Dnes je 18.8. – svátek slaví Helena

Konec ISOBUS technologie? Přichází nový a ještě lepší systém konektivity

Zveřejněno: 2. 5. 2018

Nová technologie, která má nahradit systém ISOBUS, má schopnost zvýšit produktivitu zemědělců, ale také zvýšit zemědělské výnosy. Výrobci budou využívat systém ADAPT (open source počítačový jazyk).

Problémem je, že výrobky od nejrůznějších výrobců, jako jsou traktory, senzory či software, mezi sebou nemohou komunikovat v jednotném jazyce. Nemohou si tedy mezi sebou vyměňovat digitální informace.

Tento problém má vyřešit nový projekt. 70 partnerů včetně společností 365FarmNet, AGCO, CNH Industrial, Grimme či Kverneland spojily síly k vytvoření projektu Internet of Food and Farm 2020 (IoF2020). Tento projekt je spolufinancovaný i Evropskou unií a bude důležitým krokem ke skutečné interoperability (schopnost různých systémů vzájemně spolupracovat, poskytovat si služby, dosáhnout vzájemné součinnosti, pozn. redakce) mezi stroji, senzory a softwarem.

Funkce systému

Výrobci budou využívat systém  ADAPT (open source počítačový jazyk). Tento jazyk umožní výměnu digitálních dat mezi zemědělskými zařízeními a softwarovými platformami pomocí jednoduchého připojení. Cílem je umožnit zemědělcům používat různé typy a značky zařízení s širokou škálou softwaru nebo služeb bez ohledu na výrobce.

Hlavním cílem je zlepšit kompatibilitu mezi výrobci elektronických a elektrických součástek v zemědělských zařízeních a vytvořit transparentnost v otázkách kompatibility.

Co je systém ISOBUS

„Technicky začal vývoj systému v roce 1991, kdy ISO stanovila normu SC 19 - zemědělská elektronika. Poprvé v praxi byl systém na traktorech představen v roce 2001. Po ověření správnosti tohoto kroku se ISOBUS rozhraní stalo uznávaným standardem pro ovládání zemědělských strojů,“ přibližuje historii společnost Magrix na svých stránkách a pokračuje „ISOBUS je odpovědí na standardizaci technologických řešení řídící elektroniky moderní zemědělské techniky. Klíčovým slovem zde je zejména Precizní zemědělství. V tomto kontextu je na systém nutné pohlížet. Moderní a výkonná technika pro precizní zemědělství pracuje automatizovaně na základě dat ukládaných do výnosových, hnojících a postřikových map. Tyto aplikace vyžadují intenzívní komunikaci mezi tažným prostředkem, příslušným strojem a jednotlivými pracovními a řídicími orgány. Množství a typy ovládacích zařízení bylo třeba unifikovat tak, aby byly všechny stroje použitelné se všemi traktory atp. Jedná se v podstatě o pokračující unifikační snahy jako například v minulosti pro kloubové hřídele, závěsy nebo hydraulické rychlospojky. Výhodou automatizovaného řízení nastavení pracovních strojů v moderním velkokapacitním zemědělství je to, že stroj pracuje stále na plný výkon s plným soustředěním a při správném nastavení šetří aplikované látky, osivo, eliminuje únavu obsluhy, dvojité přejezdy nebo nadměrné odstupy mezi přejezdy. Cílem a většinou i výsledkem je úspora nákladů na provedení dané operace, úspora času a vysoká preciznost. ISOBUS je tedy standardizovaným prostředkem výměny informací řídících i silových signálů. Jeho prostřednictvím může být k různým terminálům různých výrobců připojen jakýkoliv kompatibilní stroj s tímto rozhraním. Celosvětovou standardizaci má na starosti řídící komise, která ladí komunikaci mezi evropským a severoamerickým sdružením. Každé sdružení pak má několik pracovních skupin.“

Autor: Milan Jedlička
Foto: PFC Ltd.

Tématické tagy

Nové

Na Agronomic Design 2018 zazněly reálné zkušenosti se sklízecími mlátičkami Axial-Flow

Zveřejněno 16.8. V rámci akce Agronomic Design 2018, pod režií společnosti AGRI CS a.s., došlo na dvou stanovištích k prezentaci předností a technických řešení sklízecích mlátiček Case IH Axial-Flow a obilných lišt. jít na článek

Kvalita sklizně a míra ztrát u axiální sklízecí mlátičky Case IH

Zveřejněno 15.8. Letošní ročník Agronomic Design 2018, jehož pořadatelem byla společnost AGRI CS a.s., se uskutečnil u obce Lány ve Středočeském kraji. Na programu bylo řešení ztrát a čistoty zrna u sklízecích mlátiček, představení pásových lišt MacDon a technologie… jít na článek

Metsjö uvádí na trh zcela uzavřený přepravník. Co bude vozit?

Zveřejněno 14.8. Metsjö uvádí na trh devět metrů dlouhý přepravník TP3 BOX, který je zcela uzavřený. Hydraulicky se otevírá pouze postranní bočnice. jít na článek