Časopis Agroportal24h.cz
Dnes je 22.1. – svátek slaví Slavomír

Fanda nacpal do starého traktoru motor z letadla. Výsledek je bláznivý

Zveřejněno: 24. 11. 2018

Jak může vypadat a znít traktor s jiným, než obvyklým vznětovým motorem? To se asi snažil zjistit německý fanda strojů, který vzal starý traktor a nacpal do něj motor z letadla a to i přesto, že nejspíše zabil původní poslání tohoto zemědělského stroje.

Celý proces startování trvá 15 minut a dalších 15 minut trvá, než motor dosáhne provozní teploty.

Ludwig Horbär z Německa radikálně změnil nejen vizáž, ale i motorizaci, dnes již historického traktoru Fendt Dieselross 237 W. Traktor kompletně rozebral a nainstaloval do něj ruský hvězdicový motor. Vzhledem k rozměrné pohonné jednotce prodloužil rozvor traktoru tím, že vyrobil speciální rám. Motor vložil mezi přední a zadní nápravu.

Motor použil z letadla PZL 10GAR Kruk, které využívalo benzínový sedmiválcový motor PLZ 3 SR o zdvihovém objemu 26 až 28 litrů. Motor instalovaný v letadle dosahoval výkonu 600 koní, avšak majitel traktoru dostal motor se sníženým výkonem na 300 koní. Po dalších úpravách motoru nyní traktor dosahuje výkonu 130 koní. Originální Fendt Dieselross 237 W disponuje výkonem 24 koní, takže nárůst je to značný. Majitel uvádí, že traktor má původní vlastní převodovku a pro její ochranu je použit omezovač točivého momentu. Maximální rychlost takto upraveného traktoru činí 50 km/h. Údajně byl použit také startér z německého leteckého motoru DB601, který se vyráběl během druhé světové války a osazovaly se jím stíhačky Messerschmitt Bf 109. Celý proces startování trvá 15 minut a dalších 15 minut trvá, než motor dosáhne provozní teploty.

Hvězdicový motor je typ pístového, spalovacího motoru, který má válce rozmístěné od klikové hřídele v kruhu a většinou v jedné rovině kolmé k ose hřídele tak, že sousední válce spolu svírají stejný úhel. Chladí se nejčastěji vzduchem. Největšího uplatněn dosáhl právě v letectví.

Letoun PZL 10GAR Kruk pochází z polské produkce. Vyráběla ho společnost PLZ, která byla založena ve Varšavě v roce 1928 jako státní společnost. Od svého založení byly vyrobeny a jsou vyráběny vlastní konstrukce, licencované konstrukce a součásti civilních a vojenských letadel a vrtulníků, jakož i motory a hydraulické komponenty pro další průmyslová odvětví.

Traktor Fendt Dieselross F237 se vyráběl v letech 1958-1959. Na výběr bylo ze dvou variant motorů:? FW 237 (chlazený vodou) a FL 237 (chlazený vzduchem). Nabízeny byly i úzkorozchodové verze.

Upravený traktor můžeme vzácně vidět na nejrůznějších setkáních nadšenců do historické zemědělské techniky v Německu. Traktor s hvězdicovým motorem ale není nikde vidět při práci na poli. Buď si majitel stroj nechce zbytečně ničit, nebo motor není pro takovou činnost uzpůsoben. A jak dlouho trvala přestavba? 6 let, 3000 pracovních hodin…

Autor: Milan Jedlička
Foto: YouTube

Tématické tagy

Nové

Koncept Multiline nyní s možností setí meziplodin

Zveřejněno 21.1. Koncept Multiline sdružuje kompaktní talířové brány nebo kultivátor se secím strojem. Výsledkem je nákladově efektivní a extrémně výkonná souprava. Koncept Multiline slibuje obrovský potenciál pro traktory s nižším výkonem. Multiline je poprvé k… jít na článek

Sověti v 50. letech postavili elektrický traktor s napájecím kabelem. Vynález nyní znovu objevuje světový výrobce

Zveřejněno 21.1. S čím dál větší dostupností elektřiny v Sovětském svazu, v 50. letech minulého století postavili elektrický traktor s napájecím kabelem. Podobné řešení, byť v autonomní verzi, nedávno představil americký výrobce John Deere! jít na článek

První autonomní postřikovač do ovocných sadů. Kupodivu nejezdí na elektřinu

Zveřejněno 18.1. Kalifornská společnost Crinklaw Farm Services Inc představila po třech letech vývoje a testování první autonomní postřikovač na světě, který lze použít do sadů. Ač je trendem autonomních zemědělských vozidel jejich elektrifikace, tento projekt sází… jít na článek