Dnes je 9.12. – svátek slaví Vratislav

Manitou a Deutz – Ze spolupráce vzniká první prototyp elektrického teleskopického manipulátoru

Zveřejněno: 24. 9. 2018

Manitou spolupracuje s firmou Deutz v rámci výroby elektrických a hybridních verzí teleskopických terénních manipulátorů. První dva prototypy se představily v rámci akce Deutz ELECTRIP v Kolíně nad Rýnem. Teleskopický manipulátor MT 1135 je plně elektrický, za to MT 1335 je hybridní. Na tiskové konferenci se ale představil i teleskopický manipulátor Liebherr 432-7 s hybridním pohonem Deutz.

První plně elektrický, teleskopický a terénní manipulátor Manitou na světě.

Plně elektrický manipulátor Manitou MT 1135 HA používá namísto 75 kW dieselového motoru Deutz TCD 3,6 elektromotor s výkonem 60 kW a až 190 Nm točivého momentu. V další fází vývoje se počítá dokonce s 400 Nm). Energii poskytuje baterie s kapacitou 30 kWh a je v současné době dočasně umístěna pod strojem (je omezena světlá výška). Hybridní verze využívá menší motor o výkonu 55 kW Deutz TCD 2.2 a 20 kW elektrický motor. Manipulátor využívá 48 V elektrický systém.

V motorovém prostoru, kde se jindy nachází dieselový motor, se nachází řídicí jednotka, nabíječka, pojistková skříň či elektrický ventilátor, který ochlazuje elektroniku při nabíjení baterií při vypnutém motoru.

Zatím neexistují žádné náznaky, kdy budou na trhu k dispozici sériové modely. Deutz uvedl, že Manitou je prvním partnerem společnosti E-Deutz v rámci iniciativy zahájené na podzim roku 2017.

Deutz rychle převzala průkopnickou roli v oblasti elektrifikace; má potřebné odborné znalosti a zná speciální požadavky zákazníků. V roce 2017 převzal firmu Torqeedo, která se specializuje na elektrickou mobilitu.

Na tiskové konferenci se představil i teleskopický manipulátor Liebherr. Za normálních okolností pohání Liebherr 432-7 motor Deutz TCD 3.6 s výkonem 75 kW. V hybridní verzi je instalován menší TCD 2.2 s výkonem 55,4 kW a elektrický pohon s výkonem 20 kW. Deutz tak chtěl dokázat, že motory jsou dostupné pro všechny značky manipulátorů. Hybridní řešení budou dostupná pro vznětové motory řady TCD až do výkonu 75 kW. Elektromotory a baterie jsou škálovatelné podle požadavků zákazníka.

Autor: Milan Jedlička
Foto: Deutz