Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 2.12. – svátek slaví Blanka

K mání je německá terénní legenda ze 70. let v perfektním stavu. Doposud sobě rovného soupeře hledá těžko

Zveřejněno: 9. 5. 2019

Všestranné vozidlo, které vyniká rychlostí a variabilitou. Takový produkt chtěli Němci nabídnout zemědělcům. Největšího úspěchu dosáhl ale v armádním sektoru, kam za studené války směřovalo desítky tisíc vozidel. Později našel uplatnění také u hasičů, lesníků, stavebníků, zkrátka všude, kde je potřeba vozidlo s terénními schopnostmi.

Unimog U421 Agrar Cabrio je v dokonalém stavu k mání za jeden milion Kč.

Výkvět německého strojírenství jménem Unimog byl založen 1. ledna 1946, tedy těsně po druhé světové válce. Do doby, kdy značku Unimog převzal koncern Daimler, měly vozy na přídi ve znaku dobytčí rohy, až později třícípou hvězdu Mercedes-Benz. Tato změna nastala v roce 1951.

V letech 1966 až 1989 se vyráběl Unimog 421 v závodě Mercedes-Benz v Gaggenau. Vyrobilo se jich celkem 18 995 kusů. Tento model uzavřel mezeru mezi modely Unimog 411 a Unimog 406, čímž vznikl první model tzv. lehké série. Vozidlo Unimog 421 je vizuálně velmi podobné vozidlům řady 403 a 406, ale verze kabriolet vypadá užší a „agresivnější“. Tato řada se velmi jednoduše rozpozná díky přívodu vzduchu na pravé straně kapoty. Po stránce konstrukce je model směsicí několika jiných modelů. Rámová konstrukce plochého žebřinového rámu byla do značné míry převzata od Unimogu 411 a koncepce motoru, stejně jako nápravy a převody jsou odvozeny od Unimogu 411.

Pokud započítáme i prototyp, do tohoto Unimogu byly osazovány čtyři motory o výkonech od 40 do 52 koní. Do sériových verzí se pak montovaly tři motory - OM 621, OM 615 a OM 616 z produkce Daimler-Benz. Zajímavostí je, že konkrétně typ 421 se dočkal dvaceti různých modifikací, z toho čtyři byly určeny pro ostatní výrobce.

Právě tento typ ve verzi „Agrar“ se v dokonalém stavu objevil v německém Merklingenu na prodej. U tamního prodejce Unimogů stojí exemplář z roku 1977 - Unimog U421 Agrar Cabrio prý v původním stavu, jenž podstoupil rozsáhlou technickou revizi a hlavní zákaznický servis. Osazen je tím nejvýkonnějším, čtyřválcovým, naftovým motorem OM 616 o objemu 2,4 l, který poskytuje výkon 52 koní. S 1820 motohodinami a najetými 67 400 kilometry jej nabízí za 39 500 €, což je v přepočtu zhruba 1 016 207 CZK.

Motor je spojen s originální synchronizovanou převodovkou a vozidlo dokáže uhánět rychlostí až 70 km/h. Pro pohon příslušenství je k dispozici vývodový hřídel s otáčkami 540/1000 a k zavěšení nářadí slouží zadní závěs s hydraulickým systémem. Korba je třístranná sklopná. Nechybí ani velmi vzácné původní 11x18 ocelové ráfky pro široké pneumatiky. Sedadla v kabině jsou všechna nová, sedadlo řidiče je odpružené – kabina je odpružená mechanicky.

Vozidla Unimog dosáhla úspěchu v řadě oblastí, díky všestrannému využití a výjimečným schopnostem v terénu. Zemědělství však bylo bohužel vždy v ústraní. Proto Daimler v 70. letech minulého století přišel s divizí Unimogu jménem MB Trac, která to měla napravit. To se bohužel nestalo, protože divizi převzal Deutz.

Přečtěte si také

Autor: Milan Jedlička
Foto: technikboerse

Tématické tagy