Dnes je 8.12. – svátek slaví Květoslava

Nové návěsy Krone GX přepraví jakýkoli materiál. Unikátní systém umožňuje zadat požadovanou délku, na které má dojít k vyprázdnění

Zveřejněno: 28. 9. 2021

Krone obohacuje svůj výrobní program o dva nové univerzální transportní návěsy řady GX, a to ve velikostech s objemem 44 a 52 kubických metrů ve dvounápravovém a třínápravovém provedení. Společnými vlastnostmi modelů GX 440 a GX 520 jsou všestrannost, šetrné a rychlé vyprazdňování přepravovaných komodit. Na přání lze návěsy, které již v základní výbavě disponují ISOBUS ovládáním, vybavit dvěma dávkovacími válci. Výrobce v současnosti vyvíjí i další modely a varianty výbav.

Krone obohacuje svůj výrobní program o dva nové univerzální transportní návěsy řady GX, a to ve velikostech s objemem 44 a 52 kubických metrů ve dvounápravovém a třínápravovém provedení.

Vyprazdňování přepravovaných komodit zabezpečují u modelů GX 440 a GX 520 robustní textilní pás, dva řetězy a transportní přední čelo. Vyprazdňovací zařízení je poháněno dvěma hydromotory. Zatímco GX 440 využívá motory o objemu 200 cm³, tak GX 520 má k dispozici motory o objemu 250 cm³. Obsluha může volit ze dvou rychlostí vyprazdňování – pomalé s rychlostí 8 m/min, nebo rychlé s rychlostí 16 m/min. Ložná plocha je tak vyprázdněna do 40 sekund. Hydromotory nevyžadují ani velké množství oleje. Výsledkem variabilní rychlosti vyprazdňování je pak rovnoměrný koberec materiálu. Funkce reverzace pohonu navíc umožňuje nakládání materiálu zezadu.

Zajímavý systém vyprazdňování

Krone také přichází se světově jedinečným systémem ExactUnload, který přijde vhod při vyprazdňování materiálu v průjezdním silu. Obsluha jednoduše zadá požadovanou délku, na které má dojít k vyprázdnění vozu. Stroj pak samovolně reguluje rychlost vyprazdňování a přizpůsobuje ji pojezdové rychlosti traktoru. Po dosažení zadané délky je vůz kompletně vyprázdněn.

Konstantní rychlost vyprazdňování zajišťují tažné řetězy s plochými články, které jsou dimenzovány na vysoké zatížení – jeden řetěz lze zatížit maximálně 25 tunami. Mezní zatížení 2000 mm širokého a 3,6 mm silného dopravního pásu pak činí 50 tun. Uvnitř pásu jsou dvě vrstvy polyesterové tkaniny, jejíž povrch je opatřen povlakem z PVC. Spodní strana má nízký koeficient tření, takže se na ni nic nelepí. Pás se může pohybovat dopředu i dozadu, protože je trvale napnutý. Takzvaný pružný efekt, kterým se rovněž vyznačuje, pak přijde vhod například při nakládání brambor.

Krone přichází se světově jedinečným systémem ExactUnload, který přijde vhod při vyprazdňování materiálu v průjezdním silu.
Krone přichází se světově jedinečným systémem ExactUnload, který přijde vhod při vyprazdňování materiálu v průjezdním silu.

Transportovaná komodita je díky dopravnímu pásu a přednímu čelu taženými směrem k zadnímu čelu vždy šetrně a bez komprese konstantně dopravovaná k zádi vozu. Jakmile dojde k vyprázdnění ložné plochy, přední čelo a dopravní pás jsou pomocí řetězu staženy k přední části návěsu. Výhodou tohoto řešení je vysoká stabilita návěsu i během vyprazdňování a neměnná výška návěsu, což umožňuje bezpečné a rychlé vyprazdňování i v halách s nízkým stropem. Přední čelo je vyrobeno z 10 mm silného polymetakrylátového skla, takže obsluha traktoru má volný výhled do ložného prostoru. Na přání je možné návěsy Krone vybavit dvěma dávkovacími válci, které jsou demontovatelné – pro případ potřeby nakládat ložnou plochu zezadu – jako například při nakládání Big Bagů, palet nebo balíků slámy. Montáž a propojení dávkovacích válců s vozem se provádí jednoduše a velmi komfortně. Jde pouze o utažení dvou šroubů na každé straně, které fixují dávkovací válce na zadním čele nebo na voze.

Na přání je možné návěsy vybavit dvěma dávkovacími válci, které jsou demontovatelné – pro případ potřeby nakládat ložnou plochu zezadu –  jako například při nakládání Big Bagů, palet nebo balíků slámy.
Na přání je možné návěsy vybavit dvěma dávkovacími válci, které jsou demontovatelné – pro případ potřeby nakládat ložnou plochu zezadu – jako například při nakládání Big Bagů, palet nebo balíků slámy.

Patentovaná samonosná koncepce Krone

Patentovaná koncepce návěsů GX spočívá v jednorámové samonosné konstrukci. Vozidla jsou vybavena sloupky bočnic s malou roztečí a lehkými, a přitom otěruvzdornými GFK panely. Díky tomu mají oba návěsy, i přes robustně dimenzovaný nosný rám, nízkou vlastní hmotnost. Usazování materiálu na návěsu eliminují uzavřený rám, šikmé blatníky a GFK panely bočnic s hladkým povrchem. Bočnice jsou utěsněné gumovými stěrkami, takže nedochází k žádným ztrátám během nakládky a přepravy jemných komodit jako například pšenice nebo řepky. Díky hydraulicky výsuvným bočnicím lze navíc zredukovat nakládací výšku až o 700 mm, a návěs tak přizpůsobit všem možným přepravovaným komoditám.

Vyprazdňování přepravovaných komodit zabezpečují u modelů GX 440 a GX 520 robustní textilní pás, dva řetězy a transportní přední čelo.
Vyprazdňování přepravovaných komodit zabezpečují u modelů GX 440 a GX 520 robustní textilní pás, dva řetězy a transportní přední čelo.

Komfortní jízda na silnici a poli

Oba návěsy standardně disponují hydraulicky nastavitelnou ojí schválenou pro svislé zatížení 4 tunami. Zadní náprava traktoru tak nese větší zátěž, čímž se zvyšuje celková povolená hmotnost. Celkově štíhlá konstrukce oje umožňuje velký úhel natočení traktoru, a tím maximalizuje obratnost celé soupravy. Odpružení oje garantuje komfortní jízdu na silnici i na poli. Díky světlé výšce až 70 cm není problém ani přejíždět průjezdní sila.

Přední čelo je vyrobeno z 10 mm silného polymetakrylátového skla, takže obsluha traktoru má volný výhled do ložného prostoru.
Přední čelo je vyrobeno z 10 mm silného polymetakrylátového skla, takže obsluha traktoru má volný výhled do ložného prostoru.

Do základní výbavy patří také inteligentní náběhové řízení. Na přání je k dostání i mechanické nebo elektro-hydraulické nucené řízení. V případě varianty návěsu s tandemovou nápravou nucené řízení slouží k ovládání zadní nápravy, jde-li pak o vozidlo s tridemovým podvozkem, jsou jím řízeny jak přední, tak zadní náprava. U elektronického nuceného řízení je úhel natočení kol ovládané nápravy proporcionálně přizpůsoben pojezdové rychlosti. Samozřejmostí je i možnost manuálního převzetí řízení náprav řidičem, například při jízdě na svahu nebo na okraji silážního žlabu.

Obsluha může volit ze dvou rychlostí vyprazdňování – pomalé s rychlostí 8 m/min, nebo rychlé s rychlostí 16 m/min. Ložná plocha je tak vyprázdněna do 40 sekund.
Obsluha může volit ze dvou rychlostí vyprazdňování – pomalé s rychlostí 8 m/min, nebo rychlé s rychlostí 16 m/min. Ložná plocha je tak vyprázdněna do 40 sekund.

Konstruktéři v Krone mysleli i na bezpečnost provozu, a zadní část návěsu je proto vybavena dvojitým osvětlením. Na přání je možné vůz opatřit i bezpečnostním značením jeho kontur, aby byl i za tmy snadno rozpoznatelný celý rozměr vozidla. Pro minimalizaci ztrát a také pro snížení rizika znečištění vozovky je k dispozici zakrytí ložné plochy. Stejně tak praktická je hydraulicky sklopná ochrana proti podjetí vozu. Zamezuje usazování vyprazdňovaného materiálu na ní a zabraňuje následnému znečištění vozovky. Umožňuje i snadné najíždění k výsypným zařízením, jako jsou bunkry na brambory nebo vakovací zařízení.

Návěs lze vyprázdnit mnoha způsoby.
Návěs lze vyprázdnit mnoha způsoby.

Všechny funkce návěsu se ovládají prostřednictvím systému ISOBUS, který umožňuje i vzdálený přístup – například když je obsluha mimo kabinu traktoru a potřebuje pracovní činnost vizuálně kontrolovat zvenčí a řídit veškeré dění přímo u zadní části návěsu.