Víceúčelové rotační plečky GST BIOSTAR. Nástroj na celoplošnou mechanickou kultivaci
Dnes je 19.3. – svátek slaví Josef

Obří traktor z časů SSSR měl současně pásový i kolový podvozek, zastavilo ho máloco

Zveřejněno: 17. 2. 2020

V dobách Sovětského svazu vznikla celá řada neobvyklých strojů. V dnešním článku si představíme skutečně jedinečný traktor TET-1000, který měl současně pásový i kolový podvozek pro pohyb po silnici a v bažinách.

Unikátní traktor TET-1000 byl slepou uličkou vývoje

Týmům sovětských konstruktérů bylo často vládou nařízeno navrhnout a postavit stroj na základě předem stanovených požadavků. Jelikož byl Sovětský svaz závislý na zemědělství, potřeboval traktor, který by byl schopen pracovat na rekultivaci slaných bažin. Tehdy nikdo nedoufal v zahraniční dodávky zemědělských strojů, a tak konstruktéři museli přijít s vlastním návrhem. Jenže práce v podobě rekultivace slaných bažin vyžadovala stroj s téměř neslučitelnými vlastnostmi. Traktor musel překonávat dlouhé vzdálenosti po silnici a zároveň být schopen pohybu v těžkém terénu. Konstruktérům se přesto stroj podařilo navrhnout a vyrobit!

Společnost NATI (Научного автотракторного института) v roce 1970 navrhla stroj nesoucí název TET-1000. O samotnou výrobu se pak postarala firma KhTZ . Tento skutečně obří traktor měl současně dva typy podvozků – pásový a kolový. Originální řešení poskytlo traktoru univerzálnost a schopnost pracovat na různých površích. Traktor byl osazen naftovým motorem T6DN o výkonu 700 koní. Hmotnost traktoru činila 32 tun.

Traktor vyvinul maximální rychlost 11 km/h na pásovém podvozku a 18 km/h na kolovém podvozku. Kolový podvozek se využíval při přepravě mezi slanými bažinami a pásový podvozek při rekultivaci. Traktor zvládl i orbu středních až těžkých půd do hloubky 30 cm. Koncepce „hybridního“ podvozku byla využita z toho důvodu, aby byly zachovány příznivé rozměry stroje. Jelikož se traktor pohyboval dopředu, dozadu, ale i do boku, pracoviště obsluhy v kabině bylo možné otočit o 90 stupňů. Konstruktéři šli ale ještě dál – pásový podvozek bylo možné demontovat a traktor využívat výhradně s kolovým podvozkem.

Experimentální traktor byl testován ve stepích Kazachstánu. K němu bylo připojeno různé zemědělské nářadí. Stroj nakonec obdržel dobré provozní hodnocení. Sériové výroby se ale nedočkal, jeho konstrukce byla příliš složitá. Dodnes nikdo jiný na světě nic podobného nevyrobil.

Autor: Milan Jedlička
Foto: Archiv

Tématické tagy