Dnes je 12.11. – svátek slaví Benedikt

Dějiny vzniku gumových pásů pro zemědělské traktory. Po stopách Fortschrittu ZT-300 GB/320 GB

Zveřejněno: 3. 7. 2020

Traktor CAT Challenger 65 byl první sériově vyráběný zemědělský pásový traktor s gumovými pásy. Zkušenosti východoněmeckých inženýrů s vývojem „gumové“ pásové jednotky však sahají ještě dál. Než se objevil začátkem 90. let CAT Challenger 65, v bývalé NDR vzniklo několik zajímavých projektů včetně prototypů pásových traktorů ZT-300/320GB.

Pásový traktor Fortschritt zůstal jen prototypem

Když se stroj s klasickými ocelovými pásovými jednotkami pohybuje po silnici, je doprovázen značným hlukem – a to díky ocelovým a šroubovým spojům. Ocelová pásová jednotka také značně poškozuje silnici. Traktory s ocelovými pásovými jednotkami jsou stále rozšířené zejména ve východních státech, po silnici z výše zmíněných důvodů zpravidla nejezdí. Řešením mohou být gumové špalky na pásech (používají je i historické tanky například při přehlídkách apod.).

Aby mohl pásový stroj jezdit bez problémů i po silnici, od 30. let 20. století testovali konstruktéři pásy s gumovými díly. Mezi jednotlivé spoje pásu byly vkládány gumové vložky. Tyto vložky byly poprvé použity u britského pásového traktoru Bristol v roce 1933. Pás kov-guma ale měl nevýhodu – byl ještě těžší než klasický kovový pás.

Zcela odlišný koncept představovala forma pásu z gumy. Francouzský vojenský inženýr Adolphe Kégresse s touto myšlenkou přišel již v roce 1913. Navrhl nahradit spojovací články elastickým gumovým pásem. Pás nedělal hluk a nepoškozoval silnice. I přes nevýhodu v podobě velké náchylnosti na poškození se vynález začal používat u vojenských pásových tahačů. Ještě na konci padesátých let nebyly gumové pásy kvůli své nízké životnosti vhodné pro zemědělské použití.

Gumové podložky jsou osvědčeným řešením, které zabraňuje poškození silnice či betonu. Snižují také hluk
Gumové podložky jsou osvědčeným řešením, které zabraňuje poškození silnice či betonu. Snižují také hluk

Východoněmečtí inženýři ze Schönebecku provedli v tomto směru zajímavý výzkum. Nejzajímavější vývoj se odehrál na počátku padesátých let. V roce 1953 spatřil světlo světa pásový traktor KS-06. Futuristicky vyhlížející traktor byl vybaven dvouvrstvou pásovou jednotkou skládající se z gumového pásu a kovu.

Pásový traktor KS-06 IFA měl dokonce otočné pracoviště obsluhy!
Pásový traktor KS-06 IFA měl dokonce otočné pracoviště obsluhy!

Sériová výroba tohoto traktoru se samozřejmě nikdy neuskutečnila. Vývoj však pokračoval. V roce 1955 byl představen další traktor KS-16. Jeho pásy byly kompletně vyrobeny z gumy a po celé délce měly zemědělský dezén.

Druhý prototyp už nevypadal tak futuristicky
Druhý prototyp už nevypadal tak futuristicky

Další vývoj přinesl změnu v systému kol, kde byla opěrná, hnací a vodicí kola nahrazena koly o velkém průměru vybavenými pevnými gumovými pneumatikami – inovovaný traktor nesl označení KS-29. Koncepce pás-kola se příliš neosvědčila, a tak vývoj pokračoval dále.

Prototyp KS-16
Prototyp KS-16

V šedesátých letech byl vývoj pozastaven. Inženýři ze Schönebecku se vrátili ke konceptu traktoru s gumovými pásy až ve druhé polovině sedmdesátých let (od roku 1977). Nová struktura pásu už byla tehdy vyrobena z několika vrstev speciální textilie vyrobené z vysokopevnostních polyamidových vláken.

Prototyp KS-29
Prototyp KS-29

Fortschritt a gumové pásy

K testování nové koncepce pásových jednotek posloužily sériově vyráběné kolové traktory Fortschritt ZT-300. Prototypy se ve srovnání se sériovými modely lišily „od pasu dolů“. Vývoj směřoval dvěma směry. Jedna koncepce pásových jednotek využívala velká kola traktoru spolu s menšími vodicími koly. Celek se podobal podlouhlému polopásovému systému. Druhá koncepce se ukázala být odolnější – využívala menší kola a sadu vodicích koleček – tři identická kola byla pogumovaná, všechna tato kola přenášela váhu na pás a zem. Otáčení traktoru se provádělo klasicky volantem - podle systému Cletrac.

Pásový traktor Fortschritt zůstal jen prototypem
Pásový traktor Fortschritt zůstal jen prototypem

V roce 1984 přišel na trh vylepšený traktor Fortschritt ZT-320. I na tomto modelu byl testován speciální podvozek, který se později testoval i na samojízdném mačkači E-303.

Vývoj pásových traktorů Fortschritt nebyl dokončen, vzniklo jen několik prototypových modelů.

Speciální podvozek byl testován i na stroji E-303, který sériově využíval úzké pneumatiky - to přinášelo problémy při sklizni na mokrých loukách. I tak se ale pásový mačkač E-303 nedostal do sériové výroby
Speciální podvozek byl testován i na stroji E-303, který sériově využíval úzké pneumatiky - to přinášelo problémy při sklizni na mokrých loukách. I tak se ale pásový mačkač E-303 nedostal do sériové výroby

Není přesně známo, kolik pásových traktorů ZT-300 GB/ZT-320GB bylo vyrobeno. Podle jednoho zdroje bylo vyrobeno 28 kusů. Jiné zdroje uvádí až 63 kusů.

Caterpillar 65 - první sériově vyráběný traktor s gumovými pásy
Caterpillar 65 - první sériově vyráběný traktor s gumovými pásy

Zkušenosti německých inženýrů z oblasti vývoje těchto podvozků později převzala firma Caterpillar Challenger a využila u svých pásových zemědělských traktorů CAT počátkem 90. let.

Přečtěte si také

Autor: Vojtěch Hubálek, DiS.1)
Foto: Archiv autora

1) zdroj www.retrotraktor.pl, autor Rafał Mazur