trhy, a Pěterburský traktorový závod a. s. se snaží dobýt Evropu a další světové trhy novými modely a modernizací těch stávajících.

Nejnovějším produktem pro evropský trh je model K-424. Investice na vývoj a výrobu nového traktoru K-424 dosáhly 700 milionů rublů včetně půjčky Ministerstva průmyslu a obchodu Ruské federace. V první fázi se plánuje vyrobit každý rok až 1 200 modelů řady K-4, měsíčně pak má za hranice putovat nejméně 50 kusů. Dodávky jsou plánovány v zemích Evropy, Ameriky a Střední Asie. První model si odbyl světovou premiéru skoro před dvěma lety v Moskvě, evropskou pak minulý rok na listopadovém veletrhu Agritechnica v Hannoveru. Sériová výroba byla zahájena o měsíc dříve před veletrhem.

Nový hráč v ringu

Nový model K-424 je určen pro zákazníky, kteří chtějí jednoduchý a cenově dostupný středně výkonný traktor bez většího množství elektroniky pro obhospodařování od 500 do 2 000 hektarů s členitými pozemky. Hlavními zákazníky mají být země- dělci, ovšem Kirovec dokáže vyrobit i modifikace například pro stavebnictví a další speciální použití. K-424 je traktor kloubové koncepce, podvozek, nápravy a převodovka je odlišná od ostatních modelů Kirovec, pochází však pořád z vlastního vývoje. Předpokládá se, že K-424 se stane průkopníkem celé řady K-4, která bude zahrnovat traktory třídy 3. a 4. trakce.

K-424 je osazen méně výkonným, ale úspornějším šestiválcovým dieselovým motorem YAMZ o výkonu 240 koní (2 300 ot/min, 900 Nm při 1 300–1 600 ot/min.), který musí rozpohybovat i přes 11 tun váhy traktoru (rozložení váhy – přední náprava 55 %, zadní náprava 45 %). Motor spolupracuje s automatickou šestistupňovou (šest stupňů vpřed a tři vzad), elektronicky řízenou převodovkou z produkce ZF, která jé spojena s řídicím systémem motoru. Aby se zabránilo přetížení motoru s převodovkou v manuálním režimu, řídicí systém umožňuje automatické přeřazení na nižší převodový stupeň při nízkých otáčkách/rychlosti.

Svařený nosný rám traktoru je tvořen dvěma polokruhy: přední a zadní, které jsou spojeny kloubovým spojením. Nápravy jsou vybaveny uzá- věrkami diferenciálů, přičemž přední náprava je odpružena - osazena na podélných pružinách s teleskopickými hydraulickými tlumiči nárazů. Zadní náprava je pevně připevněna k rámu traktoru. Kotoučové brzdy jsou hydraulicky ovládané. Traktor má poměrně malé celkové rozměry (délka 6,971 m; šířka 2,540 m; výška 3,384 m; světlost 500 mm; poloměr otáčení 6200 mm), které mu umož- ňují volný pohyb po silnicích všech tříd bez zvláštních povolení. Traktor lze obut do pneumatik o rozměru 23,1R26, možností jsou i dvoumontáže.

Hydraulický systém traktoru nabízí tandemové axiálně-pístové čerpadlo Bosch (100 cm3) se zubovým čerpadlem (40 cm3) pro ovládání řízení. Maximální průtok činí 210 l/min. Možný je průtok přes jednu sekci až 95 l/min. K dispozici jsou čtyři nezávislé hydraulické okruhy s regulací. Zadní závěs kategorie III s funkcí regulace polohy je součástí základní konfigurace traktoru. Maximální nosnost zadního závěsu činí 6 000 kilogramů. Volitelně lze mít i přední závěs o nosnosti 4 500 kg. Vývodový hřídel traktoru je nezávislý, dvourychlostní.

Vyzkoušeli jsme

Na představení českým a slovenským zákazníkům společnosti TOKO AGRI v Rudicích jsem se mohl krát ce a prakticky s traktorem seznámit. Do vysoko umístěné kabiny se vstupuje výhradně levými dveřmi. Spolu s proškoleným řidičem jsme se vydali po silnici do vedlejší vesnice na otočku. Ač má traktor odpružení jak nápravy, tak kabiny, po silnici mírně poskakoval. Kabina a interiér si zachovává charakteristický vzhled traktorů Kirovec, je poměrně pohodlná a prostorná. Vybavena je vestavěným ochranným rámem, takže plní veš- keré bezpečnostní předpisy. V kabině se dnes nachází již nutné topení, větrání a klimatizace. Nechybí nízké sedadlo spolujezdce, u sedadla řidiče lze polohovat pouze zadní část. Na přístrojové desce najdete displej místo budíků, což může mít vliv na čitelnost v nejrůznějších světelných podmínkách. Ovládání přípojných zařízení se ovládá za pomocí joysticku; řízení je doplněno a zesíleno hydraulickým pohonem. Nejvíc mě však zajímala převodovka. Volba směru vpřed a vzad se provádí přes systém řízení Komandpost 2, konkrétně přes joystick s bezpečnostním tlačítkem. K dispozici je klasicky pouze brzdový a plynový pedál. Po usednutí je nutné mírně sešlápnout brzdu, vypnout parkovací brzdu tlačítkem, stisknout bezpečností tlačítko na joysticku a dát joystick do polohy vpřed. Poté se sešlápne plynový pedál. Pro plynulý rozjezd je potřeba sešlápnou plynový pedál mírnější intenzitou, protože má převodovka delší odezvu a je potřeba si na řízení zvyknout, což by nemělo dělat problém zkušeným obsluhám. Reakce převodovky se určitě ještě vytříbí, protože traktor byl téměř nejetý, točil úplně první motohodiny. Maximální rychlost traktoru při plné váze činí 40 km/h a pracovní maximální rychlost 14 km/h. V blízké budoucnosti můžeme očekávat, že výrobní závod začne vyrábět ještě menší traktory se specifickým výkonem motoru menším než dvěstě koň- ských sil.

Lepší etablování na evropské půdě

Vyšší výkonovou kategorii představují modely K-7, ty pro letošní rok dostaly řadu inovací. Na českém a slovenském trhu už jsou dobře známé. Donedávna byly modely pořád uzpůsobeny spíše pro Východní trhy a evropští zákazníci požadovali změny. Kirovec vyšel vstříc a na veletrhu Agritechnica 2017 představil inovovanou verzi K-7. V první řadě byla modernizována kabina a použila se panoramatická okna. Všimnout si lze i nových bočních zrcátek s vyhří- váním. Nová kabina zahrnuje nový interiér, vylepšené odhlučnění kabiny, přípravu pro precizní systémy, nový řídicí panel a páky. Nešetřilo se na několika vrstvách izolace na podlaze, vnitřních a vnějších stranách.

Řadu změn nalezneme pod kapotou, konkrétně v systému chlazení. Hliníkové chladiče mají zvětšený objem odklápěcí sekce, což zajišťuje lepší stabilitu tepelného režimu motoru. Je použita také nová konstrukce větráku motoru JAMZ a byl zlepšen přístup pro čištění hlavního bloku chladiče. Změny se dotkly také pneumatické převodovky. Zvětšený je podstavec převodovky, použita čerpadla NMŠ-32 včetně sítového filtru a nový je zesílený snímač převodovky. Dále je použit nový bezkontaktní snímač polohovací páky, změněna byla konstrukce elektrických a pneumatických ventilů, k dispozici je nová filtrační vložka, změny nesou ještě olejové hadice převodovky. Objem o 34 l se zvětšil také u olejové ná- drže. Pro bezproblémovější agregaci závěsné techniky z evropské produkce byl upraven zadní závěs. Nově jsou k dispozici rychloupínací úchyty Walterschaid, 3bodový závěs s hydraulickým hákem, nový kyvadlový závěs a PTO s výměnnou hří- delí. Nechybí ani výkonová regulace polohy či elektrické zásuvky na zadních blatnících. K dispozici může být i sada adaptérů pro starší závěsnou techniku. Na závěr je nutné dodat, že traktory Kirovec řady K-7 jsou již vybaveny nádrží pro močovinu, tedy AdBlue, pro plnění emisní normy.

Autor: Milan Jedlička
Foto: Milan Jedlička

Tématické tagy