Sklízecí řezačky CLAAS JAGUAR
Dnes je 26.1. – svátek slaví Zora

Nahradí až šest párů potahů. Jak vypadala dobová reklama na československý traktor Praga

Zveřejněno: 30. 11. 2020

Nepřeberné množství reklamy je všude kolem nás – v tisku, na internetu apod. Jak ale vypadala tištěná reklama na československý traktor Praga v třicátých letech minulého století?

Originální dobová reklama na traktor Praga

„Traktor Praga lze výhodně použíti jak ke všem polním pracím, tak ke všem účelům trakčním. Nahradí v poli 5 až 6 párů potahů, na silnici třítunový nákladní automobil, a při pohonu strojů lokomobilu. Dle potřeby jede 2 až 20 km rychlostí, má k tomu pětistupňovou rychlostní skříň, snadno přestavený regulátor obrátek motoru, vypruženou přední nápravu, a hlavně malou vlastní mrtvou váhu kolem 1200 kg, což mu umožňuje jedinečné výkony a jedinečnou ekonomii provozu. Mnozí se dřou od časného rána pozdě do noci. Místo aby vydělávali, doplácejí. Několik párů dobrých koní nedokáže to, co dokáže traktor Praga. Mnohým již pomohl zbohatnouti, zvýšit výnos jejich hospodářství. Za Kč 39 000 pomůže i Vám. Rádi Vám zašleme zcela bezplatně podrobný prospekt,“ to je dobový reklamní text zveřejněný k plakátu (celý je k vidění dole), který byl zveřejněn v roce 1931 v časopisu Letem světem – časopis vydávaný za spolupráce Klubu československých turistů.

Originální dobová reklama na traktor Praga
Originální dobová reklama na traktor Praga

Výrobu traktorů začala Praga v roce 1928 a nahradila jí výrobu motorových pluhů, která byla první fází technologické modernizace zemědělské výroby. Koncem dvacátých let začala Českomoravská-Kolben-Daněk vyrábět v závodě ve Slaném univerzální traktor Praga AT 25. Ostatní typy traktorů Praga, jako pásový Praga PSE 35, se na rozdíl od Praga AT 25, který byl oblíbeným traktorem ve třicátých a čtyřicátých letech, příliš nerozšířily. V období Československa už trh zaplavovaly i stroje zahraniční výroby. V prvorepublikovém Československu vyrábělo traktory hned několik firem. Výrobci v tehdejším Československu byly firmy Kolben a Daněk, Wichterle-Kovařík (WIKOV), Praga, Svoboda, Škoda a Zetor. Z českých výrobců traktorů dodnes přežil jen Zetor. „V roce 1930 bylo u nás v provozu 3 až 4 tisíce traktorů a motorových pluhů. Z traktorů bylo kolem 75 % amerických Fordson, John Deere a Harvester. V následujících letech došlo ke zvýšení prodeje traktorů a s odezníváním velké hospodářské krize se pak udává jejich roční tuzemský prodej v objemu až 1000 kusů. Během druhé světové války pak nastal markantní útlum v oboru zemědělských traktorů, a navíc vzhledem k vypjaté hospodářské situaci Říše se musela realizovat nestandardní řešení, jako změna pohonu na dřevoplyn. Po válce se opět výroba zemědělské techniky rozeběhla naplno.

Praga je stále tradiční český výrobce automobilů s historií od roku 1907 (nyní vyrábí závodní auta). V blízké budoucnosti chce vyrábět i nákladní automobil.