Výroba traktoru John Deere řady 8R s plynulou převodovkou eAutoPowr bude zahájena v listopadu a do České republiky by měl první sériový kus zamířit na jaře příštího roku. Jeden takový traktor (v předsériovém provedení) nedávno zavítal v rámci testování i do tuzemska. Díky společnosti STROM PRAHA, která je výhradním distributorem značky John Deere pro Českou republiku, jsme si mohli traktor John Deere 8R 410 eAutoPowr vyzkoušet.
Šlo konkrétně o traktor John Deere 8R 410 eAutoPowr – největší model řady 8R. Traktor John Deere 8R 410 bude možné objednat s převodovkou eAutoPowr od příštího roku, převodovka e23 v nabídce zůstane. Nová převodovka bude k dispozici pro všechny typy podvozků – kolový (John Deere 8R) i pásový (John Deere 8RT a John Deere 8RX). Očekává se, že novou převodovku v průběhu let získají i traktory nižších modelových řad.
Výhody převodovky John Deere eAutoPowr
Převodovka John Deere eAutoPowr namísto hydrostatické části (jako známe u převodovky AutoPowr) používá generátor a elektromotor. Jde o světově první plynulou převodovku s elektromechanickým dělením výkonu. Její koncept získal na veletrhu Agritechnica 2019 zlatou medaili. Jeden elektrický a čtyři mechanické převody (konstrukcí se podobají převodovce e23) zajišťují co nejefektivnější přenos výkonu na kola: k rozjezdu (od 0 do 3 km/h), než dojde k zařazení prvního rychlostního stupně, je využívána elektřina. Ta reaguje rychleji na pokyny obsluhy traktoru. Současně je v kabině nižší hlučnost, protože do ní nevniká žádný hluk z převodovky. K dispozici je také systém eDrive, pomocí kterého může obsluha aktivovat elektrický pohon, a tím zabránit prokluzu kol.
Kapalinou chlazený bezkartáčový generátor i elektromotor jsou bezúdržbové, takže prodlužují životnost a zvyšují spolehlivost vozidel. Nahrazení hydromodulů elektrickými komponenty vedlo k úbytku opotřebitelných dílů, napomohlo zjednodušit konstrukci a optimalizovat celkovou životnost převodovky John Deere eAutoPowr. Elektrické komponenty převodovky a nové senzory podle společnosti John Deere snižují potřebu speciálních diagnostických testů o třetinu a postupů vyžadujících speciální nástroje nebo vybavení o 20 %. Vzdálenou diagnostiku převodovky lze provádět v reálném čase.
Společnost STROM PRAHA provedla srovnání kolové (s převodovkou e23 a eAutoPowr) a čtyřpásové (s převodovkou e23) varianty traktorů John Deere 8R, přičemž byly potvrzeny obecně známé kvality obou koncepcí. Všechny tři traktory měly ve spojení s hloubkovým kypřičem BEDNAR FENIX obdobnou spotřebu paliva (l/h). Prokluz byl díky vyšší hmotnosti a dvojnásobné kontaktní ploše nižší u pásové verze. „Traktor John Deere 8R s novou převodovkou eAutoPowr je jeden z prvních pěti, které jsou v Evropě. Traktor byl zapůjčen několika našim zákazníkům, kterým se předvedl ve velmi dobrém světle,“ uvedl Pavel Fiala, produktový manažer společnosti STROM PRAHA, který se zaobírá traktory.
Elektrická energie pro připojené nářadí
Výkon, motor, nápravy a další prvky traktoru John Deere 8R 410 eAutoPowr se neliší od ostatních variant. Při pohledu na něj ani nepoznáte, že je osazen novou převodovkou. Vizuálně změnu zaznamenáte pouze v případě, kdy je vybaven oranžovou zásuvkou v oblasti zadního závěsu (jde o výbavu na přání). Prostřednictvím třífázového střídavého proudu (400 V) s proměnnou frekvencí lze totiž odebírat až 100 kW elektrické energie pro připojené nářadí. Integrací této nové funkce započalo i partnerství mezi společnostmi John Deere a Joskin. Obě vyvinuly cisternu s elektromotorem, který pohání její dvě nápravy. Hmotnost cisterny je využívána k pohonu soupravy, čímž se snižuje prokluz a zvyšuje trakce.
Nic se nezměnilo ani uvnitř kabiny. Pro ovládání funkcí traktoru John Deere 8R a připojeného nářadí je k dispozici multifunkční joystick CommandPRO s konfigurovatelnými tlačítky. Lišta na displeji v nabídce nastavení převodovky informuje obsluhu o tom, zda je připojeno nářadí, které může využívat externí napájení. Další lišta – v nabídce nastavení motoru – ukazuje, kolik energie se odebírá z traktoru prostřednictvím zástrčky na zadní straně traktoru.
Systém pro regulaci tlaku v pneumatikách
Na přání lze traktory John Deere osadit i systémem pro regulaci tlaku v pneumatikách John Deere CTIS (Central Tire Inflation System). Nastavování tlaku probíhá přímo na terminálu a obsluha může zvolit jednu ze dvou možností: jízdu po poli, nebo jízdu po silnici, kdy systém upravuje tlak v pneumatikách automaticky. Při jízdě po silnici CTIS zvýší tlak v pneumatikách, díky čemuž dojde ke zvýšení efektivity provozu po silnici, snížení opotřebení pneumatik, zvýšení kvality jízdy a ovladatelnosti stroje. Při jízdě po poli CTIS tlak v pneumatikách sníží, čímž minimalizuje prokluz kol a zvětší kontaktní plochu pneumatik. CTIS je určen pro největší pneumatiky s technologií IF (Improved Flexion) nebo VF (Very High Flexion), u kterých lze tlak vzduchu snížit, aniž by došlo ke ztrátě nosnosti pneumatiky. Pneumatiky IF mohou jezdit s tlakem vzduchu nižším o 20 %, pneumatiky VF dokonce s tlakem nižším o 40 % (při stejné nosnosti) ve srovnání se standardními pneumatikami. Konkrétně v případě kolových traktorů John Deere 8R lze CTIS používat u pneumatik o rozměru 710/75 R42 nebo 900/60 R42 (vzadu) a 650/60 R34 (vpředu). Testovaný traktor byl obut do pneumatik Trelleborg 650/60 R34 (vpředu) a 900/60 R42 (vzadu). Zvýšení tlaku o jeden bar trvá 7,6 minut a snížení 4,6 minut.