Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 4.12. – svátek slaví Barbora

V Nizozemsku začne prodej prvního hybridního traktoru. Kombinace vodíku a nafty sníží emise o 40 %.

Zveřejněno: 7. 10. 2020

V Nizozemsku začnou jezdit první vodíkové traktory. Společnost Jos Scholman ve spolupráci s výrobcem traktorů New Holland vyrobila traktor s hybridní technologií pohonu „Dual Fuel“, která slibuje snížení emisí CO2 o desítky procent.

Hybridní traktor New Holland T5.140 s převodovkou AutoCommand, foto Mechaman

Vodík je v mnoha ohledech dokonalé palivo. Hoří nejčistěji a jeho hoření je nejúčinnější. Vodík může vyrábět elektrickou energii a elektrická energie může vyrábět vodík, čímž vzniká energetická smyčka, která je obnovitelná a neškodná pro životní prostředí. Vodík chemicky reaguje s většinou prvků, proto se mnoho let používá jako technická chemikálie u široké škály aplikací. Ve vozidlech lze vodík využít jako palivo dvěma způsoby, buď k výrobě elektrické energie v palivovém článku jako nejčistší možnost, nebo ve spalovacím motoru, kdy jsou i tak emise v porovnání s jinými palivy významně nižší.

Společnost Jos Scholman ve spolupráci s výrobcem traktorů New Holland vyrobili traktor s hybridní technologií pohonu „Dual Fuel“. Přestavěn byl konkrétně sériový model T5.140 s převodovkou AutoCommand. Traktor je osazen standardním naftovým motorem. Na střeše se nachází speciální konstrukce, ve které je umístěno pět ocelových nádrží – pod tlakem 350 bar pojmou celkem 470 kg plynného vodíku (plynný vodík se při úniku okamžitě rozptyluje do vzduchu, neznečišťuje půdu ani povrchové vody). To odpovídá 11,5 kg vodíku. Plynný vodík je do směsi nafty přiváděn přes sání vzduchu a sací potrubí za jízdy. Díky tomu je vyprodukováno v průměru o 40 až 45 % méně emisí CO2 ve srovnání s výhradně naftovým pohonem. V celkové palivové směsi je pro dosažení stejného výkonu motoru stanoven maximální obsah plynného vodíku na 65 % (pro získání stejných charakteristik motoru FPT Industrial je nutné pro tahově náročné práce zvýšit procento nafty), uvádí stránka profi.

Nádrže údajně obsahují dostatek vodíku pro osm hodin provozu. Když jsou nádrže prázdné, může traktor pokračovat v jízdě na naftu. Jos Scholman bude provozovat dva traktory New Holland T5.140 H2 Dual Power. Další dva budou v provozu do konce tohoto roku. Využívány budou v komunální sféře při sečení trávy a přepravě vleku.

Vodíkovou sadou H2 Dual Power, která stojí přibližně 70 000 EUR, lze vybavit zatím jen modely T5.140 AutoCommand (kvůli lepší úpravě softwaru motoru). Sada bude k dispozici pro všechny zájemce v Nizozemsku prostřednictvím nizozemských prodejců New Holland.

Společnost Jos Scholman vyrábí vodík z elektřiny, kterou si sama vyrábí také prostřednictvím solárních panelů. Společnost podle serveru Mechaman navíc staví vodíkovou čerpací stanici v Nieuwegeinu. Jos Scholman je podnikem služeb a nejvíce se angažuje v komunální sféře a péči o zeleň. V Nizozemsku působí už 40 let a má 200 stálých zaměstnanců. Při vývoji a realizaci projektů využívá vlastní odborné znalosti a požadované zdroje a materiály.

New Holland se dlouhodobě angažuje ve vývoji stroji na alternativní pohon. Nejznámějším je traktor na plyn.

Podívejte se na celé představení prvního vodíkového traktoru v Nizozemsku.