Skladové vozy Ford Trucks
Dnes je 10.12. – svátek slaví Julie

Redaktor za volantem kombajnu: Sotva jsme začali a máme sklizeno 300 hektarů. Jaké jsou první dojmy?

Zveřejněno: 7. 8. 2021

Určitě už jste se na našich sociálních sítích dozvěděli o tom, že letos jeden z našich redaktorů bude součástí obsluhy sklízecí mlátičky New Holland CX 8.80 Elevation. V našich příbězích na Instagramu a Facebooku jste mohli vidět, jak sklizeň probíhá, a i když byl začátek trochu hektický, snažili jsme vám ukázat naše „Léto na kombajnu“. Nyní vám letošní sklizeň začneme přibližovat i formou krátkých článků.

Musím se přiznat, že to letos byla moje premiéra se sklízecí mlátičkou New Holland. Zdroj foto - Michal Doskočil

Už pár let jezdím jako obsluha sklízecí mlátičky po různých „službařích“. Přiznám se ale, že ne vždy to bylo, to pravé ořechové. Buďto tam byl opravdu špatný kolektiv, nebo nepřišlo na cílové zaplacení mého času, stráveného za volantem. A to je samozřejmě nemilé.

Minulý rok byl na takové brigádě i můj tchán, který si to po delší době jel zase připomenout. A i když se nakonec nepříjemně zranil, nemohl si podnik a lidi, se kterými sklízel, vynachválit. Většinou to byli jeho dlouholetí kamarádi – od toho se také odvíjel jejich přístup. No a letos přišel s tím, zda bych se chtěl přidat k němu, jeho kamarádům a jeho partě.

Domluvilo se tedy, že pojedeme na žně, jako brigádníci ZD Vendolí, které koupí zbrusu nový kombajn. Jak se říká – slibem nezarmoutíš, ale tady se vše stalo pravdou a jejich mechanizátor Míra Rozlívka dodržel slovo. Plán na letošní sklizeň zněl jasně: dva kombajny a čtyři lidi jako jejich obsluhy.

Než jsme vyjeli...

Začínaly se blížit letní měsíce a samotné žně roku 2021. Kombajn už stál na dvoře a my už se těšili, že zanedlouho vyjedeme kousat první hektary. Před výjezdem jsme ale všichni museli splnit školení obsluh sklízecích mlátiček, kvůli BOZP. Školení jsme absolvovali u AGROTEC a.s. – středisko Svitavy, od kterého ZD Vendolí kupovalo sklízecí mlátičku New Holland CX 8.80 Elevation. Školení vedl Ing. Václav Koryčanský - odborný specialista na sklizňovou techniku. Mělo to úroveň a celé to dávalo smysl. Některé nové poznatky byly opravdu přínosné.

Vše nachystáno a můžeme vyrazit

Na začátku července zvoní telefon – volá mechanizátor Míra Rozlívka: „Příští týden převážíme kombajny do Brna a začínáme sklízet!“ To byla zpráva, na kterou jsem každý den čekal. Domluvili jsme se ještě na pár drobnostech a zároveň mi oznámil, že mým parťákem na novém kombajnu bude Boban, Dětřichovská legenda! Nepíši legenda, protože by byl starý, ale ve svých 35 letech už má za sebou takřka 20 sezón strávených za kniplem sklízecí mlátičky, a to už je co říct! Nehledě na to, že naučil obsluhovat sklízecí mlátičky už opravdu hodně lidí, některé z nich i velmi dobře znáte z nynějšího českého prostředí kombajnové sklizně. A právě on dostal nový kombajn New Holland CX 8.80 s lištou BISO do užívání. Ale o něm vám napíši až příště, protože tato osoba – Bobík Burešů z Dětřichova si zaslouží vlastní článek.

Dvě sklízecí mlátičky New Holland CX 8.80 Elevation v akci v okolí Brna.  Zdroj foto - Michal Doskočil
Dvě sklízecí mlátičky New Holland CX 8.80 Elevation v akci v okolí Brna. Zdroj foto - Michal Doskočil

Uběhl týden a mechanizátor Míra Rozlívka dává povel – jedeme! Začínáme ozimými ječmeny hned na začátku druhého týdne v červenci. Všichni zatím stojí, ale my už máme ideální podmínky pro sklizeň. Nikdo by nevěřil, že v Brně to bude lepší než na Slovensku, kde spoustu našich kamarádů stále čekalo na pokyn k vyjetí do pole.

První dojmy z kombajnu New Holland CX 8.80

Musím se přiznat, že to letos byla moje premiéra se sklízecí mlátičkou New Holland. V životě jsem v tom ani neseděl, natož abych to obsluhoval. Z minulých let jsem byl zvyklý na světle zelené kombajny, které měly oproti New Hollandu opačné ovládání, nebo na červené kombajny, které by se New Hollandu měly podobat. Avšak zdání klame, červený se žlutým kombajnem toho zase tolik v ovládání společného nemají. Navíc červený kombajn byl rotorový a náš New Holland CX 8.80, jak už z jeho názvu vyplývá, je vytřásadlový. Tudíž úplně něco jiného.

New Holland CX 8.80 při sklizni řepky u Brna.  Zdroj foto - Milan Jedlička
New Holland CX 8.80 při sklizni řepky u Brna. Zdroj foto - Milan Jedlička

První ze všeho, co mě opravdu uchvátilo, byla čistota zrna. Ano, přemýšlíte správně, když vás napadá, že je to vše od nastavení, které Boban ovládal naprosto bravurně. Někdy jsem absolutně nechápal, co s tou mlátičkou dělá, a přece z toho vyšlo: čisté zrno, příjemná rychlost, optimální zatížení motoru, a hlavně skoro nulové ztráty. Jak sám říká: „léta praxe a odříkání.“

Ovládání a celková jednoduchost veškerých prvků byla také vážně příjemná. Myslím, že to byla docela chvilka, než jsem dostal ovládání do ruky. Jediné, na co jsem si těžko zvykal byla roura na vyprazdňování bunkru. Otevřeně se přiznávám, že mi chyběl odhad a taky trochu pohyblivá koncovka vyprazdňovací roury (smích).