ANIMAL TECH - Mezinárodní veletrh pro živočišnou výrobu
Dnes je 25.4. – svátek slaví Marek

Na Slovensku se představila vlajková loď mezi sklízeči řepy

Zveřejněno: 26. 1. 2019

Na vytyčeném pozemku společnosti Selekt VŠÚ, a.s. proběhla druhý týden v říjnu u Topolčan předváděcí akce nejnovějšího vyorávače cukrové řepy Holmer, kterou uspořádal prodejce Holmer CZ, s.r.o. ve spolupráci se společností Považský cukor a.s. Pěstitelé řepy a zájemci byli seznámeni se stroji na sklizeň cukrové řepy, se současným stavem řepařství a cukrovarnictví.

Holmer Terra-Dos T4-40

V době konání předváděcí akce se cukrovar Považský cukor a.s. nacházel v 31. dni řepné kampaně a zpracováno měl již 161 500 tun řepy, přičemž řepná kampaň nabrala konce začátkem tohoto roku. Cukrovar se snaží co nejméně držet řepu na polních skládkách, aby byla co nejméně ovlivněna kvalita. I tak je to letos s kvalitou a výnosem kritické, protože s extrémním suchem a minimálními srážkami se potýká i Slovensko. Jak jsme se od zástupců cukrovaru dozvěděli, rozdíly v letošní úrodě jsou velké, někteří pěstitelé měli dostatek vody i v létě, jiní naopak. Výnos je tedy u někoho 65 tun z hektaru nebo naopak 25 tun z hektaru. Posluchači se dozvěděli také zprávy o aktuální situaci na trhu s cukrem, a sice o zrušení výrobních kvót na cukr. V důsledku toho vyrobily státy Evropské unie o 22 % cukru více než v předchozí kampani. Evropské cukrovarnictví se tak stalo více závislé na vývoji světových cen.

Inovované vyorávací ústrojí

Kdo z návštěvníků čekal pouze nejnovější vyorávač Holmer Terra-Dos T4-40, mýlil se. Společnost mu dělal i menší model T4-30 a T2 z roku 2005, který je stále v aktivní službě u Selekt VŠÚ, a.s. Řepu ze skládky čistil a překládal čistič řepy RRL 200 eco. K dokonalosti chyběla pouze vyvážecí souprava. Po seznámení s cukrovarem a současnou situací na trhu si vzal slovo jednatel společnosti Holmer CZ, s.r.o., pan Karel Jančárek a představil mechanizaci. Představený Holmer Terra-Dos T 4-40 s rokem výroby 2018 a s pouhými 120 hektary na kontě je největším strojem z produkce Holmer a jakožto menší model, je osazen motorem Mercedes-Benz o výkonu 626 koní.

Největší odlišností oproti modelu T2, kromě počtu náprav, je vyorávací ústrojí. „Na modelu T4-30 je použit starší typ vyorávače HR s cepákem, kde jsou opěrná kola, zatímco na nejnovějším stroji je vyorávací ústrojí HR 2 bez podpěrných kol, 7 čistících válců s plynulou regulací a nový pohon kopírovací hřídele. Výhodou nových vyorávačů HR je kruhový pohyb vyorávacích sekcí, které se snaží řepu vytočit, což přijde vhod v suchých nebo mokrých podmínkách. Vyorávače tak nemusí vnikat tolik do země, aby řepu vyoraly celou,“ řekl k novince pan Jančárek a pokračoval v představení čisticího ústrojí: „Stroje Holmer mají tři čisticí kola, plynulou regulaci a opět všechno regulované z kabiny přes dotykový terminál. Každé čisticí kolo si může řidič nastavit zvlášť. Nebo má uložené v počítači možnosti nastavení stroje pro mokro, sucho, jízdu do kopce a jízdu z kopce. Jedním stlačením tlačítka přenastaví celý stroj, jako jsou otáčky apod.“ Oproti předchůdci má nový T4-40 prodloužený výložníkový pás o 50 cm, což přijde vhod při zakládání skládky pro samojízdné čističe a při plnění velkoobjemových návěsů. „U strojů Holmer je použit přímý pohon pojezdu. Hydromotory jsou přímo nasazené na diferenciálech přední a zadní nápravy. U třínápravové verze jsou pouze v druhé nápravě, třetí je hnaná se stálým pohonem. Výhodou tohoto hydraulického pohonu je, že každá náprava má své otáčky a software si otáčky dopočítává. V silničním režimu se všechna kola otáčejí stejně, a když zvolíme polní režim, přední kola se točí rychleji, než zadní. Výsledkem tohoto řešení je, že se před předními koly netvoří hromádka hlíny v případě mokra a stroj tak jede lehčeji a má menší spotřebu. Druhá výhoda se projeví při jízdě ve svahu, kdy se předběh ještě zvyšuje. Náprava je schopna lépe řídit stroj a držet ho v řádku,“ vypočítal výhody pan Jančárek.

Autor: Milan Jedlička
Foto: Milan Jedlička

Tématické tagy

Nové

Svezli jsme se elektrickým terénním vozem Toyota Cruiser. Jeho důvod vzniku je zcela odlišný oproti klasickým elektromobilům

Zveřejněno 25.4. Zrychlení, elegantní design a pohoda při jízdě – kvůli tomu jsou obdivovány elektromobily. Zde je ale elektromobil, který byl navržen jako dělník do špinavého a pracovního prostředí. Podle toho také vypadají jeho technické parametry. jít na článek

Australan pustil na pole robotický traktor a podělil se o reálné zkušenosti z jeho nasazení

Zveřejněno 24.4. Na robotických traktorech se pracuje již spoustu let. Už v roce 1940 si jeden americký farmář pro vlastní potřebu sestrojil bezpilotní prototyp traktoru. První konvenční robotický traktor zase napodoboval traktor jedoucí před ním. V současnosti už… jít na článek

Podvozky kolových a pásových traktorů, jejich odpružení a řízení

Zveřejněno 20.4. Výrobci se stále snaží vyvíjet podvozky, které co nejúčinněji přenesou výkon motoru na podložku a současně sníží negativní účinky vyšší hmotnosti na půdu. Pásové traktory lze agregovat i se secími stroji nebo překládacími vozy. Kolové podvozky jsou… jít na článek