SGEF - Financování dopravní techniky
Dnes je 21.5. – svátek slaví Monika

Víceúčelový návěs UMEGA PI 20 s výtlačným čelem pro maximální využití během roku

Zveřejněno: 28. 2. 2019

Rozličné logistické operace v zemědělství dokáže zvládnout i jeden jediný návěs. Tyto stroje nazýváme víceúčelovými nebo multifunkčními. S vhodně zvolenou konstrukcí a systémem vyprazdňování zvýší vlastní variabilitu během celého roku, což se pozitivně promítne v ekonomice provozu a produktivitě soupravy.

Návěs je určen pro traktory o výkonu zhruba 160 koní.

Výrobou a vývojem víceúčelových návěsů se zabývá litevský výrobce zemědělské dopravní techniky UMEGA AGRO, patřící do skupinu JSC UMEGA. Kategorii víceúčelových návěsů zatím zastupuje jediný model PI 20 s nosností 20.000 kg a objemem korby 34 m3 pro traktory o výkonu 160 koní. Model charakterizuje bohatá výbava a rozumná pořizovací cena.

Výtlačný systém přináší praktické výhody

Vyprazdňování návěsu se neprovádí vyklápěním, ale vytlačováním přepravovaného materiálu ven. Toto řešení má své opodstatnění, neboť z něj vyplývá celá řada výhod, prakticky využitelných v zemědělských provozech. Vytlačování materiálu má na starosti výtlačné čelo, jehož posouvaní obstarávají trojité teleskopické hydraulické válce. Jelikož se korba při vyprazdňování nezvedá do výšky, s návěsem se může vjíždět i do hal s nízkým stropem. Takto řešené vyprazdňování také přináší vysokou stabilitu návěsu na nerovném terénu. Pohyblivě vyřešená čelní stěna umožňuje zvýšení ložného objemu návěsu - šikovnější obsluha například během sklizně senáže dokáže optimálním stlačením hmoty zvýšit kapacitu návěsu řádově o jednotky metrů krychlových. Na přání lze objem zvýšit také 400mm nebo 500mm nástavkami. V tom případě činí celkový objem ložné plochy až 41 m3. Dalším významným přínosem pohyblivého čela je rychlejší a především šetrnější vyložení materiálu zhruba do jedné minuty. Návěsem UMEGA PI 20 lze převážet téměř jakýkoliv materiál (štěrk, cukrová řepa, senáž, siláž, zrno, umělé a statkové hnojivo apod.), který je možné navíc zakrýt krycím systémem, plachtou, rolovací plachtou s konstrukcí nebo sítí. Vrcholné provedení představuje hydraulicky ovládaný krycí systém s jednovrstvou plachtou.

UMEGA PI 20 se zadním čelem pro přepravu nejrůznějších materiálů.
UMEGA PI 20 se zadním čelem pro přepravu nejrůznějších materiálů.

Využití po celou sezónu

Zatímco návěs může na jaře dovážet průmyslová hnojiva k rozmetadlům, ve sklizňové sezóně odvážet senáž a obilniny, tak na podzim může vyrazit rozmetat chlévskou mrvu. V základní výbavě jsou zadní vrata hydraulicky výklopná, disponují i zadním výsypným otvorem. Vícero pracovních operací během roku pokryje možnost výměny zadního čela za rozmetací adaptér. Vítaným prvkem je příprava pro pohon rozmetacího adaptéru již v základním provedení návěsu. Zadní vrata mohou být doplněna o vyprazdňovací šnek o dvou délkách (vyprázdní návěs do šesti minut), nebo dokonce zcela zaměněna za rozmetadlo chlévské mrvy ve vertikálním či horizontálním provedení. Evidenci aplikovaného či odvezeného materiálu usnadní elektronický váhový systém složený ze šesti senzorů.

Adaptér na rozmetání tuhých hnojiv.
Adaptér na rozmetání tuhých hnojiv.

Kvalita materiálu a zpracování

Co se týče kvality zpracování a výbavy, UMEGA PI 20 se nijak nevymyká od ostatních výrobků litevského výrobce, jako jsou návěsy a přepravníky. Rám podvozku je vyrobený z obdélníkového profilu o síle 8 mm, bočnice o síle 3 mm z profilovaného ocelového plechu a podlaha má sílu 5 mm. Korba je posazena na tandemové zavěšené nápravě od firmy ADR s parabolickými pružinami. Druhá náprava je pro šetrné působení na půdu a menší opotřebení plášťů natáčecí, přičemž na přání je možnost nuceného řízení. Návěs je možné obout do širokých flotačních pneumatik Michelin Cargo X-bib o rozměru 710/50 R26,5. Standardním prvkem je též odpružená oj s hydraulickou podpěrnou nohou a zábrana proti podjetí. Ani bezpečnost provozu není u tohoto typu návěsu opomíjena. Standardně má návěs dvouhadicové pneumatické brzdy značky Haldex, ruční parkovací brzdu a LED osvětlení včetně pozičního osvětlení. Barvu tvoří odolný epoxidový nátěr a polyuretanový lak.

UMEGA PI 20 při rozmetání hnoje.

— kontakty —

N&N KOŠÁTKY s.r.o.

Kropáčova Vrutice 111, 29479 Kropáčova Vrutice

E: nn-kosatky@nn-kosatky.cz   T: +420 326 393 219   WWW: https://www.nn-kosatky.cz/

Autor: Milan Jedlička
Foto: Umega

Tématické tagy

Nové

Zetor 6911 v chatrném stavu kompletně rozebral a zrenovoval. Výsledek je nádherný

Zveřejněno 19.5. Traktor Zetor 6911 spadal do tzv. třetí modernizace. V této modernizaci byla u pozdějších modelů novinkou mechanicky pružinou odpružená sedačka. Traktory také měly pro snazší řazení převodových stupňů převodovku vybavenou zařízením pro přibrzďování… jít na článek

Američan vyrobil plně elektrický traktor, který slibuje mnohé. Od roku 2020 s ním chce dobýt celý svět

Zveřejněno 18.5. Americký výrobce Solectrac, jehož zakladatel má prý téměř třicetileté znalosti v oblasti elektrifikace, vyvinul a vyrobil plně elektrický traktor, se kterým chce od roku 2020 dobýt celý svět. Již nyní je v prodeji v Americe. Podívejte se, jakých… jít na článek

6215 TTV Warrior: Limitovaná edice míří do kompaktní třídy traktorů

Zveřejněno 15.5. Již v roce 2017 představil německý výrobce traktorů Deutz-Fahr dva modely traktorů ve speciálním černém lakování - 9340 TTV a 7250 TTV Warrior. Vzhledem k vysoké poptávce je nyní k dispozici limitovaná edice kompaktního modelu 6215 TTV Warrior s… jít na článek