Lite-Trac LTV3000 je primárně zkonstruován jako univerzální nosič nástaveb, který je – shodně s běžným ISO kontejnerem 1CC – dimenzovaný na délku 20 stop (≈ 6,1 m). To spolu s na rámu použitými twist-locky (stejný princip jako u kontejnerových šasi v dopravě) zajišťuje kompatibilitu konstrukce s řadou na trhu dostupných nástaveb, kdy jejich výrobci můžou využít známý rámový formát. Nástavby lze díky tomu též snadno převážet, skladovat a manipulovat s nimi.
Další odlišností Lite-Tracu LTV3000 je čtveřice řízených mechanicky poháněných kol. To spolu s rovnoměrným (50/50) rozložením hmotnosti (samotného nosiče) mezi nápravy činí Lite-Trac použitelný v širší škále aplikací. Mechanický přenos výkonu má nižší ztráty než hydrostat, při vyšších pracovních rychlostech (nad 30 km/h) je úspornější co se týká PHM a díky klasické převodovce stroj zvládne až 50 km/h, což je výhoda nejenom pro přesuny po silnici.
Rozmetadlo, sazeč brambor i dampr
Pod kapotou Lite-Trac pracuje řadový šestiválec IVECO FPT o výkonu 320 koní kombinovaný s převodovkou Dana TE14 powershift. Tato sestava byla zvolena s ohledem na spolehlivost a ekonomiku provozu. „Na typy polních prací – jako aplikace hnojiv, postřikování nebo třeba sázení brambor – pro které je Lite-Trac například určen, tato kombinace naprosto dostačuje. Motor drží otáčky kolem 1 200 za minutu, což v kombinaci s dvěma hydraulickými čerpadly, každé s průtokem po 90 litrech za minutu, přináší velmi příznivou spotřebu paliva,“ vysvětlil obchodní ředitel David Mikulík.
Jedním z klíčových prvků konstrukce jsou nápravy Dromos s dynamickou nosností 15 tun a (volitelnou) možností bočního posuvu ±30 cm. To umožňuje variabilní rozchod kol a lepší přizpůsobení různým technologiím. Bram Wijnen, majitel Lite-Trac při rozhovoru doplnil: „Díky možnosti měnit rozchod v rozsahu 225 až 255 cm a také díky systémům tlakování pneumatik dokážeme výrazně snížit utužení půdy. Přidali jsme i tzv. krabí chod a řízení zadní nápravy, což přináší vysokou stabilitu v těžkých podmínkách.“
Hydraulický systém poskytuje průtok 180 litrů za minutu při tlaku 200 barů, což umožňuje pohon širokého spektra nástaveb. Obsluha nemusí mít každou nástavbu s vlastním terminálem a kabeláží v kabině. Díky ISOBUS se všechny kompatibilní nástavby zobrazují na jednom terminálu. „Můžeme začít rozmetadlem nebo postřikovačem, pokračovat sazečem brambor, cisternou na kejdu, přepravní cisternou či klasickým rozmetadlem hnoje. Navíc lze využít tříbodový závěs – vepředu s nosností 5 tun, vzadu až 10 tun. Velkou výhodou je dále rovnoměrné rozložení hmotnosti, ať už zapojíte cokoliv,“ upřesnil v odpovědi na možné nástavby Bram Wijnen.
Samotná výměna nástaveb je velmi rychlá a zvládne ji jeden člověk za zhruba 15 minut. Jelikož je podvozek výškově nastavitelný, stroj se „sníží“, najede pod nástavec, zvedne, obsluha připojí hydrauliku a během chvíle je vše připraveno k práci. „Pro český trh z počátku očekáváme zájem především o postřikovače a cisterny pro aplikaci kejdy či digestátu. Naší prioritou je ale ukázat farmářům, že Lite-Trac není jen samojízdný postřikovač. Zvládne i transportní nástavby, sazeče nebo aplikátory organických hnojiv. Plánujeme předváděcí akce přímo u zákazníků, aby viděli rozdíl v kapacitě a v menším zhutnění půdy oproti klasické soupravě traktor + přívěs,“ doplnil Mikulík.
Důraz na pohodlí
Při představení stroje byla diskutována i otázka komfortu. Co nás zaujalo, je možnost řídit Lite-Trac jak pomocí pedálů a klasického volantu, tak i joystickem. V uživatelském rozhraní si lze navíc navolit funkce pro jednotlivá tlačítka na joysticku, což ještě více pomůže vyhovět individuálním preferencím obsluhy. Obchodní ředitel shrnul vlastní zkušenosti následovně: „Naši technici se strojem osobně jezdili v poli a musím říct, že komfort, odhlučnění i jednoduchost ovládání joystickem nebo pedálem jsou na nejvyšší úrovni.“
Výrobce se zároveň netají ambicemi v oblasti autonomního řízení. „První vlaštovkou bude použití jako překladní vůz, který pojede podél kombajnu a po naplnění samostatně odjede k místu vykládky na kraj pole,“ nastínil pro naše čtenáře majitel firmy. Zajímavostí z pohledu automatizace odvozu sklizně od kombajnu je i možnost jezdit v navolených kolejových řádcích bez nutnosti otáček na souvrati, kdy Lite-Trac pojede část trasy pozpátku. „To je budoucnost, na kterou jsme připraveni,“ říká k autonomii Bram Wijnen.
Široké využití
Další velkou výhodou, která nás u Lite-Tracu zaujala, je jeho využitelnost mimo zemědělství. S vhodnými nástavbami lze stroj použít ve stavebnictví jako dampr, nasadit pro údržbu letištních ploch, zimní silniční služby, čištění kolejí nebo dokonce při betonování mostů, a to jak s autodomíchávací nástavbou, tak i betonpumpou. To z něj činí platformu přesahující rámec zemědělství, která, oproti nosičům nástaveb na bázi nákladních automobilů, nabídne výrazně lepší průchodnost terénem.
Z pohledu tuzemských uživatelů je samozřejmě klíčová i dostupnost servisu a náhradních dílů. „Většina komponentů je skladem přímo u výrobce v Nizozemsku. My v Unimarcu budeme držet základní zásobu,“ upřesňuje David Mikulík. Dodejme, že v případě potřeby je počítáno s odesláním náhradního dílu z Nizozemska ještě týž den, co bude poptán. K zákazníkovi následně dorazí do jednoho, maximálně dvou dnů.
Závěr
Lite-Trac LTV3000 představuje řešení, které kombinuje vysokou nosnost, flexibilitu použití i šetrnost k půdě při práci na poli. Investice do jednoho stroje navíc dokáže nahradit více samostatných strojů, což přináší úsporu financí. Pokud vás zajímá, jak by Lite-Trac zapadl do vašeho hospodářství, obraťte se na www.unimarco.cz nebo www.lite-trac.com. V ČR se plánují též živé ukázky, v rámci kterých si bude možné Lite-Trac LTV3000 vyzkoušet i přímo s některou z nástaveb.







