Stačí si vybrat: Nabídka skladových strojů CASE IH
Dnes je 10.12. – svátek slaví Julie

Vypadá jako Zetor, ale není to Zetor. Jde o podomácku vyrobený traktor za čtvrt milionu

Zveřejněno: 17. 12. 2019

Ve volném čase si doma postavil traktor. Některé díly nakupoval přes inzertní portály, jiné si sám v domácích podmínkách vyrobil. Kolik stojí taková stavba funkčního traktoru nám prozradil sám majitel.

Podomácku vyrobený traktor dostal kapotu z traktoru Zetor Crystal

Již jsme vás během posledních pár týdnů informovali o dvou stavbách traktorů v domácích podmínkách. V prvním případě se jednalo o větší traktor převážně z dílů vozidla Praga V3S a v druhém případě o menší traktor, který po 20 letech prošel kompletní renovací. V tomto článku si představíme další traktor, který se zdá být v určitém úhlu pohledu téměř k nerozeznání s novodobým traktorem Zetor.

„Na stavbu traktoru jsem neměl žádné plány. Vše pocházelo jen tak z hlavy a z mojí představivosti.”
Zdeněk Nedbal

Pan Zdeněk Nedbal, jehož koníčkem jsou traktory, bydlí v Prusinovicích v okrese Kroměříž. „První traktor jsem postavil před 32 lety, to jsme ještě měli pole a nějaká zvířata (jednoho býka a asi šest prasat). Hospodařili jsme dohromady s otcem a bratrem," řekl pan Nedbal. V roce 2015 začal stavět další traktor, který v roce 2017 dokončil. „Traktor jsem se rozhodl postavit jen tak, abych se nenudil. Vzhledem k mému zaměstnání, díky kterému jezdím po celé republice, nejsem pravidelně doma," dodal pan Nedbal. V traktoru byla původně použita převodovka z vozidla Praga V3S, později s ní pan majitel nebyl spokojen. „Jezdit šlo jen na polní rychlosti a převodovka navíc neměla synchrony," upřesnil. V zimním období roku 2017 byla tedy převodovka vyměněna za šestirychlostní převodovku značky ZF z vozidla Avia. Pan Nedbal navíc vyrobil převodovku pro pomalé rychlosti -1 ku 3 a další - 1 ku 1.16 s náhonem na přední nápravu. Traktor tak jel na šestý rychlostní stupeň rychlostí až 35 km/h.

Až na díly, které bylo potřeba obrobit na speciálních strojích (CNN, ozubení, drážky, zakalení apod.), pan Nedbal postavil celý traktor vlastnoručně - jednalo se o stovky hodin práce. Díly ke stavbě včetně zadního závěsu sháněl přes internet, na inzertním portále Bazoš.cz, na kterém se mu podařilo opatřit si i kapotu od Zetoru Crystal, která podomácku vyrobenému traktoru propůjčuje charakteristický vzhled novodobých Zetorů. „Na stavbu traktoru jsem neměl žádné plány. Vše pocházelo jen tak z hlavy a z mojí představivosti. Postupoval jsem metodou pokus omyl. Někdy se třeba něco přivařilo, ale pak se to muselo se odřezávat," řekl pan Nedbal. Vlastnoručně si vyrobil například držáky, vedení závěsu, servo řízení, vzduchové brzdy a hydrauliku.

Při stavbě traktoru byl použit jeklový rám 160 x 80 x 10 mm, nápravy z vozidla Praga V3S (pohon 4x4) a motor Zetor 8002 Turbo. Přední brzdy traktoru pochází opět z vozidla Praga V3S a zadní brzdy (vzduchové válce) zase z Tatry 815 — na ně je napojena ruční vzduchová brzda. Váha traktoru bez závaží umisťovaného do přední části (jež může ještě navýšit celkovou hmotnost stroje až o 300 kg) činí 4200 kg. Traktor nemá žádné odpružení. Ke komfortu přispívají jen pneumatiky (rozměr vpředu 14,9 — 24 a vzadu 480 — 70/R228) a odpružená sedačka. Na otázku, na jaká úskalí při stavbě narazil, pan Nedbal odpověděl takto: „Na to nelze jednoznačně odpovědět, ale zřejmě nejnáročnější bylo přemýšlení - jak co udělat a kde co usadit, aby všechno fungovalo."

Traktor, jehož výstavba přišla zhruba na 250 tisíc Kč, nemůže za standardních podmínek legálně na silnici. „Letos přes zimu musím provést jednu úpravu, protože prosakuje olej od kliky. Čeká mě tedy demontáž převodovek a přetěsnění," řekl závěrem pan Nedbal.

Autor: Milan Jedlička
Foto: Zdeněk Nedbal

Tématické tagy