Dnes je 21.7. – svátek slaví Vítězslav

Fanda nacpal do starého traktoru motor z letadla. Výsledek je bláznivý

Zveřejněno: 20. 2. 2019

Jak může vypadat a znít traktor s jiným, než obvyklým vznětovým motorem? To se asi snažil zjistit německý fanda strojů, který vzal starý traktor a nacpal do něj motor z letadla a to i přesto, že nejspíše zabil původní poslání tohoto zemědělského stroje.

Celý proces startování trvá 15 minut a dalších 15 minut trvá, než motor dosáhne provozní teploty.

Ludwig Horbär z Německa radikálně změnil nejen vizáž, ale i motorizaci, dnes již historického traktoru Fendt Dieselross 237 W. Traktor kompletně rozebral a nainstaloval do něj ruský hvězdicový motor. Vzhledem k rozměrné pohonné jednotce prodloužil rozvor traktoru tím, že vyrobil speciální rám. Motor vložil mezi přední a zadní nápravu.

Motor použil z letadla PZL 10GAR Kruk, které využívalo benzínový sedmiválcový motor PLZ 3 SR o zdvihovém objemu 26 až 28 litrů. Motor instalovaný v letadle dosahoval výkonu 600 koní, avšak majitel traktoru dostal motor se sníženým výkonem na 300 koní. Po dalších úpravách motoru nyní traktor dosahuje výkonu 130 koní. Originální Fendt Dieselross 237 W disponuje výkonem 24 koní, takže nárůst je to značný. Majitel uvádí, že traktor má původní vlastní převodovku a pro její ochranu je použit omezovač točivého momentu. Maximální rychlost takto upraveného traktoru činí 50 km/h. Údajně byl použit také startér z německého leteckého motoru DB601, který se vyráběl během druhé světové války a osazovaly se jím stíhačky Messerschmitt Bf 109. Celý proces startování trvá 15 minut a dalších 15 minut trvá, než motor dosáhne provozní teploty.

Hvězdicový motor je typ pístového, spalovacího motoru, který má válce rozmístěné od klikové hřídele v kruhu a většinou v jedné rovině kolmé k ose hřídele tak, že sousední válce spolu svírají stejný úhel. Chladí se nejčastěji vzduchem. Největšího uplatněn dosáhl právě v letectví.

Letoun PZL 10GAR Kruk pochází z polské produkce. Vyráběla ho společnost PLZ, která byla založena ve Varšavě v roce 1928 jako státní společnost. Od svého založení byly vyrobeny a jsou vyráběny vlastní konstrukce, licencované konstrukce a součásti civilních a vojenských letadel a vrtulníků, jakož i motory a hydraulické komponenty pro další průmyslová odvětví.

Traktor Fendt Dieselross F237 se vyráběl v letech 1958-1959. Na výběr bylo ze dvou variant motorů:? FW 237 (chlazený vodou) a FL 237 (chlazený vzduchem). Nabízeny byly i úzkorozchodové verze.

Upravený traktor můžeme vzácně vidět na nejrůznějších setkáních nadšenců do historické zemědělské techniky v Německu. Traktor s hvězdicovým motorem ale není nikde vidět při práci na poli. Buď si majitel stroj nechce zbytečně ničit, nebo motor není pro takovou činnost uzpůsoben. A jak dlouho trvala přestavba? 6 let, 3000 pracovních hodin…

Autor: Milan Jedlička
Foto: YouTube

Nové

Horsch představuje novou generaci samojízdného postřikovače Leeb PT, jehož funkce lze ovládat přes mobil

Zveřejněno 19.7. Německý výrobce techniky na zpracování půdy, setí a ochranu rostlin, v rámci představení novinek pro následující rok, prezentoval novou generaci samojízdného postřikovače Leeb PT. K dispozici budou konkrétně dva modely Leeb PT 6.300 a Leeb PT 8.300. jít na článek

Bělorusové ve spolupráci s Němci vyrobili historicky nejvýkonnější traktor Belarus 5022, který odstartuje novou éru MTZ

Zveřejněno 19.7. Běloruský výrobní závod v Minsku, který produkuje legendární traktory MTZ, respektive Belarus, funguje už přes sedmdesát let. V rámci loňských oslav výročí, výrobce představil historicky svůj nejvýkonnější traktor standardní koncepce. Je jím MTZ… jít na článek

Carraro Agritalia uvádí na trh novou řadu speciálních traktorů Compact

Zveřejněno 18.7. Italský výrobce náprav a speciálních traktorů Carraro uvádí na trh nové traktory řady Compact o výkonu 45, 50 a 55 kW. Traktory jsou k dispozici ve verzi V o šířce 1005 až 1340 mm a verzi VLB o šířce 1360 až 1460 mm. jít na článek