Dnes je 21.7. – svátek slaví Vítězslav

Kam směřuje vývoj traktorů. Budoucnost patří hybridním, pásovým polním tahačům a bezpečným, chytrým kabinám

Zveřejněno: 29. 4. 2019

Zatímco my obdivujeme traktorové novinky na výstavách a veletrzích, vývojová oddělení dávno pracují na technologiích, které uvidíme na trhu až za dalších zhruba dvacet let, přičemž o novince, kterou uvidíme až za pět let, se už ví nyní.

U výkonných traktorů se bude stále více uplatňovat pásový podvozek.

Roberto Javellana, který pracuje pro společnost John Deere ve vývojovém oddělení traktorů vyšších modelových řad (7R, 8R a 9R) v továrně ve Waterloo v Iowě, prozradil, kam směřuje vývoj traktorů. Jeho tým pracuje na vývojových plánech pro hlavní řady traktorů na dalších 20 let. Javellana poskytl informace zahraničnímu serveru Future Farming.

Technika – větší výkon, kompaktní rozměry, hybrid a chytrá řešení

Roberto Javellana úvodem řekl, že nejvýkonnějším traktorem klasické koncepce ze stáje John Deere je v současnosti model 8400R s výkonem 400 koní. Traktor byl prý dobře přijat na evropském trhu, i když trh s takto výkonnými traktory je poměrně malý. Javellana nejvíce času tráví cestováním, protože se zajímá o to, co se děje v jiných zemích a v zemědělství. Ví tak, co zemědělci potřebují, což mu slouží k vypracování rozvojových plánů. Už nyní je vidět, že většina vyrobených nejvýkonnějších traktorů má čtyřpásový podvozek. U zemědělců hraje čím dál větší roli šířka traktoru (dvoupásové traktory jsou širší) a menší utužení půdy. Lze tak očekávat stále zvětšující se význam čtyřpásových podvozků a kompaktnějších výkonných polních tahačů.

Každý velký výrobce již představil svou vizi budoucnosti. Někdo věří v menší polní roboty, jiný zase v autonomní traktory s elektrickým pohonem nebo ještě se spalovacím motorem. Většina z nich včetně společnosti John Deere pracuje na všech konceptech. Nejvíce pravděpodobným pohonem budoucích traktorů bude podle Javellana hybridní pohon. Hybridní technologie je již nyní využívána ve stavebních strojích a lze tedy očekávat její zavedení u výkonných traktorů. Hybridní pohon je složen z naftového motoru a elektromotorů.

Vzhledem ke stále zvětšujícím se záběrům závěsné techniky, vyšším nárokům na dokončení práce v co nejkratším čase, vyšším pracovním rychlostem a vyšším požadavkům na hydraulický výkon, se bude výkon motoru standardních a kloubových traktorů stále zvyšovat. Javellana zmínil i důležitost zemědělských technologií. S nárůstem chytřejší závěsné techniky podle něj budou hydraulické a elektrické funkce ovládány samostatně a poskytnou ještě větší přesnost.

Jednou z aktuálních inovací u traktorů John Deere je zvětšení kapacity palivové nádrže. Zemědělci nechtějí doplňovat palivo v době, kdy je potřeba stoprocentního nasazení traktoru, jako je například při celodenním setí. Javellana též uvedl, že z tohoto důvodu využívají u kloubových traktorů každé volné místo pro palivové nádrže.

Kabina - bezpečnost v hlavní roli

Každému je jasné, jak se kabiny v posledních letech změnily. Zvyšuje se nejen komfort a bezpečnost, ale i efektivita provozu. V digitálním věku jsou moderní zemědělské stroje schopné vzájemné komunikace, zatímco senzorová technologie dělá komponenty a stroje inteligentními a schopné zaznamenávat velké množství dat. Kabina proto musí být místem, kde jsou všechny tyto informace přepracovány a vráceny provozovateli správným a srozumitelným způsobem. Jak bude vypadat kabina v budoucnosti, představila nedávno společnost Continental.

Continental vyvinul řadu hi-tech řešení, která dokážou přizpůsobit styl kabiny a funkce daným požadavkům zemědělců. Třeba ovládání bude umístěno na sedadle řidiče a v zorném poli například kamery včetně multifunkčních displejů. 12,3palcová barevná přístrojová deska bude plně programovatelná a poskytne 2D grafické zobrazení v reálném čase, zobrazení videa, důležité informace o stroji prostřednictvím animovaného textu, grafů nebo symbolů.

Další obrazovkou v kabině může být 7palcový dotykový displej, který představuje kompaktní, úsporné a všestranné řešení s integrovanou technologií Bluetooth, která umožňuje řidiči snadno načítat informace o vozidle, ukládat je a předávat přímo přes smartphone. Při jeho vypnutí se design přizpůsobí interiéru kabiny. Na obrazovce se mohou zobrazovat zprávy a příchozí hovory ze smartphonu. Dva porty CAN, video vstup a další digitální a analogové vstupy a výstupy jsou pak třešničkou na dortu. Vestavěný systém umožní poslouchat hudbu či zobrazovat předpovědi počasí. Mohou se také vyvolat servisní pokyny.

S vnějšími zpětnými zrcátky se už v kabině budoucnosti nesetkáme. Ty budou nahrazeny dvojicí kamer na každé straně, které přenesou obrazy na dva displeje umístěné na pravém a levém sloupku kabiny. Ve srovnání s běžnými vnějšími zpětnými zrcátky výrazně rozšíří viditelnost. Snížení rizika kolize a zvýšení manévrovatelnosti zajistí 360stupňový kamerový systém využívající externě namontované mikrokamery.

Přečtěte si také

Autor: Milan Jedlička
Foto: Milan Jedlička a archiv

Tématické tagy

Nové

Horsch představuje novou generaci samojízdného postřikovače Leeb PT, jehož funkce lze ovládat přes mobil

Zveřejněno 19.7. Německý výrobce techniky na zpracování půdy, setí a ochranu rostlin, v rámci představení novinek pro následující rok, prezentoval novou generaci samojízdného postřikovače Leeb PT. K dispozici budou konkrétně dva modely Leeb PT 6.300 a Leeb PT 8.300. jít na článek

Bělorusové ve spolupráci s Němci vyrobili historicky nejvýkonnější traktor Belarus 5022, který odstartuje novou éru MTZ

Zveřejněno 19.7. Běloruský výrobní závod v Minsku, který produkuje legendární traktory MTZ, respektive Belarus, funguje už přes sedmdesát let. V rámci loňských oslav výročí, výrobce představil historicky svůj nejvýkonnější traktor standardní koncepce. Je jím MTZ… jít na článek

Carraro Agritalia uvádí na trh novou řadu speciálních traktorů Compact

Zveřejněno 18.7. Italský výrobce náprav a speciálních traktorů Carraro uvádí na trh nové traktory řady Compact o výkonu 45, 50 a 55 kW. Traktory jsou k dispozici ve verzi V o šířce 1005 až 1340 mm a verzi VLB o šířce 1360 až 1460 mm. jít na článek