Úroková sazba od 0,49% na vybrané stroje CASE IH
Dnes je 29.6. – svátek slaví Petr , Pavel

Návrat legendy V3S? Praga vyvíjí nový nákladní vůz. Vycházet bude z Lopraisova speciálu V4S

Zveřejněno: 23. 11. 2020

Lopraisova “dakarská” Praga je předobraz nástupce slavné V3S – tak zní titulek dnes zveřejněného článku na automix.denik.cz, podle kterého společnost Praga připravuje nový typ nákladního vozu. Autor Radek Pecák uvádí, že by měl nový nákladní vůz nalézt v civilním sektoru stejný způsob využití jako slavná Praga V3S.

Legendární Praga V3S

Aleš Loprais v posledních letech závodí se speciálem Praga Lady. Soutěže Dakar 2021 se zúčastní s vozidlem Praga V4S DKR. Toto vozidlo je poskládané z nejrůznějších komponentů – podvozek pochází z Tatry, motor z Iveca… Radek Pecák zároveň uvádí, že závodní speciál poslouží pro marketingovou strategii „při chystané obnově nákladních vozů Praga určených pro civilní sektor,“ citujeme autora doslovně.

Fotografie nového speciálu, kterému Loprais přezdívá Lady (Dáma)
Fotografie nového speciálu, kterému Loprais přezdívá Lady (Dáma)

Historie automobilky Praga sahá až do roku 1907. Předválečné osobní automobily patřily mezi velmi úspěšné, později se stal nejznámějším produktem nákladní vůz Praga V3S. Dnes značka vyrábí převodovky nebo motokáry. Jak se zdá, ambice má větší. Sportovní aktivity Aleše Lopraise Praga sponzoruje několik let – spolupráci si závodník pochvaluje. Zároveň v článku přiznává, že souběžně s vývojem jeho závodního speciálu začaly počáteční práce na vývoji auta určeného pro civilní využití: „Idea je nabídnout komunálním službám, lesníkům a dalším subjektům auto, které nemusí překonávat dlouhé vzdálenosti, ale dobře zvládne těžkou práci takzvaně kolem komína. Musí být samozřejmě dostatečně výkonné, spolehlivé a “blbuvzdorné.” Zkrátka – pravý nástupce legendární vejtřasky,” uvedl pro automix.denik.cz Loprais. „Nyní existuje skica varianty “sklápěč,” ale množství nabízejících se variant pro využití je téměř nekonečné. Podle Lopraise by se měla Praga V4S nabízet ve verzích 4x4 a 6x6,“ uvádí Radek Pecák.

Zatím existuje pouze myšlenka a skica. Dodavatelé náprav, motoru apod. nejsou známi. Jisté nicméně je, že nový nákladní vůz nebude mít trambusovou karoserii, ale kapotovou karoserii: „Je to výhodnější z hlediska bezpečnosti, chlazení motoru i celkové aerodynamiky. Nevýhodou je samozřejmě menší ložná plocha, ale to by u takto zaměřeného vozidla nemělo moc vadit,“ uvedl pro automix.denik.cz Loprais.

Praga V3S

Praga V3S je třínápravový terénní nákladní automobil s pohonem všech kol (znak náprav 6×6). Vůz vznikl dle zadání a požadavků Československé armády na standardní střední terénní nákladní automobil. Vyznačuje se žebřinovým rámem, tuhými portálovými nápravami a vzduchem chlazeným motorem konstrukce Tatra. Praga V3S je nejdéle vyráběným československým nákladním automobilem a jedním z nejpočetnějších. První prototyp byl zhotoven roku 1952, v roce 1953 začala sériová výroba, která s přestávkami trvala až do roku 1990. Finální produkce probíhala nejprve ve vysočanském podniku Praga, následně se přesunula do letňanské Avie, dále do opravárenského závodu ve Vinoři a ke konci výroby do Bratislavských automobilových závodů. Během 80. let vstoupily do výroby modernizované verze M1 a M2. Celková produkce se odhaduje na přibližně 130 000 vozů. Praga V3S tvořila základ vozového parku poválečné československé a poté české armády i slovenské armády, kde sloužila v desítkách modifikací a teprve v prvním desetiletí 21. století začala být nahrazována Tatrou 810. Velké množství vozů Praga V3S sloužilo a dosud slouží v civilní sféře. Z typu V3S byla odvozena civilní verze Praga S5T, lišící se především dvounápravovým podvozkem s jedinou poháněnou nápravou. Vozy Praga V3S byly také exportovány, zejména do tzv. socialistických států.