Dnes je 16.11. – svátek slaví Otmar

První ukrajinský traktor v „západním stylu“ slibuje mnohé

Zveřejněno: 25. 10. 2018

Na východních trzích jsou zatím, co se týče emisních norem, benevolentnější. Platí tam jiné emisní předpisy, a proto v zemědělské technice nalezneme motory převážně ruské či běloruské výroby. V případě ukrajinského výrobce traktorů Kharkiv Tractor Plant (XTZ) jsou to ruské motory YaMZ nebo běloruské MMZ. XTZ se ale nyní rozhodl k nečekanému kroku.

Dva nejnovější modely XTZ-248K a XTZ-181 pohromadě.

Ukrajinský výrobce traktorů Kharkiv Tractor Plant byl založen v roce 1930 a vyrobil více než tři miliony traktorů a další specializované těžké techniky. Ve výrobním programu, co se týče traktorů, má traktory jak standardní koncepce, tak pásové verze, ale i kloubové. Právě poslední jmenovaná verze se v roce 2014 po velmi dlouhé době dočkala zcela nové generace, kterou reprezentoval model XTZ-240. Nyní přichází ještě inovovaná verze, a sice model XTZ-248K. Zajímavostí je, že traktor využívá plastovou kapotáž. Nutno podotknout, že východní výrobci zemědělské techniky vyrábí stroje stále převážně z kovových součástek, není tomu tak jako u západních výrobců, kde se přešlo na lehké plasty.

Lepší spotřeba a méně přísná emisní norma

Nový kloubový traktor XTZ-248K má poprvé využívat motor od italského výrobce FPT Industrial, jež patří do koncernu CNH Industrial. Šestiválcový motor FPT-Iveco N67 o objemu 6,7 litrů a s výkonem 240 koní je úspornější o 10 až 15 %, než motor z ruské produkce YaMZ. Italský motor plní emisní normu Stage III, takže by měl být daleko jednodušší, než motory u nás plnicí normu Stage V. Dále byla modernizována převodovka s rozsahem 12/4, která se má vyznačovat hladším řazením. Ani kabina se modernizaci nevyhnula. Kabina je tišší a obsluze má dopřát klimatizaci a nastavitelné sedadlo či sloupek řízení. Za komfortní kabinou stojí největší výrobce plastových součástek ve východní Evropě, společnost PTI Group sp.zo.o., která právě stojí i za vnějším vzhledem nového traktoru.

Kdo stále touží po ruském motoru YaMZ o výkonu 190 koní, může jej stále volit v konfiguraci. Inovací prošel též pásový traktor XTZ-181 a stejně jako kloubový traktor disponuje novým stylem exteriéru. V inovacích je zahrnut i nový šestibodový závěsový systém a hydraulický průtok byl zvýšen na 130 litrů/min.

Společnost XTZ doufá, že inovace budou stimulovat prodej obou traktorů na domácím trhu, kde se zákazníci mohou v současné době zaregistrovat na vládní pobídkový program, který pokrývá 25 % až 40 % kupní ceny.

Autor: Milan Jedlička
Foto: XTZ

Tématické tagy

Nové

New Holland inovoval řadu speciálních traktorů

Zveřejněno 15.11. New Holland bohatou nabídku speciálních traktorů inovoval a opět nabízí technická řešení, která jsou k dispozici jen u značky New Holland. Jedná se zejména o přední nápravu SuperSteer, pásové jednotky SmartTrax či systém BlueCAB4. Společnost New… jít na článek

Krmný vůz z Izraele prokázal neuvěřitelnou odolnost. Jen těžko uhodnete počet motohodin

Zveřejněno 14.11. Technika používaná v živočišné výrobě se prakticky nezastaví. Péče o hospodářská zvířata vyžaduje každodenní nasazení techniky, což je znát na její životnosti. Některé kusy techniky se po pár letech automaticky vyměňují za nové. Jsou ale provozy,… jít na článek

Nexos s novou přední odpruženou nápravou a volbou režimů

Zveřejněno 14.11. Speciální traktor Claas Nexos je nyní k dispozici s novou přední odpruženou nápravou. Podvozek Proactiv má zajistit větší pohodlí při práci na poli a jízdě po silnici. K dispozici je pro řadu traktorů Nexos ve verzi VE, VL a F. Novinka se… jít na článek