Časopis Agroportal24h.cz
Dnes je 18.2. – svátek slaví Gizela

Němci zjišťovali, zda je úspornější traktor nebo nákladní vůz. Došli k zajímavým výsledkům

Zveřejněno: 1. 10. 2018

V zemědělské dopravě se stále více přepravují větší objemy hmoty jak na kratší, tak delší vzdálenosti. Je výhodné pořídit k přepravě materiálu traktor nebo nákladní vůz? To zjišťoval německý časopis Land und Forest v prvním díle testu.

Co je úspornější? (Ilustrační foto).

V praktickém testu proti sobě stály soupravy složené z traktorů + návěsy, nákladní vůz v agro úpravě (AgroTruck) a klasický nákladní silniční automobil.

Testu se účastnily tyto soupravy:

•Fendt 516 s polními pneumatikami a 2x přívěs Kröger HKD 302

• Fendt 516 se silničními pneumatikami a 2x přívěs Kröger HKD 302

• Fendt 930 s polními pneumatikami a 2x přívěs Kröger HKD 302

• AgroTruck MAN TGS 18.440 se sedlovým hliníkovým návěsem

• Nákladní automobil DAF 105.460 s hliníkovým sedlovým návěsem Langendorf

Všechna vozidla absolvovala zkušební trasu o délce 27,6 km. Testovací dráha byla dlážděná a místy připomínala typickou venkovskou německou silnici, která ne vždy umožňovala maximální rychlost jízdy. V průběhu zkoušky musely soupravy překonat i pár překážek (sjezdy apod.). Traktory nepřekročily maximální rychlost 40 km/h, protože vyšší rychlost neumožňovaly přívěsy Kröger. Dva kamiony nepřekročily přípustnou maximální rychlost na venkovních silnicích 60 km/h. Tahač i traktor projel dráhu samostatně, pak s přívěsem, respektive návěsem a později v plném zatížení, přičemž toto se opakovalo několikrát. Všechny traktory tahaly stejný přívěs Kröger 302 HKD. Fendt 516 Vario byl obut nejprve do silničních, pak do terénních pneumatik. Všechny traktory řídil jeden řidič, nákladní vozy druhý řidič.

Zjišťovaly se tyto údaje: spotřeba nafty na zkušební dráze, čas, zrychlení u několika vybraných bodů, hluk v kabině a hluk při jízdě.

Nákladní vozy jsou ve spotřebě nafty nepřekonatelné

Zjistilo se, že nákladní vozy dosáhly nižší spotřeby nafty. Dále, že lehčí traktor je výhodnější v dopravě (více užitečného zatížení), než těžší traktor. Menší traktor Fendt 516 Vario měl o 20 % nižší spotřebu, než větší traktor Fendt 930 Vario. Traktor se silničními pneumatikami byl o 11 % úspornější, než traktor s terénními pneumatikami. I tak v testu traktory spotřebovaly více než 60 % motorové nafty jen pro vlastní pohon, nákladní vůz byl úspornější. AgroTruck byl obut do pneumatik šetřících půdu, takže měl vyšší spotřebu nafty, než nákladní automobil v silniční verzi.

Zjištěné výsledky a údaje v grafech

Výkon, hmotnost jednotlivých vozidel a užitečné zatížení.
Výkon, hmotnost jednotlivých vozidel a užitečné zatížení.
Velikost pneumatik a tlak vzduchu.
Velikost pneumatik a tlak vzduchu.
Spotřeba nafty v l/100 km.
Spotřeba nafty v l/100 km.
Spotřeba nafty na přepravovanou hmotnost v l/100 km.
Spotřeba nafty na přepravovanou hmotnost v l/100 km.
Autor: Milan Jedlička
Foto: Archiv

Tématické tagy

Nové

Návěsy UMEGA SPC navazují na tradici skořepinových návěsů u nás

Zveřejněno 17.2. Mezi více jak padesáti různými typy modelů návěsů, sklápěčů a rozmetadel od litevského výrobce UMEGA AGRO své místo pevně zaujímají skořepinové návěsy SPC 14 a SPC 16 v žádané kategorii s nosností 14.000 kg, respektive 16.000 kg pro traktory do… jít na článek

Největší lis na světě postavili v Americe. Jeden balík má průměr skoro tři metry

Zveřejněno 16.2. Američané tvrdí, že postavili největší lis na světě a nejspíše mají pravdu, je to ohromné monstrum. Slisuje velké množství jakéhokoliv materiálu do válcového balíku o rozměru téměř tři metry! jít na článek

Mulčovač zvýší využitelnost samojízdného stroje Krone Big M 450

Zveřejněno 15.2. Samojízdný žací stroj Big M 450 nemusí být primárně využíván při sečení, ale také nově při mulčování. Krone ve spolupráci s holandským výrobcem představují alternativní výbavu, jakou je kladívkový mulčovač TriGant. jít na článek