Dnes je 17.12. – svátek slaví Daniel

Zkouška sedmi speciálních traktorů odhalila jejich přednosti a slabiny

Zveřejněno: 30. 11. 2018

S maximální vnější šířkou 1,40 m patří traktory do skupiny tzv. speciálních modelů určených pro použití v sadech a vinicích. Konstruovat traktory takové velikosti je výzvou, protože se musí skloubit řada technických řešení a překážek spojených s extrémně malými rozměry. Jak si vedlo, v německo-holandském testu sedm traktorů od hlavních světových výrobců, se ve stručnosti dočtete v tomto článku.

Zkoušelo se sedm speciálních traktorů.

Co je vůbec důležité u speciálního traktoru? Tak nejen, že rozměry (je na výběr mnoho variant), ale zejména komfort v kabině (nikdo nechce zakopávat o pedále nebo středový tunel), slušný výkon motoru, dostatečně dimenzovaná hydraulika pro ovládání závěsné techniky a v neposlední řadě jízdní komfort. Do testu byly zahrnuty tyto modely: New Holland T4.100 N, Case IH Quantum 100N, Claas 240 VE, Deutz-Fahr 5100 DS, Fendt 209V Vario, John Deere 5090 GV a Kubota M5101. Jak je patrné, do testu byly zvoleny traktory se šířkou maximálně 140 cm a výkonu okolo 100 koní. Podrobný test naleznete v časopisu Profi a Trekker.

Testované traktory.
Testované traktory.

Ne každý vyrábí vlastní traktory

Je třeba zmínit, že traktory Case IH a New Holland si vyrábí sám koncern CNH Industrial v Itálii. Za to traktory Claas a John Deere pochází též z Itálie, ale vyrábí je společnost Carraro. Zmíněné traktory, kromě Deutz-Fahru, Fendtu a Kuboty, používají čtyřválcový 3,4l motor od společnosti FPT. Deutz-Fahr využívá vlastní koncernový motor. Fendt a Kubota si své speciální traktory vyrábí, stejně jako motory pro ně určené. Fendt a Deutz-Fahr ale nabízí jen tříválcové agregáty. Fendt donedávna byl jediným, který nabízí do tak malého traktoru plynulou převodovku. Od letošního roku ji bude ale nabízet i Deutz-Fahr (a koncernový bratr Same).

Oproti testovaným traktorům měl mírně vyšší spotřebu traktor Deutz-Fahr. Co se týče projevu motoru, nebyl na tom dobře tříválec Agco Power ve Fendtu. Naopak mile překvapil motor FPT u traktorů Case IH, Claas, John Deere a New Holland. V oblasti převodovek si v testu vedla nejlépe plynulá převodovka Vario od Fendtu, která poskytovala ultra-plazivou rychlost 20 m/h a až rychlost 44 km/h. Tyto hodnoty byly nedosažitelné pro ostatní testované traktory. Deutz-Fahr nabídl maximálně plazivou rychlost jen 490 m/h. Traktory Claas, John Deere a Kubota se rozjely maximálně na 35 km/h.

Velké rozdíly se našly v provedení kabin. Deutz-Fahr nabídl celkovou výšku pouze na úrovni 2,29 m! Měl ale v kabině 27 cm vysoký a 33 cm široký středový tunel. Naopak Kubota a Fendt nemají v kabině žádný středový tunel. Hlučnost v kabině při maximální rychlosti byla nejnižší u New Hollandu a Fendtu. John Deere spolu s Case IH je na pomyslné druhé příčce a výrazně hlučněji je v traktorech Claas, Deutz Fahr a Kubota. Co se týče komfortu odpružení, nejlépe si vedl Deutz-Fahr a nejhůře New Holland.

V testu se poukázalo i na teoretický úhel převrácení. Je třeba poznamenat, že testované traktory měly částečně odlišné výšky pneumatik a vnější šířku. Proto Fendt s 1,30 m se převrátí při náklonu 23°. Na rozdíl od toho, Kubota s 1,40 m, se teoreticky převrátí při 31°. Vzhledem k cenám strojů to ale nedoporučujeme zkoušet. Za cenu Fendta teoreticky seženete dvě Kuboty (bereme-li v úvahu cenu testovaných verzí).

Vibrace

Úzké traktory obvykle nejsou dostatečně pohodlné a na řidiče působí negativní vibrace. Je to logické, protože jsou traktory velmi úzké a tím pádem nestabilní. Výrobce by měl však negativní působení vibrací co nejvíce eliminovat. A tak byly traktory podrobeny vibračnímu testu. Bylo provedeno více než 70 zkoušek. Nejlépe ze všech dopadl Deutz-Fahr. Nutno podotknout, že velký vliv na pohodlí má sedačka řidiče. Všechny testované traktory byly vybaveny těmi nejlepšími odpruženými sedačkami, které poskytl daný výrobce. Velký vliv na jízdní komfort má také poloha sedačky.

Jak si vedou jednotlivé značky

Claas nabízí velmi dobrý motor, hydrauliku a nejsilnější závěs. Je ale potřeba zlepšit výhled ven a užitečné zatížení. Při vysoké rychlosti je navíc příliš hlučný. Deutz-Fahr nabízí tříválcový motor s mírně vyšší spotřebou paliva a menším točivým momentem. Má nízkou světlou výšku, dobrou převodovku, kabinu se středovým tunelem a dobrý závěs. Fendt nabízí dobrý motor, nejlepší převodovku a hydrauliku. Ze všech testovaných traktorů má nejvyšší pořizovací cenu. John Deere nabízí velmi dobrý a úsporný motor, dobrou stabilitu, ale ne moc dobrý výhled ven z kabiny. Kubota nabízí dobrý motor, který však není příliš ekonomický a hospodárný. Za to nabízí dobrou výbavu a je nejvíce stabilní. Má širokou kabinu a nízké užitečné zatížení. New Holland má velmi dobrý motor, nápravu SuperSteer a dobrou hydrauliku. Zlepšena by mohla být převodovka a vývodový hřídel. Kabina má středový tunel a omezující výhled ven. Traktor má také nízké užitečné zatížení. Case IH nabízí dobrý motor a hydrauliku.

Autor: Milan Jedlička, profi a trekker
Foto: Archiv

Nové

Jeden z největších přepravníků na světě jezdí v Austrálii. Za zády máte až 200 tun obilí

Zveřejněno 17.12. Australský výrobce překládacích návěsů Coolamon vyrobil jeden z největších překládacích vozů na světě. Vůz má osm řiditelných náprav se šestnácti koly a uveze téměř 200 tun obilí. jít na článek

Elektrické hadice místo hydraulických. Weidemann ukázal plně elektrické řešení nakladače a nástroje

Zveřejněno 17.12. Elektrifikací se zabývá řada zemědělských výrobců techniky. Plná elektrifikace má zatím největší potenciál u malých strojů. Weidemann na veletrhu EuroTier představil plně elektrický nakladač s agregovaným předním nástrojem – též na elektrický pohon. jít na článek

Jediný svého druhu v Česku. Speciál pro práci v chřestu jezdí na Mělnicku

Zveřejněno 14.12. Traktory jsou většinou koncipovány jako univerzální trakční prostředky. Speciální provozy a pěstování některých specifických plodin ale mnohdy vyžaduje speciální techniku, která je často drahá a málo dostupná. Vhodnou alternativou se jeví úprava… jít na článek