Časopis Agroportal24h.cz
Dnes je 18.2. – svátek slaví Gizela

Fanda nacpal do starého traktoru motor z letadla. Výsledek je bláznivý

Zveřejněno: 24. 11. 2018

Jak může vypadat a znít traktor s jiným, než obvyklým vznětovým motorem? To se asi snažil zjistit německý fanda strojů, který vzal starý traktor a nacpal do něj motor z letadla a to i přesto, že nejspíše zabil původní poslání tohoto zemědělského stroje.

Celý proces startování trvá 15 minut a dalších 15 minut trvá, než motor dosáhne provozní teploty.

Ludwig Horbär z Německa radikálně změnil nejen vizáž, ale i motorizaci, dnes již historického traktoru Fendt Dieselross 237 W. Traktor kompletně rozebral a nainstaloval do něj ruský hvězdicový motor. Vzhledem k rozměrné pohonné jednotce prodloužil rozvor traktoru tím, že vyrobil speciální rám. Motor vložil mezi přední a zadní nápravu.

Motor použil z letadla PZL 10GAR Kruk, které využívalo benzínový sedmiválcový motor PLZ 3 SR o zdvihovém objemu 26 až 28 litrů. Motor instalovaný v letadle dosahoval výkonu 600 koní, avšak majitel traktoru dostal motor se sníženým výkonem na 300 koní. Po dalších úpravách motoru nyní traktor dosahuje výkonu 130 koní. Originální Fendt Dieselross 237 W disponuje výkonem 24 koní, takže nárůst je to značný. Majitel uvádí, že traktor má původní vlastní převodovku a pro její ochranu je použit omezovač točivého momentu. Maximální rychlost takto upraveného traktoru činí 50 km/h. Údajně byl použit také startér z německého leteckého motoru DB601, který se vyráběl během druhé světové války a osazovaly se jím stíhačky Messerschmitt Bf 109. Celý proces startování trvá 15 minut a dalších 15 minut trvá, než motor dosáhne provozní teploty.

Hvězdicový motor je typ pístového, spalovacího motoru, který má válce rozmístěné od klikové hřídele v kruhu a většinou v jedné rovině kolmé k ose hřídele tak, že sousední válce spolu svírají stejný úhel. Chladí se nejčastěji vzduchem. Největšího uplatněn dosáhl právě v letectví.

Letoun PZL 10GAR Kruk pochází z polské produkce. Vyráběla ho společnost PLZ, která byla založena ve Varšavě v roce 1928 jako státní společnost. Od svého založení byly vyrobeny a jsou vyráběny vlastní konstrukce, licencované konstrukce a součásti civilních a vojenských letadel a vrtulníků, jakož i motory a hydraulické komponenty pro další průmyslová odvětví.

Traktor Fendt Dieselross F237 se vyráběl v letech 1958-1959. Na výběr bylo ze dvou variant motorů:? FW 237 (chlazený vodou) a FL 237 (chlazený vzduchem). Nabízeny byly i úzkorozchodové verze.

Upravený traktor můžeme vzácně vidět na nejrůznějších setkáních nadšenců do historické zemědělské techniky v Německu. Traktor s hvězdicovým motorem ale není nikde vidět při práci na poli. Buď si majitel stroj nechce zbytečně ničit, nebo motor není pro takovou činnost uzpůsoben. A jak dlouho trvala přestavba? 6 let, 3000 pracovních hodin…

Autor: Milan Jedlička
Foto: YouTube

Tématické tagy

Nové

Návěsy UMEGA SPC navazují na tradici skořepinových návěsů u nás

Zveřejněno 17.2. Mezi více jak padesáti různými typy modelů návěsů, sklápěčů a rozmetadel od litevského výrobce UMEGA AGRO své místo pevně zaujímají skořepinové návěsy SPC 14 a SPC 16 v žádané kategorii s nosností 14.000 kg, respektive 16.000 kg pro traktory do… jít na článek

Největší lis na světě postavili v Americe. Jeden balík má průměr skoro tři metry

Zveřejněno 16.2. Američané tvrdí, že postavili největší lis na světě a nejspíše mají pravdu, je to ohromné monstrum. Slisuje velké množství jakéhokoliv materiálu do válcového balíku o rozměru téměř tři metry! jít na článek

Mulčovač zvýší využitelnost samojízdného stroje Krone Big M 450

Zveřejněno 15.2. Samojízdný žací stroj Big M 450 nemusí být primárně využíván při sečení, ale také nově při mulčování. Krone ve spolupráci s holandským výrobcem představují alternativní výbavu, jakou je kladívkový mulčovač TriGant. jít na článek