Časopis Agroportal24h.cz
Dnes je 25.8. – svátek slaví Radim

Schlüter Profi-Gigant. Svého času nejvýkonnější evropský kolový traktor

Zveřejněno: 5. 12. 2018

Titul nejvýkonnějšího kolového evropského traktoru si uzmul v roce 2008 traktor Profi-Gigant – dodnes jediný svého druhu v Evropě. Jako základ při jeho přestavbě posloužil traktor Schlüter Profi Trac 3500 z roku 1973, jehož výrobce má dodnes tisíce nadšených fanoušků mezi které patří i Ludwig Streitberger s přezdívkou Bulldogkini. Letos je tomu deset let od prvního představení nejvýkonnějšího traktoru veřejnosti.

Profi Gigant na letošní výstavě Retro Classics 2018 ve Stuttgartu.

Anton Schlüter München byl německý výrobce traktorů se sídlem u Mnichova v Bavorsku. Mezi zemědělci a fanoušky značky však zlidověl zkrácený název Schlüter. Historie výrobce sahá do roku 1898 a v prvopočátku se zaměřovala na výrobu motorů. Po dvanácti letech od založení získal Schlüter vlastní slévárnu, která se nacházela nedaleko Mnichova ve Freisingu. V roce 1910 se Schlüter dočkal modernizace v podobě výstavby nových výrobních prostor a zkušebny.

V roce 1937 Schlüter zahájil výrobu traktorů. Těžké období druhé světové války ale společnost těžce poznamenalo. Většinu výrobních prostor a  slévárnu zničily nálety. Když Anton Schlüter (junior) převzal podnikání po smrti svého otce v  roce 1949 rozhodl, že nebude obnovovat výrobní prostory u Mnichova, ale vše přesune do Freisingu.

Silnější, větší a dražší než kterékoliv jiné traktory

Od roku 1964 se Schlüter specializoval na výrobu výkonnějších traktorů, což v  té době představovaly traktory o  výkonu 320 koní. Výrobní program zahrnoval řady Super Trac (traktory se čtyřmi koly stejné velikosti), Profi Trac (traktory se čtyřmi koly stejné velikosti s  řízením obou náprav), Super a Kompakt (standardní modely). V roce 1978 vyjel z  výrobní linky unikátní model Profi Trac 5000 TVL s výkonem 500 koní, jenž vznikl na popud jugoslávského prezidenta. Sériové výroby se však nikdy nedočkal, a  to z  důvodu politických změn v  tehdejší  Jugoslávii. Jednalo se o nejvýkonnější traktor, jaký se kdy v Evropě vyrobil, ale také jeden z nejvíce mimořádných a  fascinujících strojů vůbec.

Výhodou traktorů Schlüter byla velmi dobrá dostupnost do prostoru motoru, převodovky a  obou os, což usnadňovalo údržbu. Z  tohoto důvodu se kabina hydraulicky sklápěla, totéž platilo u kapoty. Traktory využívaly zcela unikátní design. Například kabina měla skla nakloněná v opačném směru a oboje dveře byly posuvné, to žádný jiný traktor tehdy nenabízel.

Z tohoto pohledu vynikne nevšední sklon kabiny.
Z tohoto pohledu vynikne nevšední sklon kabiny.

Na začátku 90. let minulého století se představila nová řada traktorů Euro Trac. Traktory této řady měly mít kabinu uprostřed mezi nápravami, vznikl ale pouze jen jeden model 184  Euro Trac. Traktor se podobal traktorům značky MB-Trac, koncipován byl jako systémový nosič nářadí (montáž nářadí/příslušenství na vícero míst). Bohužel se tyto traktory nedočkaly rozšíření zejména proto, že poptávka po těchto typech traktorů klesala. Naopak zvyšovala se poptávka po výkonnějších standardních traktorech. Navíc, Schlüter, začal technicky zaostávat, nestihl držet krok s drsnou konkurencí.

Schlüter v roce 1993 ukončil výrobu ve Freisingu. Výrobu traktorů řady Euro Trac převzali s odstupem času dva jiní výrobci zemědělských strojů. Řada Euro Trac se vyráběla do roku 2004. Výrobní prostory ve Freisingu se dlouhá léta nevyužívaly, až později se proměnily v nákupní centrum. I když výrobce zanikl a Anton Schlüter zemřel v roce 1999, samotné povědomí o výrobci se snaží udržet velké množství fan klubů po celém světě. Mezi velké fanoušky značky patří Ludwig Streitberger, který se rozhodl předělat svého Schlütera v  nejvýkonnější kolový traktor v Evropě.

Spousta času a peněz. Výsledkem je jedinečný kus

Ludwig Streitberger v  roce 2008 světu ukázal svůj výtvor v  podobě traktoru s  názvem Profi Gigant, jehož základ netvoří výkonný Profi Trac 5000 TVL, jak se může zdát, ale Profi Trac 3500 z roku 1973. Už od první myšlenky bylo cílem postavit nejvýkonnější traktor. Stroj není originálem, protože původní Profi Trac 3500 byl v naprosto dezolátním stavu. Musela být použita hromada náhradních dílů, za kterými musel Streitberger jezdit i tisíce kilometrů daleko, proto se také postavil jen jeden kus. Výsledkem je přestavěný Profi Trac 3500 s lepším motorem a dalšími „tuningovými“ úpravami. Celá přestavba zabrala čtyři roky (2004 až 2008) a 3 000 hodin práce. Technická data a samotné úpravy berou dech i dnes.

Profi  Gigant nemá PTO.
Profi Gigant nemá PTO.

Profi Gigant má oproti Profi Tracu o 170 milimetrů prodloužený motorový prostor, aby bylo možné umístit mezichladiče a chladiče. Váha traktoru činí dvacet tun. Původní motor se vyměnil za šestiválcový turbo-dieselový motor MAN o objemu 12,5 litrů a výkonu 650 koní (výkonnější už jsou jen americké klasické traktory Big Bud). Tento motor údajně vycházel z motoru MAN V12 o objemu 21  litrů, který byl použit v  modelu Profi Trac 5000 TVL. Točivý moment činí 2350 Nm. Nádrž na naftu má objem 1100 litrů. Motor je spojen s převodovkou ZF WSK 400/ 16 S 221. K dispozici je osmistupňové řazení H. Počet převodových stupňů lze zdvojnásobit. Kromě toho je v pouzdře integrována redukční jednotka, která může být zapnuta pouze v klidovém stavu a rozšířit počet až na 32 stupňů dopředu. Traktor vyvine nejvyšší rychlost 42 km/h. O přenos výkonu na podložku se starají stejně veliké pneumatiky Michelin XeoBib 710/60 R42 – možností jsou i dvojmontáže. Poháněna je zadní náprava, pohon přední nápravy se aktivuje pneumaticky.

Výkon 650 koní umožní pracovat i s těmi největšími pluhy na světě.
Výkon 650 koní umožní pracovat i s těmi největšími pluhy na světě.

Jako na palubě lodi, jste ale v Bentley mezi traktory

Samostatnou kapitolu tvoří kabina, střižena co do nejpřesnějšího stylu interiérů traktorů Schlüter. I  tak ale obsahuje vymoženosti, jako je klimatizace, takže kombinuje nostalgii s moderní technikou. Usedne-li řidič do sedačky z  materiálu Alcantara, naskytne se mu pohled přes obří volant, na palubní desku s  dřevěným obložením a  na tři metry dlouhou příď traktoru. Samotný traktor se pyšní výškou skoro čtyři metry, délkou přes sedm metrů a šířkou lehce nad tři metry (nebo 4,8 m s dvojmontážemi). Palubní deska je tvořena třinácti kulatými ukazateli provozních dat s chromovanými kroužky. Typické znaky kabiny – posuvné dveře a originální hydraulické sklápění, zůstaly. Kabina je vybavena LED osvětlením a  dokonce přední kamerou. Při pohled na kabinu zaujme dvojice výfuků, která neplní jen estetickou funkci. Obě výfukové koncovky jsou funkční a lépe odvádí výfukové plyny. Výfukový systém vyrobila na zakázku společnost Borges and Stelzle.

Palubní deska s dřevěným obložením.
Palubní deska s dřevěným obložením.

Ludwig Streitberger svého Profi Giganta čas od času „provětrá“ na nejrůznějších zemědělských akcích. Majitel ho nabízel i k pronájmu na slavnostní události. Závěrem prozradíme, proč má majitel přezdívku „Bulldogkini“. Je totiž vášnivým sběratelem traktorů Bulldog – ve sbírce má desítky kusů.

Autor: Věra Hejhálková
Foto: Archiv, Wikipedia

Tématické tagy

Nové

Ojedinělá australská technologie míří do Evropy. Jejím cílem je likvidace plevele ihned při sklizni obilovin

Zveřejněno 23.8. Seed-Terminators eliminuje klíčení plevelů již při sklizni sklízecí mlátičkou. Australská technologie nyní míří do Evropy a zajímat by mohla ekologické zemědělce a ty, kteří chtějí omezit chemické prostředky a snížit náklady. jít na článek

Krone inovuje ovládací terminály a joysticky, změní nejen jejich typický vzhled

Zveřejněno 21.8. Při příležitosti konání mezinárodního zemědělského veletrhu Agritechnica 2019 v Hannoveru představí německý výrobce sklizňové techniky Krone inovované ovládací terminály a joysticky. jít na článek

Nejnovější trendy ve sklizni a zpracování brambor představí Grimme na akci PotatoEurope

Zveřejněno 20.8. Ve dnech 4. a 5. září 2019 se bude konat další ročník polního dne PotatoEurope, tentokrát ale v Belgii. Výrobci techniky pro sklizeň okopanin a jejich zpracování zde představí své nejnovější výrobky a řešení. Nebude zde chybět ani přední německý… jít na článek