Časopis Agroportal24h.cz
Dnes je 22.1. – svátek slaví Slavomír

První ukrajinský traktor v „západním stylu“ slibuje mnohé

Zveřejněno: 25. 10. 2018

Na východních trzích jsou zatím, co se týče emisních norem, benevolentnější. Platí tam jiné emisní předpisy, a proto v zemědělské technice nalezneme motory převážně ruské či běloruské výroby. V případě ukrajinského výrobce traktorů Kharkiv Tractor Plant (XTZ) jsou to ruské motory YaMZ nebo běloruské MMZ. XTZ se ale nyní rozhodl k nečekanému kroku.

Dva nejnovější modely XTZ-248K a XTZ-181 pohromadě.

Ukrajinský výrobce traktorů Kharkiv Tractor Plant byl založen v roce 1930 a vyrobil více než tři miliony traktorů a další specializované těžké techniky. Ve výrobním programu, co se týče traktorů, má traktory jak standardní koncepce, tak pásové verze, ale i kloubové. Právě poslední jmenovaná verze se v roce 2014 po velmi dlouhé době dočkala zcela nové generace, kterou reprezentoval model XTZ-240. Nyní přichází ještě inovovaná verze, a sice model XTZ-248K. Zajímavostí je, že traktor využívá plastovou kapotáž. Nutno podotknout, že východní výrobci zemědělské techniky vyrábí stroje stále převážně z kovových součástek, není tomu tak jako u západních výrobců, kde se přešlo na lehké plasty.

Lepší spotřeba a méně přísná emisní norma

Nový kloubový traktor XTZ-248K má poprvé využívat motor od italského výrobce FPT Industrial, jež patří do koncernu CNH Industrial. Šestiválcový motor FPT-Iveco N67 o objemu 6,7 litrů a s výkonem 240 koní je úspornější o 10 až 15 %, než motor z ruské produkce YaMZ. Italský motor plní emisní normu Stage III, takže by měl být daleko jednodušší, než motory u nás plnicí normu Stage V. Dále byla modernizována převodovka s rozsahem 12/4, která se má vyznačovat hladším řazením. Ani kabina se modernizaci nevyhnula. Kabina je tišší a obsluze má dopřát klimatizaci a nastavitelné sedadlo či sloupek řízení. Za komfortní kabinou stojí největší výrobce plastových součástek ve východní Evropě, společnost PTI Group sp.zo.o., která právě stojí i za vnějším vzhledem nového traktoru.

Kdo stále touží po ruském motoru YaMZ o výkonu 190 koní, může jej stále volit v konfiguraci. Inovací prošel též pásový traktor XTZ-181 a stejně jako kloubový traktor disponuje novým stylem exteriéru. V inovacích je zahrnut i nový šestibodový závěsový systém a hydraulický průtok byl zvýšen na 130 litrů/min.

Společnost XTZ doufá, že inovace budou stimulovat prodej obou traktorů na domácím trhu, kde se zákazníci mohou v současné době zaregistrovat na vládní pobídkový program, který pokrývá 25 % až 40 % kupní ceny.

Autor: Milan Jedlička
Foto: XTZ

Tématické tagy

Nové

Koncept Multiline nyní s možností setí meziplodin

Zveřejněno 21.1. Koncept Multiline sdružuje kompaktní talířové brány nebo kultivátor se secím strojem. Výsledkem je nákladově efektivní a extrémně výkonná souprava. Koncept Multiline slibuje obrovský potenciál pro traktory s nižším výkonem. Multiline je poprvé k… jít na článek

Sověti v 50. letech postavili elektrický traktor s napájecím kabelem. Vynález nyní znovu objevuje světový výrobce

Zveřejněno 21.1. S čím dál větší dostupností elektřiny v Sovětském svazu, v 50. letech minulého století postavili elektrický traktor s napájecím kabelem. Podobné řešení, byť v autonomní verzi, nedávno představil americký výrobce John Deere! jít na článek

První autonomní postřikovač do ovocných sadů. Kupodivu nejezdí na elektřinu

Zveřejněno 18.1. Kalifornská společnost Crinklaw Farm Services Inc představila po třech letech vývoje a testování první autonomní postřikovač na světě, který lze použít do sadů. Ač je trendem autonomních zemědělských vozidel jejich elektrifikace, tento projekt sází… jít na článek