ANIMAL TECH - Mezinárodní veletrh pro živočišnou výrobu
Dnes je 25.4. – svátek slaví Marek

První ukrajinský traktor v „západním stylu“ slibuje mnohé

Zveřejněno: 25. 10. 2018

Na východních trzích jsou zatím, co se týče emisních norem, benevolentnější. Platí tam jiné emisní předpisy, a proto v zemědělské technice nalezneme motory převážně ruské či běloruské výroby. V případě ukrajinského výrobce traktorů Kharkiv Tractor Plant (XTZ) jsou to ruské motory YaMZ nebo běloruské MMZ. XTZ se ale nyní rozhodl k nečekanému kroku.

Dva nejnovější modely XTZ-248K a XTZ-181 pohromadě.

Ukrajinský výrobce traktorů Kharkiv Tractor Plant byl založen v roce 1930 a vyrobil více než tři miliony traktorů a další specializované těžké techniky. Ve výrobním programu, co se týče traktorů, má traktory jak standardní koncepce, tak pásové verze, ale i kloubové. Právě poslední jmenovaná verze se v roce 2014 po velmi dlouhé době dočkala zcela nové generace, kterou reprezentoval model XTZ-240. Nyní přichází ještě inovovaná verze, a sice model XTZ-248K. Zajímavostí je, že traktor využívá plastovou kapotáž. Nutno podotknout, že východní výrobci zemědělské techniky vyrábí stroje stále převážně z kovových součástek, není tomu tak jako u západních výrobců, kde se přešlo na lehké plasty.

Lepší spotřeba a méně přísná emisní norma

Nový kloubový traktor XTZ-248K má poprvé využívat motor od italského výrobce FPT Industrial, jež patří do koncernu CNH Industrial. Šestiválcový motor FPT-Iveco N67 o objemu 6,7 litrů a s výkonem 240 koní je úspornější o 10 až 15 %, než motor z ruské produkce YaMZ. Italský motor plní emisní normu Stage III, takže by měl být daleko jednodušší, než motory u nás plnicí normu Stage V. Dále byla modernizována převodovka s rozsahem 12/4, která se má vyznačovat hladším řazením. Ani kabina se modernizaci nevyhnula. Kabina je tišší a obsluze má dopřát klimatizaci a nastavitelné sedadlo či sloupek řízení. Za komfortní kabinou stojí největší výrobce plastových součástek ve východní Evropě, společnost PTI Group sp.zo.o., která právě stojí i za vnějším vzhledem nového traktoru.

Kdo stále touží po ruském motoru YaMZ o výkonu 190 koní, může jej stále volit v konfiguraci. Inovací prošel též pásový traktor XTZ-181 a stejně jako kloubový traktor disponuje novým stylem exteriéru. V inovacích je zahrnut i nový šestibodový závěsový systém a hydraulický průtok byl zvýšen na 130 litrů/min.

Společnost XTZ doufá, že inovace budou stimulovat prodej obou traktorů na domácím trhu, kde se zákazníci mohou v současné době zaregistrovat na vládní pobídkový program, který pokrývá 25 % až 40 % kupní ceny.

Autor: Milan Jedlička
Foto: XTZ

Tématické tagy

Nové

Svezli jsme se elektrickým terénním vozem Toyota Cruiser. Jeho důvod vzniku je zcela odlišný oproti klasickým elektromobilům

Zveřejněno 25.4. Zrychlení, elegantní design a pohoda při jízdě – kvůli tomu jsou obdivovány elektromobily. Zde je ale elektromobil, který byl navržen jako dělník do špinavého a pracovního prostředí. Podle toho také vypadají jeho technické parametry. jít na článek

Australan pustil na pole robotický traktor a podělil se o reálné zkušenosti z jeho nasazení

Zveřejněno 24.4. Na robotických traktorech se pracuje již spoustu let. Už v roce 1940 si jeden americký farmář pro vlastní potřebu sestrojil bezpilotní prototyp traktoru. První konvenční robotický traktor zase napodoboval traktor jedoucí před ním. V současnosti už… jít na článek

Podvozky kolových a pásových traktorů, jejich odpružení a řízení

Zveřejněno 20.4. Výrobci se stále snaží vyvíjet podvozky, které co nejúčinněji přenesou výkon motoru na podložku a současně sníží negativní účinky vyšší hmotnosti na půdu. Pásové traktory lze agregovat i se secími stroji nebo překládacími vozy. Kolové podvozky jsou… jít na článek