Dnes je 17.12. – svátek slaví Daniel

Němci zjišťovali, zda je úspornější traktor nebo nákladní vůz. Došli k zajímavým výsledkům

Zveřejněno: 1. 10. 2018

V zemědělské dopravě se stále více přepravují větší objemy hmoty jak na kratší, tak delší vzdálenosti. Je výhodné pořídit k přepravě materiálu traktor nebo nákladní vůz? To zjišťoval německý časopis Land und Forest v prvním díle testu.

Co je úspornější? (Ilustrační foto).

V praktickém testu proti sobě stály soupravy složené z traktorů + návěsy, nákladní vůz v agro úpravě (AgroTruck) a klasický nákladní silniční automobil.

Testu se účastnily tyto soupravy:

•Fendt 516 s polními pneumatikami a 2x přívěs Kröger HKD 302

• Fendt 516 se silničními pneumatikami a 2x přívěs Kröger HKD 302

• Fendt 930 s polními pneumatikami a 2x přívěs Kröger HKD 302

• AgroTruck MAN TGS 18.440 se sedlovým hliníkovým návěsem

• Nákladní automobil DAF 105.460 s hliníkovým sedlovým návěsem Langendorf

Všechna vozidla absolvovala zkušební trasu o délce 27,6 km. Testovací dráha byla dlážděná a místy připomínala typickou venkovskou německou silnici, která ne vždy umožňovala maximální rychlost jízdy. V průběhu zkoušky musely soupravy překonat i pár překážek (sjezdy apod.). Traktory nepřekročily maximální rychlost 40 km/h, protože vyšší rychlost neumožňovaly přívěsy Kröger. Dva kamiony nepřekročily přípustnou maximální rychlost na venkovních silnicích 60 km/h. Tahač i traktor projel dráhu samostatně, pak s přívěsem, respektive návěsem a později v plném zatížení, přičemž toto se opakovalo několikrát. Všechny traktory tahaly stejný přívěs Kröger 302 HKD. Fendt 516 Vario byl obut nejprve do silničních, pak do terénních pneumatik. Všechny traktory řídil jeden řidič, nákladní vozy druhý řidič.

Zjišťovaly se tyto údaje: spotřeba nafty na zkušební dráze, čas, zrychlení u několika vybraných bodů, hluk v kabině a hluk při jízdě.

Nákladní vozy jsou ve spotřebě nafty nepřekonatelné

Zjistilo se, že nákladní vozy dosáhly nižší spotřeby nafty. Dále, že lehčí traktor je výhodnější v dopravě (více užitečného zatížení), než těžší traktor. Menší traktor Fendt 516 Vario měl o 20 % nižší spotřebu, než větší traktor Fendt 930 Vario. Traktor se silničními pneumatikami byl o 11 % úspornější, než traktor s terénními pneumatikami. I tak v testu traktory spotřebovaly více než 60 % motorové nafty jen pro vlastní pohon, nákladní vůz byl úspornější. AgroTruck byl obut do pneumatik šetřících půdu, takže měl vyšší spotřebu nafty, než nákladní automobil v silniční verzi.

Zjištěné výsledky a údaje v grafech

Výkon, hmotnost jednotlivých vozidel a užitečné zatížení.
Výkon, hmotnost jednotlivých vozidel a užitečné zatížení.
Velikost pneumatik a tlak vzduchu.
Velikost pneumatik a tlak vzduchu.
Spotřeba nafty v l/100 km.
Spotřeba nafty v l/100 km.
Spotřeba nafty na přepravovanou hmotnost v l/100 km.
Spotřeba nafty na přepravovanou hmotnost v l/100 km.
Autor: Milan Jedlička
Foto: Archiv

Tématické tagy

Nové

Jeden z největších přepravníků na světě jezdí v Austrálii. Za zády máte až 200 tun obilí

Zveřejněno 17.12. Australský výrobce překládacích návěsů Coolamon vyrobil jeden z největších překládacích vozů na světě. Vůz má osm řiditelných náprav se šestnácti koly a uveze téměř 200 tun obilí. jít na článek

Elektrické hadice místo hydraulických. Weidemann ukázal plně elektrické řešení nakladače a nástroje

Zveřejněno 17.12. Elektrifikací se zabývá řada zemědělských výrobců techniky. Plná elektrifikace má zatím největší potenciál u malých strojů. Weidemann na veletrhu EuroTier představil plně elektrický nakladač s agregovaným předním nástrojem – též na elektrický pohon. jít na článek

Jediný svého druhu v Česku. Speciál pro práci v chřestu jezdí na Mělnicku

Zveřejněno 14.12. Traktory jsou většinou koncipovány jako univerzální trakční prostředky. Speciální provozy a pěstování některých specifických plodin ale mnohdy vyžaduje speciální techniku, která je často drahá a málo dostupná. Vhodnou alternativou se jeví úprava… jít na článek