Kramp - Náhradní díly na dosah ruky
Dnes je 30.9. – svátek slaví Jeroným

Zetor svého času vládl závodním okruhům. Na unikátní formuli se už zapomnělo

Zveřejněno: 11. 9. 2020

Bouřící atmosféra automobilových závodů, vůz jedoucí rychlostí 150 km/h a šachovnicová vlajka vítající vítěze v cílové rovince. Že vám tato slova nepřipomínají Zetor? Není divu, málokdo si pod tímto pojmem představí něco jiného než červený traktor. Dnes se ale přesvědčíme o tom, že Zetor je nejenom traktor, ale i závodní vůz jedoucí pekelně ostrou rychlostí.

Závodní formule Zetor
Přidat na Seznam.cz Přidat na Google News

Abychom se dostali na začátek příběhu, zavzpomínáme společně na rok 1980. Pro Zetor to byl rok plný úspěchů. Z bran areálu vyjelo 32 000 traktorů, změnilo se logo společnosti a světlo světa spatřila série traktorů „10“ UŘ I. V tom stejném roce se Zetoru povedl další významný počin, na který se ale pod rouškou několika desetiletí zapomnělo – výroba závodní formule.

Díly Škoda a Zetor

Jejím hlavním konstruktérem byl pan Stanislav Polášek. Tomu společnost METALEX, zabývající se výrobou formulí a úpravě automobilů pro sportovní účely, poskytla dokumentaci ke konstrukci formule typu MTX 1-01. Motor, převodovka a nápravy byly použity ze společnosti ŠKODA, zbytek dílů pocházel ze Zetoru. Konstruktér vozu, pan Polášek patřil mezi velké fanoušky automobilových závodů a s formulí krátce závodil. Roku 1981 ale formule přešla do rukou nového majitele a začala se psát její úspěšná závodnická éra.

Novým majitelem se stal pan Rostislav Novosad, který se v závodním prostředí pohyboval už od dětství. „Taťka byl motocyklový reprezentant a od 4 let mě bral po závodech, takže atmosféru závodů jsem zakusil už jako malý kluk. Potom jsem navíc začal pracovat v Mototechně, takže jsem se v automobilovém prostředí pohyboval celý život,“ popisuje své začátky. „Závodit jsem začal v 18 letech. V roce 1981 jsem přestoupil do Svazarmu silnice Brno a na konci téhož roku jsem formuli vyrobenou v Zetoru koupil. Od další sezony jsem s ní začal závodit,“ vysvětluje, jak se k formuli Zetor dostal.

Soutěže na okruzích a autodromech

Rostislav začal se Zetor formulí jezdit prvně závody Oblastního přeboru, kam spadaly části jižní Moravy, severní Moravy a východních Čech. Po třech letech postoupil do Přeboru ČSR a v roce 1986 se probojoval až do Federálního přeboru, což byly závody nejvyšší výkonnostní třídy. V tom stejném roce složil okruhové zkoušky a kromě závodů do vrchu se mohl účastnit také soutěží na okruzích a autodromech.

„Nejraději samozřejmě vzpomínám na závody, ve kterých jsem skončil na bedně, to byly hlavně roky 1987 a 1988. Nejkrásnější závody byly v Olšanech u Šumperku. Široká silnice, ty zatáčky, to byla nádhera…,“ vzpomíná na svá závodnická léta. S formulí Zetor Rostislav závodil dlouhých osm let až do roku 1990. O dva roky později kvůli zdravotním problémům svou závodní kariéru ukončil.

Inspirace u vozů Ferrari

Co mnoho lidí na první pohled překvapí, je žlutooranžová barva formule. Konstruktéři vozu se inspirovali auty Ferrari, a proto formuli původně oblékli do červenobílého kabátu. „S formulí jsem při jednom závodě havaroval a urval její špici. Dal jsem ji opravit a za týden se pro ni stavil. Mechanici ji nejenom opravili, ale také přebarvili. Skoro jsem ji nepoznal,“ vysvětluje s úsměvem pan Novosad.

Dnes je formule MTX 1-01 Zetor součástí unikátní sbírky pana Pavla Kaliny a je vystavena v expozici Cabrio Gallery v Dobřenicích u Hradce Králové. Cabrio Gallery představuje ráj pro opravdové automobilové nadšence, kde je možné vidět další skvosty zahrnující vozy a formule československé výroby.

Pár základních dat: Výrobce - AMK Zetor Brno/MTX, model - MTX 1-01, rok výroby - 1980, výkon motoru - 50 kW, délka - 3,60 m, šířka - 1,54 m, hmotnost - 450 kg, max. rychlost - 150 km/h.

Formule Zetor byla dočasně zapůjčena v Zetor Gallery.

Přečtěte si také

Autor: redakce Agroportal24h.cz1)
Foto: archiv Zetoru

1) z podkladů Zetoru

Tématické tagy

  • Zetor