Dnes je 18.8. – svátek slaví Helena

Šílený traktor s turbínovým pohonem není sen, ale realita

Zveřejněno: 7. 1. 2018

Koncem roku 1959 společnost Solar Aircraft Company ztratila několik klíčových vojenských kontraktů pro své turbínové motory. V 60. letech totiž vrcholil světový vesmírný program. Další společnost, IHC, chtěla koupit zmiňovanou firmu Solar Aircraft Company. IHC chtěl vyvíjet turbínové motory pro svoje kamiony, traktory a stavební techniku. A tak firma IHC oficiálně podepsala smlouvu se Solar Aircraft Company 6. března roku 1960. Jedním z prvních experimentů byla instalace motoru s plynovou turbínou do traktoru.

IHC

Nejprve experimenty s hydrostatickými pohony

Inženýři IH (dnes Case IH) začali experimentovat s hydrostatickými trakčními pohony už v padesátých letech. Nejprve u standardního benzínového traktoru byly nahrazeny tyto součástky  - spojka a převodovka, hydrostatickým čerpadlem s proměnným posunem a dvěma konstrukčními motory (jeden motor pro každé zadní kolo). Traktor se při zkouškách osvědčil a hodil se do prací, jako je lisování, setí či sklizeň píce.  Byl totiž vybaven pákou, která umožnila obsluze řídit rychlost a směr jízdy nezávisle na rychlosti motoru. Jednoduchá obsluha nebyla však pouze jednou z výhod hydrostatického pohonu. Zajištěna byla i plynulá regulace otáček - obsluha jednoduše posouvala páku pro zvýšení nebo snížení rychlosti. To umožňovalo bezkonkurenční schopnost přizpůsobit rychlost prováděné práci.

80 koní z extrémně malého motoru

Když společnost IHC zakoupila firmu Solar Aircraft Company, rozhodl se technický tým, že spojí svůj experiment s hydrostatickým pohonem s turbínou Titan T62T, kterou vyvinula firma Solar. Vesmírný závod byl na začátku šedesátých let v plném proudu a ovlivňoval vývojové trendy a společnost IHC vytvořila traktor, který jim odpovídal.  Výsledkem byl nový model traktoru s označením HT-340.TIP: První prototyp Quadtracu byl fiaskem. Musel pomoci bývalý člen od John Deere

Model HT-340 byl stylově vypadajícím malým traktorem. Pohonnou jednotku představoval malý turbínový motor spojený s hydrostatickou převodovkou. Turbínový motor byl vyroben dceřinou společností IH, firmou Solar Aircraft Company. Pohonná jednotka vážila pouhých 27 kilogramů a produkovala výkon 80 koňských sil!

Po vizuální stránce byl model velmi elegantní a byla na něm poznat vysoce kvalitní karosářská práce. Karoserie byla složena i z tvarovaných skelných vláken. Traktor byl už v roce 1961 velmi futuristický ve srovnání s ostatními traktory z produkce IH. Model disponoval skloněnou kapotou, zadní nádrží na plyn a futuristickým přístrojovým panelem. Traktor se nikdy nezačal sériově vyrábět. Pro praktické využití byla turbínová technologie neúsporná a podle neoficiálních informací se traktor přehříval. Technologie hydrostatické převodovky se ale objevila později u sériově vyráběného traktoru Farmall 656 Hydro. Také design použitý u prototypu HT-340 se později objevil na nových zemědělských traktorech v roce 1982. 

Nehoda a vznik nového modelu

Firma IH poprvé veřejnosti představila model HT-340 na desátém výročním traktorovém dni University of Nebraska 20. července 1961. Krátce po skončení přehlídky byl HT-340 poškozen, když se nákladní vůz s traktorem, který vezl, převrátil na hlavní silnici v Missouri. Traktor po nehodě putoval do opravárenského institutu IH, kde prodělal rozsáhlé opravy a úpravy včetně designu. Jeho označení bylo změněno na HT-341 a místo modro-bílé barvy měl červené a stříbrné barevné schéma. Upravený prototyp byl odhalen v roce 1962, disponoval kompletním tříbodovým závěsem, stabilizovaným řízením, většími pneumatikami, zadními světly, rozšířenými ovládacími prvky, novým systémem filtrování paliva a novým barevným schématem.TIP: John Deere 8430 – dokázal nahradit čtyři traktory

Model HT-341 řadu let putoval pouze po výstavách. Dne 25. května 1967 společnost IHC oznámila, že věnuje HT-341 institutu Smithsonian Institute. Traktor byl ještě v roce 2003 k vidění na výstavě Farm Progress Show. Dokonce existuje ještě replika původního modelu  HT-340. Na závěr nutné zmínit, že úplně jako první s myšlenkou traktoru na turbínový pohon přišel Ford v roce 1957.Replika modelu HT-340 v akci.

Autor: Milan Jedlička
Foto: Case IH

Tématické tagy

Nové

Na Agronomic Design 2018 zazněly reálné zkušenosti se sklízecími mlátičkami Axial-Flow

Zveřejněno 16.8. V rámci akce Agronomic Design 2018, pod režií společnosti AGRI CS a.s., došlo na dvou stanovištích k prezentaci předností a technických řešení sklízecích mlátiček Case IH Axial-Flow a obilných lišt. jít na článek

Kvalita sklizně a míra ztrát u axiální sklízecí mlátičky Case IH

Zveřejněno 15.8. Letošní ročník Agronomic Design 2018, jehož pořadatelem byla společnost AGRI CS a.s., se uskutečnil u obce Lány ve Středočeském kraji. Na programu bylo řešení ztrát a čistoty zrna u sklízecích mlátiček, představení pásových lišt MacDon a technologie… jít na článek

Metsjö uvádí na trh zcela uzavřený přepravník. Co bude vozit?

Zveřejněno 14.8. Metsjö uvádí na trh devět metrů dlouhý přepravník TP3 BOX, který je zcela uzavřený. Hydraulicky se otevírá pouze postranní bočnice. jít na článek