Agromex - Největší distributor zemědělské techniky v ČR
Dnes je 25.4. – svátek slaví Marek

Krmný vůz s pohonem na biometan osloví chovatele s přístupem k levnému zdroji energie

Zveřejněno: 7. 5. 2020

Italská společnost Bravo vyrábí futuristický samojízdný krmný vůz s pohonem na biometan, který má oslovit chovatele hospodářských zvířat s přístupem k tomuto levnému zdroji energie. Zajímavostí u krmných vozů tohoto výrobce je, že míchání krmiva provádí rotační zásobník.

Samojízdný krmný vůz Bravo Rotomix5 ECO

Snahou některých výrobců zemědělské techniky ve světě je zemědělcům nabídnou samojízdný stroj s pohonem na biometan. „Biometan je plyn vyráběný z organických zbytků, tedy například ze siláže, kejdy, některých zemědělských plodin a postupně i třeba z odpadu ze zahrad či z domácností,“ uvedl v roce 2019 server lidovky.cz s tím, že Ministerstvo průmyslu a obchodu nabízelo do konce září minulého roku dotaci až sto milionů korun na jeho výrobu. I tak je v Česku zájem o biometan jako alternativní palivo zatím mizivý. Traktor s pohonem na plyn a v agregaci s taženým krmným vozem dlouhodobě využívají třeba na farmě ZDV Fryšták.

Stroj poháněný na biometan může být pro zemědělce i chovatele hospodářských zvířat výhodný. Na chovatele se zaměřila italská společnost Bravo se sídlem v Saviglianu , která vyrobila svůj první samojízdný krmný vůz na biometan. Jde o model Rotomix5 ECO, který byl navržen ve spolupráci s Ecomotive Solutions společnosti Holdim Group, která se specializuje na pohonné systémy s alternativními palivy a obnovitelnou energií.

Krmný vůz je konstrukčně stejný jako konvenční model společnosti Bravo, využívá tedy čelní vybírací frézu. Zajímavé ovšem je, že míchání krmiva provádí rotační zásobník, který není náročný na velký odběr výkonu. Motor poháněný biometanem dodává společnost FPT Industrial, která má s výrobou těchto typů motorů dlouholeté zkušenosti. Motory na plyn dodává i výrobci traktorů New Holland. Krmný vůz Rotomix5 ECO může být v provozu stejnou dobu jako naftový model. S motorem na biometan je ale provoz více ekonomický a ekologický. Výhodou ekologického provozu je možnost jízdy v uzavřených stájích, aniž by se do ovzduší vypouštělo mnoho škodlivých látek. I hlukové znečištění dosahuje radikálního snížení.

Podle výrobce by se měla počáteční větší investice do tohoto stroje poměrně rychle vrátit – obzvláště u těch, kteří mají vlastní biometan a tedy levný zdroj energie.

Autor: Milan Jedlička1)
Foto: Bravo

1) z podkladů Bravo


Vycházíme i v tisku. Časopis Agroportal24h.cz můžete mít ve schránce zcela zdarma.
Vycházíme i v tisku. Časopis Agroportal24h.cz můžete mít ve schránce zcela zdarma.