Dnes je 6.11. – svátek slaví Liběna

Dvoušnekový zastýlací vůz Cernin NZD v Zemědělském družstvu Unčovice

Zveřejněno: 15. 10. 2024

Zemědělské družstvo Unčovice pořídilo novinku z portfolia českého výrobce krmných a zastýlacích vozů Cernin. Jednonápravový dvoušnekový zastýlací vůz Cernin NZD s ložným objemem 14 m³ od letoška provádí zastýlání separátu na středisku Příkazy patřící pod Zemědělské družstvo Unčovice.

Perfektní výsledek práce zastýlacího vozu Cernin NZD. Foto: Alexandr Kuchař

Zemědělské družstvo Unčovice se rozkládá na Hané v nížině Hornomoravského úvalu převážně mezi městy Olomouc a Litovel v údolí řeky Moravy. ZD Unčovice hospodaří na výměře více než 7 000 ha zemědělské půdy. Zabývá se tradiční rostlinnou a živočišnou výrobou a provozuje bioplynovou stanici (BPS) se špičkovým výkonem 1 189 kW. V rostlinné výrobě jsou hlavními plodinami pšenice ozimá, ječmen jarní, řepka, cukrovka, kukuřice, hrách a plodiny určené pro potřebu živočišné výroby.

Živočišná výroba je rozčleněna do dvou úseků, chov prasat a chov holštýnského skotu. V obou úsecích se jedná o uzavřený obrat stáda. Chov prasat je soustředěn na farmách v Rozvadovicích a v Nákle, dále ve Střeni, v Křelově a v Hynkově. Tedy celkem 600 kusů prasnic, 5 000 kusů prasat ve výkrmu a 3 000 kusů selat. Ve velkokapacitních stájích ve středisku Příkazy je chováno 900 ks krav holštýnského plemene. V užitkovosti dojnic je dosahováno přes 12 000 litrů mléka na dojnici za rok. Krmné dávky jsou postavené na kukuřičné siláži, cukrovarnických řízcích, CCM, vojtěškové senáži, žitě, pšenici a ječmenu. ZD Unčovice si krmné směsi míchá svépomocí vlastní míchárnou, nakupuje pouze doplňky.

Středisko živočišné výroby v Příkazích v posledních čtyřech letech prošlo významnou modernizací. Výstavba začala novou dojírnou, následovaly dvě stáje, porodna a nyní jsou ve výstavbě samostatně stojící teletníky.

Foto z předání vozu. Zleva Miroslav Malý, traktorista Zemědělského družstva Unčovice, Ing. Jan Čunderle, hlavní zootechnik, Lukáš Masárech, hlavní mechanizátor a dále Ing. Jitka Bukovjanová, David Bukovjan a Jiří Černín, všichni tři ze společnosti Cernin.
Foto z předání vozu. Zleva Miroslav Malý, traktorista Zemědělského družstva Unčovice, Ing. Jan Čunderle, hlavní zootechnik, Lukáš Masárech, hlavní mechanizátor a dále Ing. Jitka Bukovjanová, David Bukovjan a Jiří Černín, všichni tři ze společnosti Cernin.

Zastýlání separátem

Ve stájích je jako podestýlka u skotu používán separát z BPS. K zastýlání ZD Unčovice v minulosti využívalo vlastní upravené krmné vozy. „Upravili jsme starší krmný vůz. Jeho poruchovost však byla vysoká a dosah zastýlání nízký. A tak jsme se poohlíželi po něčem výkonnějším. Začali jsme testovat zastýlací stroj s turbínou. Stroj fungoval dobře. Problém však nastal se slabým podlahovým dopravníkem, který velmi těžko dopravoval separát na místo určení. Vlhký separát také ulpíval na stěnách vany. Následně jsme vyhodnotili, že je turbína zbytečně servisně náročná,“ uvedl hlavní mechanizátor Lukáš Masárech. Nakonec je oslovila firma Cernin s konstrukčně jednoduchým zastýlacím strojem NZ využívajícím pouze šneky a dopravník.

Cernin na zakázku pro ZD Unčovice vyrobil jednonápravový dvoušnekový zastýlací stroj NZD s ložným objemem 14 m³. Stroj musí po stájích rozvézt desítky tun separátu týdně. Do separátu je ještě přimícháván vápenec. „Oceňuji, že firma Cernin dokáže dodat dlouhodobě fungující stroj, který si poradí i s takovým materiálem, jako je separát. Výhodu také vidím v tom, že výrobce sídlí nedaleko. Navíc i díky naším připomínkám a zkušenostem z praxe nám pomohli stroj odladit a spolupracují i co se týče servisu. Stroj je jednoduchý a účelný a za mě výborně funguje,“ uvedl Masárech.

Cernin NZD je jednoduchý, lehký, ale velmi efektivní stroj, který dokáže i rychle rozdružit, nařezat a promíchat celé balíky senáže, sena a slámy. Poslouží i jako alternativa krmného vozu, dokáže krmnou směs i částečně nařezat. Stroj je osazen vanou o objemu 12 nebo 14 m³ s průměrem 180 cm a dvěma vertikálními šneky, každý vybavený pěti šavlovitými noži, které zajišťují efektivní míchání materiálu. V případě potřeby je možné šneky osadit protiostřím a tím umožnit, aby směs byla i nařezána. O pohyb šneku se stará masivní planetová převodovka se zesíleným uchycením pro snížení mikrovibrací. Zároveň posiluje tuhost celé sestavy a prodlužuje životnost vozu. Převodovka umožňuje přenos velkých krouticích momentů. O pohyb celé sestavy, tedy převodovky se šneky a noži, se stará kardan zapojený do vývodové hřídele tažného vozu. Vyžadován je minimálně výkon 85 koní (60 koní při využití dvoustupňové redukční převodovky, která snižuje požadavek na výkon traktoru o cca 30 %). V zadní spodní části vozu je umístěn výsypný otvor, kterým materiál při míchání volně padá na dopravník. Není tak nijak tlačen, zahříván apod. Dopravník je ovládán hydraulickým okruhem traktoru. Při vysokých otáčkách dopravníku je směs pro podestýlku konzistentně a bezprašně založena, snížením otáček je lze využít i k zakládání krmné dávky. Délku dopravníku lze přizpůsobit různým typům stájí (standardní délka je 450 mm). Vůz je možné osadit celou řadou příslušenství, od dvoustupňové redukční převodovky, přes zastýlací turbínu, předsunutý výsypný otvor až po různé délky a typy dopravníků (gumový, sklopný apod.).

V zadní spodní části vozu je umístěn výsypný otvor, kterým materiál při míchání volně padá na dopravník.
V zadní spodní části vozu je umístěn výsypný otvor, kterým materiál při míchání volně padá na dopravník.

Výroba krmných a zastýlacích vozů s tradicí

Rodinná společnost Cernin představila první krmný vůz v roce 1997. Šlo teprve o třetího výrobce na světě, který se tehdy pustil do výroby krmných vozů s vertikálním šnekem. Úspěch na sebe nenechal dlouho čekat a krmné vozy začaly být vyváženy do různých evropských států a do zámoří. Od roku 2000 jsou krmné vozy dodávány na trh pod značkou Cernin. V současnosti firma zaměstnává 50 lidí a do dnešních dnů v ČR již prodala přes tisíc krmných vozů. Veškerý servis vozů u zákazníků si zajišťuje svépomocí. Všechny stroje jsou vyráběné na zakázku na základě požadavků zákazníka.

Konstrukce krmného vozu s vertikálním šnekem je velmi jednoduchá. Materiál se vynáší šnekem seshora a vrací se kolem stěn, takže o nic nenaráží. Tímto cyklem je velmi rychle promísen a v případě potřeby i nařezán. Proces míchání trvá pět minut. Zajímavostí je, že dopravník (pokud je součástí) firma vyrábí z nerezové oceli, což žádný jiný výrobce nenabízí. Na přání zákazníka je Cernin schopen u starších vozů provést kompletní generální opravu a prodloužit jim až o polovinu jejich životnost. Na přání je také možné navařit tvrdokov či nerezový materiál na spodní část vany až do výšky jednoho metru.

Z krmných vozů s vertikálním šnekem vychází i další stroje z portfolia firmy Cernin, jako je například mobilní kompostárnadezintegrátor pro bioplynové stanice. Nejnovějším strojem je již zmíněný zastýlací stroj Cernin NZD. Jeho vana je ve srovnání s vanou krmného vozu o 20 cm užší. Zúžení dovolilo použít menší pětinožový šnek, menší převodovku a tenčí plechy. Díky nižší hmotnosti je možné vůz agregovat s méně výkonnými traktory. Díky užší vaně je rozdružení balíku rychlejší. Vůz nemusí mít brzdový systém.

Do konce listopadu se slevou

Výrobce Cernin do konce listopadu vyhlásil akci na modelovou řadu NZ, kdy cena těchto strojů startuje již od 330 000 Kč. Konečná cena je pak závislá na zvolené výbavě, příslušenství. Akce platí pro objednávky přijaté do 30. 11. 2024. Navíc lze nákup stroje financovat i v rámci aktuálního dotačního programu PRV, který běží od 8. 10. do 29. 10. 2024. Pro více informací kontaktujte Ing. Jitku Bukovjanovou, telefon: +420 776 172 611, e-mail: bukovjanova@cernin.cz. Využít můžete též níže uvedený formulář.

Chci více informací

Data z formuláře budou odeslána společnosti Cernin.