Dnes je 14.10. – svátek slaví Agáta

Mercedes-Benz testuje Unimog na vodíkový pohon

Zveřejněno: 28. 5. 2024

V červnu 2023 představil Mercedes-Benz na veletrhu Demopark na letišti Kindel u Eisenachu prototyp vodíkového Unimogu. Projekt vodíkového Unimogu jde kupředu, protože slavná německá značka právě oznámila testy prototypu na dálnici.

Mercedes-Benz testuje Unimog na vodíkový pohon.

Mercedes-Benz Special Trucks testoval prototyp nosiče nářadí Mercedes-Benz Unimog poháněný vodíkem, a to v reálných podmínkách. Proběhlo primárně testování podmínek, za kterých může být spalování vodíku realizováno jako doplněk k bateriovému elektrickému pohonu a pohonu s palivovými články.

Na vyřazeném úseku dálnice mezi Bayreuthem a Bamberkem v Německu inženýři sbírali naměřená data při sekání trávy, jízdě a doplňování paliva na veřejné čerpací stanici. Data budou použita pro další vývoj vozidla Mercedes-Benz Unimog na vodíkový pohon. Testů se zúčastnili zaměstnanci Autobahn GmbH, kteří zastávají práci českého Ředitelství silnic a dálnic. Praktické testy při nízkých teplotách a rozmanitém terénu jsou krokem v probíhajícím vývojovém projektu „WaVe“, v jehož rámci 18 partnerů spolupracuje na konceptu pohonu vodíkového spalovacího motoru.

WaVe jsou počáteční dvě písmena německých slov. Jedno z nich znamená vodík – „Wasserstoff“ a druhé znamená spalování – „Verbrennung“.

Prototyp vodíkového Mercedes-Benz Unimog byl vybaven přední sekačkou se dvěma žacími hlavami.
Prototyp vodíkového Mercedes-Benz Unimog byl vybaven přední sekačkou se dvěma žacími hlavami.

„Se současným stavem vývoje testovacího vozidla jsme velmi spokojeni. Po dvou letech projektu jsme již ve fázi praktického testování prvního funkčního prototypu Mercedes-Benz Unimog vybaveného vodíkovým motorem. Testy s pracovníky Autobahn GmbH v Horních Frankách jsou pro nás obzvláště cenné, protože zde můžeme shromáždit důležitá data a mít přímou zpětnou vazbu z praktické aplikace pro další vývojové práce“, řekla Franziska Cusumano, ředitelka divize speciálních vozidel a zakázkových nákladních vozidel Mercedes-Benz.

Prototyp vozidla Mercedes-Benz Unimog s upraveným motorem

Testovací vozidlo Mercedes-Benz Unimog je založeno na nosiči nářadí Mercedes-Benz Unimog U 430. Pohon využívající alternativní vodíkovou technologii je vybaven speciálně upraveným motorem na zemní plyn s nádrží, bezpečnostními a monitorovacími systémy a měřicí technikou.

Při spalování vodíku v motorovém prostoru vzniká voda a uvolňuje se jako pára výfukovým systémem. Rozvor a délka rámu vozidla jsou dimenzovány tak, aby bylo možné namontovat nádrže na vodík za kabinu. Čtyři vysokotlaké nádrže s certifikací TÜV s tlakem 700 barů pojmou celkem přibližně 14 kg plynného vodíku. Jsou spojeny do dvou dvojitých nádrží, z nichž každá je ovládána nezávisle na sobě.

Prototyp byl vybaven přední sekačkou se dvěma žacími hlavami.
Prototyp byl vybaven přední sekačkou se dvěma žacími hlavami.

Motor vyvine výkon přibližně 290 koní a maximální točivý moment 1 000 Nm a je znatelně tišší než klasický diesel. Prototyp byl vybaven čelním žacím strojem se dvěma žacími hlavami.

Projekt WaVe pravděpodobně brzy vstoupí na trh

Vývoj testovacího vozidla s vodíkovým spalovacím motorem je realizován v rámci veřejně financovaného projektu WaVe. Projekt financovaný německým Spolkovým ministerstvem hospodářství a ochrany klimatu realizuje společně 18 partnerů z průmyslu a vědy a byl zahájen v červenci 2021.

Cílem projektu WaVe je prozkoumat, do jaké míry lze konvenční vznětový motor nahradit spalovacím motorem na vodík.

Prototyp Unimogu tankuje vodík na veřejné čerpací stanici.
Prototyp Unimogu tankuje vodík na veřejné čerpací stanici.

Daimler Truck se zaměřuje na bateriové elektrické pohony a vodíkové palivové články. Kromě těchto dvou technologií může spalování vodíku představovat další možnost dekarbonizace a nabídky pohonných jednotek Daimler Truck. Předběžné výsledky projektu WaVe rovněž ukazují, že vodíkový spalovací motor může poskytnout rozumné doplňkové řešení pro speciální aplikace.

Zejména v případě nákladního vozu Mercedes-Benz Unimog se tato varianta může v budoucnu ukázat jako cenově výhodná vzhledem k omezenému zástavbovému prostoru a vysokému výkonu potřebnému pro provoz tohoto typu vozidla. Po první úspěšné praktické aplikaci se vývojový tým těší na zbývajících šest měsíců projektu, aby mohl provést další úpravy a vylepšení.

Zejména v případě nákladního vozu Mercedes-Benz Unimog se tato varianta může v budoucnu ukázat jako cenově výhodná vzhledem k omezenému zástavbovému prostoru a vysokému výkonu potřebnému pro provoz tohoto typu vozidla.
Zejména v případě nákladního vozu Mercedes-Benz Unimog se tato varianta může v budoucnu ukázat jako cenově výhodná vzhledem k omezenému zástavbovému prostoru a vysokému výkonu potřebnému pro provoz tohoto typu vozidla.

„Koncepce pohonu se spalováním vodíku může sloužit jako model pro vysoce výkonné aplikace ve specializovaném automobilovém sektoru. Spalování vodíku umožňuje jízdu a práci s velmi nízkými emisemi na staveništích, v komunálním a zemědělském sektoru. K dosažení sériové vyspělosti takových vozidel je a bude zapotřebí spolehlivé financování“, řekl Dr. Günter Pitz, ředitel vývoje hnacího ústrojí ve společnosti Mercedes-Benz Special Trucks.