Objevte novou řadu traktorů DEUTZ-FAHR 5 Keyline
Dnes je 13.7. – svátek slaví Markéta

Motivací k renovaci Zetoru 25A byly majiteli rodinné vzpomínky a překrásný zvuk stroje

Zveřejněno: 4. 5. 2020

Rodina pana Jiřího Zavadila kdysi vlastnila traktor Zetor 25. Pěkné vzpomínky na něj a překrásný zvuk – to byly důvody, proč si nyní pan Zavadil pořídil Zetor 25A a kompletně jej zrenovoval. Majitel se s námi v článku podělil o zajímavé informace a zkušenosti získané během tak náročné a nákladné renovace.

Traktor Zetor 25A po renovaci

Jiří Zavadil se zajímá o traktory již od dětství, protože na vesnici měli malé hospodářství a nějaké to zvířectvo. Se zemědělskou technikou je nyní v kontaktu i v rámci zaměstnání. Jelikož stroje vyžadují péči, věnuje se i rozsáhlejším opravám. „Pokud práci v zemědělství neděláte naplno, a navíc jen tak na několika hektarech jako koníček po práci, není ekonomicky možné si pro tuto práci kupovat nové stroje. Starší stroje vyžadují neustálou péči… A tam to všechno začalo,“ uvedl Zavadil.

Proč si pořídil právě traktor Zetor 25A? „Z25 byl oblíbeným strojem pro svou odolnost, jednoduchost a nízkou spotřebu už v době jeho výroby. Vždyť to byly stroje, které ulehčily mnoho práce a posunuly zemědělství do další éry. Poté, co už nestačily v družstvech ‚držet krok‘ s nastupující novější technikou, se tyto stroje dostávaly i k soukromým majitelům. I v naší rodině jsme mívali Z25. Traktor u nás zastával spoustu práce: od práce na zahradě, přes pěstování brambor či svoz sena až po transport dřeva z lesa. Důvodů pro pořízení Z25A bylo tedy mnoho. Zejména to byly jisté vzpomínky a ten překrásný zvuk. A když se náhodou jeden kousek našel nedaleko od mého bydliště, bylo rozhodnuto,“ dodal majitel.

Renovaci traktoru provedl sám, tedy až na výjimky: „Jsou totiž věci, které doma na koleně bez odpovídajícího vybavení prostě vytvořit nejdou, a je tedy nutné nechat vydělat i další profese,“ upřesnil majitel. Provedla se kompletní generální oprava motoru, nechyběly zámečnické práce na soustruhu a frézce při generální opravě přední nápravy, řízení, došlo ke kompletní opravě chladiče a provedeny byly i čalounické práce. „Poslední ‚dodavatelskou‘ akcí byl červený lak kapotáže. To jsem přenechal profíkovi v jeho prostorech autolakovny,“ uvedl majitel.

Celá renovace zabrala zhruba rok a půl: „Kdo se někdy něčím podobným zaobíral, ví, že to není jednoduché a že je to běh na dlouhou trať – jak časově, tak finančně. Přesný rozpis hodin strávených při opravách nemám. Mj. ani nelze věnovat každou volnou chvíli jen renovaci traktoru,“ uvedl majitel.

Převážná většina věcí je na traktoru původní. „Bylo však nutné použít i nějaké díly, které se dodávají dnes jako alternativní. Ale pozor. Není náhrada jako náhrada. Někdy je kvalita alternativních dílů tristní, a proto je mnohdy lepší i za cenu vyšších nákladů opravit originál a zvolit kompromis. Nešel jsem cestou, že vše musí být 100% originál, ale snažil jsem se dělat vše velice pečlivě s maximální možnou mírou originálních dílů. A pokud už se nesehnal originál, dbal jsem na to, aby díl odpovídal době výroby traktoru a nerušilo to celkový dojem. Vezměme například pneumatiky nebo osvětlení. Dalším dobovým doplňkem je třeba zpětné zrcátko, které bylo využíváno např. na vozech Praga V3S nebo Tatra 805. Když to shrnu, tak úpravy, které byly provedeny, vedly zejména ke zvýšení bezpečnosti a spolehlivosti,“ uvedl majitel.

Majitele napadla i myšlenka renovaci vzdát: „V první fázi, když jsem začal traktor rozebírat a zjistil jsem, jak značná je míra opotřebení snad všech částí stroje, mě napadlo to vzdát. Nemluvě o tom, když jsem zjistil, co se nachází v převodovce místo oleje. Po několika bezesných nocích však zvítězila silná touha a pokračovalo se dál. Na traktoru je opravená převodovka, hydraulika, po generální opravě je motor, přední náprava, brzdy, chladicí soustava, elektroinstalace a jsou ‚obuty‘ nové pneumatiky,“ popsal proces majitel a stručně doplnil postup renovace: „Ve zkratce a jednou větou byl traktor kompletně rozebrán, důkladně očištěn otryskáním a vše, co bylo zapotřebí dále opraveno, přetěsněno a znovu seskládáno. Kapitola sama o sobě byla oprava plechových částí. Maska, kapota, blatníky posbíraly za dobu života traktoru mnoho šrámů. Pro finální lakování traktoru byl zvolen dvousložkový akrylátový lak ve dvou odstínech. Určitě se najdou ti, kteří budou tvrdit, že toto barevné provedení není podle originálu, že toto či ono bylo světlejší nebo tmavší, ale originál odstíny neexistují. Inspiraci jsem čerpal ze zbytků původních barev traktoru, které jsem našel ukryté pod několika dalšími vrstvami. Z průběhu renovace jsem si pak jako závěrečný bonus vytvořil i fotoknihu, která v člověku pomůže probudit vzpomínky na různá úskalí celé renovace.“

Neřešitelným problémem prý bylo sehnat pěkné pneumatiky. „Původní rozměr zadních pneumatik 11,25-24 pro Z25A se již nevyrábí. Stejně tak dezén předních. Co je k dispozici, nahlodal zub času, a kdo má něco ‚na půdě‘, tak si tohoto klenotu cení. Řešením bylo použít nové pneumatiky rozměrově co nejblíže originálu. Pro přední nápravu je v rozměru 5,50-16 nepřeberné množství dezénů, ale žádný prostě není 100%. U zadních pneu jsem se (po obhlídce několika strojů) rozhodl pro rozměr 13,6-24. Druhotným problémem je pak STK. Úřad nezapíše nic, co nedovolí výrobce traktoru. A jak to s těmito potvrzeními bývá, nestojí v případě Zetoru zrovna malé peníze. Pro další provoz je to pak už bez problémů. Na druhou stranu, je na trhu pestrá nabídka dílů pro údržbu a ‚standardních‘ dílů pro běžné opravy. To je další z mnoha důvodů oblíbenosti těchto strojů.“ I když je podle majitele shánění dílů na historické stroje vždy oříšek, na tento typ traktoru to šlo celkem bez problémů. Těchto traktorů jezdí ještě dost a existuje poměrně hodně firem, které disponují více či méně rozsáhlým sortimentem náhradních dílů na tyto stroje. Podle pana Zavadila se dá dost dílů sehnat na inzertních serverech, v aukcích nebo v zahraničí.

Zajímalo nás, jak byl na tom traktor po motorové stránce před renovací. „Traktor normálně fungoval, motor jel, tlak mazání oleje při otáčkách byl, ve volnoběhu ne. Traktor poté delší dobu stál bez pohybu, než na renovaci přišel čas. Když už renovace, tak pořádně. Komu by se to chtělo znovu rozdělávat, až bude vše nalakováno,“ odpověděl majitel a závěrem zmínil radu: „Předtím než se do něčeho takového pustíte, je potřeba mít nějaký cíl a nepolevit. Dle mého názoru je však důležitější, než sehnat to či ono, pochopení ze strany rodiny. Ne každá manželka pochopí, proč kupujete ten "rezatej kus železa" a pak s ním ještě trávíte nekonečně času v dílně.“

Traktor po renovaci již klasické zemědělské práce vykonávat nebude. Majitel se s traktorem účastní nejrůznějších akcí. Vlastní i jiné historické stroje a touží po dalších, je však problém s tím, kam je umístit.

Přečtěte si také

Autor: Milan Jedlička1)
Foto: Jiří Zavadil

1) z podkladů Jiřího Zavadila

Tématické tagy