AGROZET - náhradní díly
Dnes je 15.4. – svátek slaví Anastázie

Teleskopický manipulátor GIANT GT5048 vyzkoušeli redaktoři z magazínu Profi

Zveřejněno: 18. 12. 2020

Odborný časopis Profi otestoval GIANT GT5048 a nový teleskopický manipulátor udělal na jeho redaktory dojem. Kompaktnost stroje, jeho stabilita, zvedací síla a pohodlí byly vnímány jako velmi dobré a pro potřeby zemědělce naprosto dostačující.

Své svaly ukázal GIANT GT 5048 při manipulaci s nelehkými balíky senáže

Je to již osm let, co se představil stroj 4548 Tendo od GIANT v německém testu časopisu Profi. Nedávno kolegové z Německa vyzkoušeli i jeho nástupce, teleskopický manipulátor GIANT GT5048.

Ačkoliv kabina působí kompaktním dojmem, nabízí pohodlné pracovní místo i pro vyšší řidiče
Ačkoliv kabina působí kompaktním dojmem, nabízí pohodlné pracovní místo i pro vyšší řidiče

Při přepravě čtyř hranatých balíků slámy teleskopický manipulátor vůbec nezaváhal a projevil se jako skutečný pracant. Obrázek zuřivě vypadajícího mravence, který lze nalézt na všech nakladačích GIANT, vystihuje stroj takřka dokonale...

Krátce o GIANT GT5048

Pro splnění požadavků emisní normy Stage V (s DOC a DPF) spoléhá GIANT na tříválcový turbomotor Kubota s objemem 1,8 litru a výkonem 36 kW/50 koní. Tento tříválcový motor Kubota o výkonu 50 koní dokonce nepotřebuje AdBlue, aby splňoval emisní normu Stage V. V rámci testu zpracovaného odborným časopisem Profi+ si pohonná jednotka od Kuboty vedla dobře. Když došlo na hydrostatický pohon s automatickou dvoustupňovou převodovkou, pomocí kterého lze řadit rychlostní stupně během jízdy, testující redaktoři byli také spokojení. Vyzdvihli především citlivost ovládání stroje a jeho snadné řízení.

Malý, ale plný překvapení

Pracovní hydraulika získává energii z jednoduchého zubového čerpadla s průtokem 52 litrů za minutu, což je opravdu uspokojující. Trochu obtížnější je podle testujících kombinace několika různých pracovních úkonů současně, ale nejde o zásadní překážku provozu.

Malý teleskopický manipulátor GIANT GT 5048 v testu bez problémů zdvihl čtyři balíky slámy. Pak zazněl akustický signál – varování před přetížením, přičemž veškerá činnost byla stále pod kontrolou obsluhy. S pomocí 170kg přídavného závaží v zadní části stroje – včetně příplatkového závěsu, udává GIANT u GT5048 maximální překlopné zatížení 2,1 tuny a zdvihací sílu asi 2 800 kN. Pro upevnění příslušenství se dodávají různé typy závěsů, například EURO.

Obdobných výsledků samozřejmě dosahují také jiné čelní nakladače a větší kolové nakladače. Hlavní výhodou malého modelu GT5048 je to, že je schopen zvednout náklad o hmotnosti 1,4 tuny do výšky 4,8 metrů a to při zachování kompaktních rozměrů – výšce 2 metry a šířce 1,6 metru. Stroj proto může pracovat ve většině starých budov a je velmi univerzální. Nabízí též malý vnější poloměr otáčení 5,4 metrů.

Skvělá obsluha pilného mravence GT 5048

Před osmi lety měli redaktoři odborného časopisu několik důvodů ke kritice týkající se vnitřku kabiny (okna, stěrače, pracovní světlomety a rádio jsou k dispozici za příplatek). Nyní bylo dosaženo mnoha změn k lepšímu. Po pohodlném vstupu do kabiny lze jednoduše nastartovat motor a práce tak začne bez jakéhokoliv prodlení. Redaktorům se opravdu líbilo uspořádání ovládacích prvků. To totiž zahrnuje joystick s velkou loketní opěrkou, stejně jako proporcionální a citlivý přístup k různým pracovním funkcím. Ergonomický joystick se redaktorům velmi líbil. Volant je nastavitelný jak výškově, tak na požadovaný sklon, který zajišťuje pohodlnou pracovní polohu a poskytuje spoustu prostoru pro snadné nastupování do kabiny. Je až udivující, kolik prostoru kabina skýtá.

Stroj je osazen tříválcovým turbomotorem Kubota s objemem 1,8 litru a výkonem 36 kW / 50 koní
Stroj je osazen tříválcovým turbomotorem Kubota s objemem 1,8 litru a výkonem 36 kW / 50 koní

Pouze lidé s delšíma nohama se někdy mohou dotknout páky ruční brzdy levým kolenem. Pohled zepředu i shora je díky zakřivenému okénku velmi dobrý. Výhled do boků je omezen masivním a pevným ramenem teleskopického nakladače. GIANT ale tento problém vylepšil použitím nižšího oblého krytu motoru.