Dnes je 7.7. – svátek slaví Bohuslava

Zetor 25A polopás s unikátní redukční převodovkou prošel kompletní renovací

Zveřejněno: 7. 2. 2020

Jan Myšák si rád rozšiřuje znalosti v oblasti dobové výroby traktorů Zetor a specializuje se na traktory, které jsou vyrobeny v limitovaných sériích, kterých se do dnešní doby moc nedochovalo. V aukci se mu podařilo sehnat unikátní redukční převodovku a vybavit jí Zetor 25A s polopásem, který společně s přáteli zrenovoval do bezvadného stavu.

Celá renovace traktoru zabrala tři a půl roku ve dvou lidech, protože pan Myšák si přál docílit co nejvěrnější původní podoby s použitím autentických dílů
Přidat na Seznam.cz Přidat na Google News

Honza pochází z malé vesničky v podhůří orlických hor. Vystudoval střední školu, obor kuchař, později soukromou hotelovou školu a zúčastnil se řady českých i mezinárodních soutěží. V současné době se věnuje renovacím starých traktorů. Jak sám uvádí, přestože se prozatím jedná o koníček, zabere mu velkou část volného času. „Vše je bohužel na úkor mé rodiny, milované ženy a mých tří báječných synů,“ řekl pan Myšák a pokračoval: „K renovaci traktorů jsem se dostal více méně náhodou. Psal se květen roku 2014. Relativně na poslední chvíli jsem se ku příležitosti otcových nedožitých sedmdesátin rozhodl vzdát mu hold. Narodil se 4. 10. 1944. Na aukčním portálu jsem v květnu 2014 zakoupil traktor Zetor 3011. Tato výzva a kupa dobrých přátel mi pomohla můj tehdejší sen uskutečnit a 4. 10. 2014 byl skutečně renovovaný traktor na světě." Jelikož je pan Myšák vyučeným kuchařem, musel objevovat i to, co jiní v oboru oprav a renovací berou jako samozřejmost. „Mám rád výzvy a renovace traktoru vyžaduje spoustu řemeslných dovedností a pořádnou porci umu. Pod dohledem přátel a odborníků jsem se učil dělat na soustruhu, učil se svářet a další. Objevoval jsem pro mě úchvatný svět černého řemesla a naprosto jsem tomu propadl,“ řekl pan Myšák.

Jaký typ Zetoru využíval redukční převodovku?

Unikátní převodovou skříň traktoru Zetor 25 získal Jan Myšák v polovině roku 2015 v aukci. Šlo o redukční typ, kterého se vyrobilo dle dostupných informací pouze 17 kusů. Následně se o ní snažil sehnat co nejvíce možných informací, ale bohužel v žádných dostupných materiálech nenalézal žádné užitečné podrobnosti. „Na několika diskuzních fórech na internetu chlapi diskutovali, jak mohla fungovat, jaká redukce je použita, o kolik procent rychlosti zredukuje a tak dále. Až postupem času jsem se dostal k podrobnějším informacím o traktorech Zetor s redukční převodovkou,“ vyprávěl pan Myšák.

Redukční převodovka se používala v kombinaci s polopásem a navijákem pod označením Zetor 25 Z76. Tyto traktory byly užitečné především v hůře dostupných terénech, mokřinách, horách či lesích. Nástavba pásů byla příplatkovou výbavou Zetorů typu 25. Později se mohly pásy dokoupit i k Zetoru Super 50. „Domnívám se, že se redukční převodovka používala pro obdělávání řádkových kultur. Redukční nebo-li plazivá rychlost se zamýšlela používat pro aktivně hnané plečky na zeleninu a jiné plodiny,“ seznámil nás s domněnkou pan Myšák a je rád, že nyní může všem ukázat, jak funguje redukční převodovka, o které doposud nikde nebyla žádná zmínka.

Původní stav traktoru
Původní stav traktoru

Redukční převodovkou se pan Myšák rozhodl vybavit Zetor 25A polopás z roku 1954. Ten získával postupně, po částech. Traktor se od klasického modelu 25A prakticky nelišil: „Toto byl první typ, kdy stačilo pouze namontovat napínací ústrojí polopásu a z klasického ‚áčka‘ byla pětadvacítka s polopásem.“

K převodovce má renovátor i vtipnou historku: „Psalo se 4. září 2018 a nastal den ‚D‘, kdy jsme mohli poprvé odzkoušet traktor se zapnutou redukční převodovkou. Odměřili jsme 100 m v domnění, že pro náš pokus to bude to nejlepší. Tak jdeme na to..., mávl jsem na kamaráda Michala a on vyrazil se zapnutou redukcí na rychlostní stupeň č.1 při 20% plynu..... Smích.... Vyvstala otázka, zda opravdu budeme měřit celých 100 m? Tempo našeho polopásu bylo totiž hlemýždí! 2 metry jel celých 61,3 vteřin. Nechci počítat jak dlouho bychom čekali, než by ujel těch 100 m.“

Co nejvěrnější podoba

Protože bylo zamýšleno docílit co nejvěrnější původní podoby s použitím autentických dílů, zabrala celá renovace traktoru ve dvou lidech zhruba tři a půl roku. Především sehnat všechny díly k renovaci v co nejlepším stavu zabralo mnoho času. Muselo se najet stovky kilometrů, projít několik desítek burz a strávit hodně času na internetu.

Traktor ve výsledku prošel kompletní generální opravou. „Vše, co šlo, jsme rozdělali, vyčistili a potřebné díly vyměnili,“ řekl pan Myšák. Generálkou prošla převodovka, portály, motor, řízení, plechařina a pásy. Některé části se musely vyřešit subdodavatelsky. „Musím přiznat, že najít ty správné lidi je oříšek. Měl jsem ale tu čest se seznámit s neskutečně šikovným chlapem – panem Michalem N., který dokáže takřka vše. V jeho dílně nenajdete nejmodernější stroje, zato ale dokáže svým umem přeměnit kus ‚šrotu‘ ve skvost. Společným úsilím jsme dokázali Zetor 25A polopás přivést k životu,“ řekl pan Myšák.

Nejtěžší bylo během renovace vyřešit napínací ústrojí polopásu
Nejtěžší bylo během renovace vyřešit napínací ústrojí polopásu

Nejtěžší prý bylo vyřešit napínací ústrojí polopásu. Podařilo se totiž sehnat jen jeden napínák ze dvou a vyrobit druhý „totožný“ byl oříšek. Vše se muselo řešit zakázkově už z toho důvodu, že tehdy typizované velikosti mosazných pouzder byly jiné, než jsou dnes. Pružina, která napíná celý systém, se už též nevyrábí. Musela se tedy najít náhrada – a takto to probíhalo i u jiných dílů. „Chtěli jsme vyrobit vše co nejvíce dobově, takže na řadu přišel soustruh, výheň a stará elektrodová svářečka. A povedlo se. Po více jak jednom roce vývoje, desítkách hodin u rýsovacího prkna a hodinách strávených listováním v dobové a odborné literatuře umíme vyrobit takřka původní napínací segment k Zetoru 25,“ řekl pan Myšák.

Spousta jiných dílů se naopak vyrábí díky početnému fanklubu v druhovýrobě. Jedná se především o plechařinu a několik drobných dílů do motoru či převodovky. Ovšem to, co se na traktorech opotřebovává nejvíce, koupit nelze. V tom případě je nutné se spokojit se staršími díly, které se dají ještě zrenovovat. „Převodovka, respektive zvon je ale naprosto jiný než u klasického Zetoru 25. Polopás či napínací segment nekoupíte vůbec,“ řekl pan Myšák.

Pásů určených do zemědělství a na traktory Zetor 25A se vyrobila celá řada. Kvůli stáří jsou ale za hranou použitelnosti, a proto u renovovaného kusu byla použita guma nová, na zakázku vyrobená. Ta má díky své vícevrstvé konstrukci mimo jiné i o něco lepší vlastnosti.

Autor: Milan Jedlička
Foto: Jan Myšák, www.1sts.cz

Tématické tagy

  • traktory
  • Zetor