50 let Kubota v Evropě. Akční nabídka modelů řad M5 a M5N.
Dnes je 13.12. – svátek slaví Lucie

Unikátní řešení pro vertikální krmné vozy Cernin s frézou

Zveřejněno: 15. 7. 2024

Český výrobce vertikálních míchacích systému Cernin s.r.o. existuje na trhu téměř 30 let a za tu dobu si vybudoval stabilní pozici doma i v zahraničí. Společnost je známa především jako výrobce spolehlivých a odolných krmných vozů, které jako jediné na trhu disponují i frézou pro pohodlné naložení krmné dávky.

Míchací vana včetně dna, ale i šneku samotného může být pokryta nerezovou ocelí.

2:0 pro vertikální systém

Vertikální koncepce míchání přináší zemědělcům jednoznačné výhody v podobě rychlého promíchání krmné směsi. Směs vlivem gravitační síly prochází volně šnekem, který jí konzistentně promíchává, není tak mačkána, nebo zahřívána. Druhým významným argumentem je celková životnost stroje, která vysoce přesahuje stroje s horizontálními systémy míchání.

„Za téměř 30 let historie máme změřeno, že průměrná životnost našich krmných vozů se pohybuje mezi 8 000 – 12 000 mth, v praxi to znamená životnost cca 10 let denního využívání. Nejsou výjimkou zákazníci s 20letými stroji,“ říká Jiří Černín, obchodní ředitel Cernin s.r.o.

Pro vertikální systém hovoří také požadavek na výkon tažného stroje, který je ve srovnání s horizontálními nižší a lépe se tak hodí ke starším a méně výkonným traktorům.

Pro dokonalou přípravu krmné dávky

Krmný vůz značky Cernin má jednoduchou, odolnou konstrukci, která ale přináší vše nezbytné, co moderní chov dobytka požaduje. Stroje jsou ve standardu osazeny čtyřmi tenzometry pro precizní vážení a dávkování. K dispozici je i programovatelná digitální váha a celý systém se dá na přání vybavit i paměťovým modulem, umožňující přenos dat do počítače pro vyhodnocení a plánování krmného procesu.

Vertikální koncepce míchání přináší zemědělcům jednoznačné výhody v podobě rychlého promíchání krmné směsi.
Vertikální koncepce míchání přináší zemědělcům jednoznačné výhody v podobě rychlého promíchání krmné směsi.

Ovládání vozu umožňuje vlastní palubní hydraulika nezávislá na hydraulice traktoru. Postačí tak zapojit pouze náhonovou hřídel a vůz sám se postará o optimální tlak a litráž oleje v okruzích. Samotné řízení stroje pak může být dvojí, mechanické za pomoci bovdenu, nebo elektromagneticky s pomocí ovladače.

Objem krmných vozů je od 4 do 22 m3 ve standardu „Standardní nabídka zahrnuje jedno šnekové modely C, NZ, NP o objemech od 4 do 11 m3, modely D, NZD pak od 12 do 22 m3, na přání jsme schopni vyrobit i větší, včetně tří šnekové varianty,“ popisuje Jiří Černín.

Samotný vertikální šnek je tvořen kuželovým dříkem a masivní šnekovnicí, která je v horní části navíc zesílena. Náběhová strana šneku je opatřena tvrdokovem, který je možný na přání použít po obvodu celé šnekovnice. Úhel stoupání je vyladěn praxí a pomáhá rychlému a snadnému rozdružení balíků. Nože mají sílu 7 mm a jejich vyšší počet přispívá k rychlejšímu zpracování krmné směsi. Uspořádání nožů na šneku snižuje energetickou náročnost při míchání.

Krmný vůz značky Cernin má jednoduchou, odolnou konstrukci.
Krmný vůz značky Cernin má jednoduchou, odolnou konstrukci.

O pohyb šneku se stará masivní planetová převodovka se zesíleným uchycením. Převodovka je upevněna ke dnu vozu tak, aby bylo bráněno přenosu mikrovibrací do převodového soukolí a tím se nezkracovala životnost stroje. Zároveň systém zvládá bez potíží obrovské kroutící momenty.

V případě nízkých výkonů traktoru je možné krmný vůz osadit dvoustupňovou redukční převodovkou. Ta dokáže snížit potřebu výkonu tažného prostředku u krmného vozu až o 30 %.

Míchací vana včetně dna, ale i šneku samotného může být pokryta nerezovou ocelí, tato úprava přináší zákazníkům delší životnost stroje.

Pokud jde o vyskladňování krmné dávky, je možné volit z nabídky předsunutého výsypného otvoru, který brání přejíždění směsi koly vozu, sklopného dopravníku, kterým lze dopravovat materiál až do výšky 1,5 metru, dále zadním vyskladňovacím otvorem, který je doporučován při pasívním bezprašném zastýlání, nebo hřeblovým oboustranným dopravníkem z nerezové oceli. Na přání jsou u Černínů schopni upravit výšku a zahnutí dopravníku, nebo jej udělat hydraulicky výsuvným do délky 50 cm. O pohyb dopravníku se stará hydraulický okruh traktoru, nebo vlastní palubní hydraulický systém.

Unikátní kombinace s frézou

Krmné vozy od Černínů lze navíc vybavit frézou, což citelně usnadňuje a zrychluje proces nakládání. Tím, že jedním strojem zvládnete krmnou směs naložit a následně ve chlévech a stájích i nakrmit zvířata, šetříte i techniku a náklady spojené na její provoz. „Tato kombinace se skvěle hodí tam, kde mají siláž uskladněnou v jámách, přičemž dosah frézy je až 4,5 metru,“ říká Jiří Černín.

Krmné vozy od Černínů lze navíc vybavit frézou, což citelně usnadňuje a zrychluje proces nakládání.
Krmné vozy od Černínů lze navíc vybavit frézou, což citelně usnadňuje a zrychluje proces nakládání.

Siláž je odebírána rotorem a pomocí pásového dopravního je nakládaná přímo doprostřed míchací vany. Zařízení má navíc vlastní hydraulický obvod a je tedy nezávislé na hydraulickém obvodu traktoru. „Pokud víme, tak na trhu nabízíme tuto oblíbenou kombinaci jako jediní,“ dodává Jiří Černín.

Z dalšího příslušenství, které umožňuje vlastní nakládku krmné dávky, je k dispozici také hydraulická nakládací ruka s dosahem až 4 metry a nosností až 1 100 kg.

Všechny vozy Cernin vynikají odolnou konstrukcí a širokou nabídkou příslušenství, ale také lokální a dílčí úpravou strojů dle přání a požadavků zákazníků. Zákazníci si mohou nadefinovat stroje podle svých požadavků a možností stáje, tedy od výšky a šířky stroje, způsoby výsypu, nesené, či tažené varianty, s váhami i bez vah apod. „Troufám si říct, že jako výrobci se natolik specializujeme na lokální úpravy strojů, že děláme vlastně zakázkou výrobu, protože přes 50 % celkové roční produkce, jsou originály přizpůsobené požadavkům farmářů,“ říká Jiří Černín.

Od předminulého roku vyrábí Cernin i zjednodušenou verzi krmného vozu, modely NZ, NZD a NP. Stroje byly vyvinuty v rámci požadavku bezprašného zastýlání slámou do boxů. Vůz je také vhodný pro zastýlání separátu a výhodou je i možnost vmíchání dalších komponentů do zastýlací směsi jako je vápenec, sláma, voda. Vozy se využívají jako plnohodnotné krmné vozy u menších zemědělců a do užších průjezdů. Model si získává své zákazníky díky své jednoduchosti a nízké ceně.