Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 4.12. – svátek slaví Barbora

Škoda 180 během 35 let služby vystřídala i pět motorů, říká obsluha renovovaného traktoru

Zveřejněno: 14. 2. 2020

ŠT 180 byl těžký kolový traktor (tahač), vyvinutý a vyráběný v Československu v letech 1968 až 1992. Jeden takový jezdil v zemědělském podniku v Pohroní na Slovensku. Jeho práci ale před několika lety převzaly modernější traktory. Technický stav ŠT 180 se postupně zhoršoval, pak ale přišel pan Luboš Janík a pustil se do renovace.

Škoda 180 po opravě

Luboš Janík žije na západním Slovensku v Pohroní. Pracuje v zemědělském podniku, který obhospodařuje 1050 hektarů orné půdy. Pěstují na ní převážně krmné plodiny, obilniny, olejniny a kukuřici. Živočišná výroba se zaměřuje na chov hovězího dobytka.

Pan Janík je již od dětství v kontaktu se zemědělskou technikou. Nedávno renovoval dobře známý stroj – traktor Škoda 180, který se vyráběl ve více variantách. „Naše Škoda 180 byla vyrobena konkrétně v roce 1980 a sloužila dlouhých 35 let. V podniku se používala na těžké práce a dusání na silážní jámě. S příchodem nových strojů se dostala do pozadí. Při pohledu na stav, v jakém skončila, mi jí bylo líto. Jeden večer jsem si ji umístil do dílny a pustil se do renovace,“ řekl pan Janík.

Ten pocit, když se poprvé nastartovalo, stál za to

V první řadě bylo potřeba opravit motor, který už nebyl originální. „Motor bez turba byl nahrazen motorem MŠ637 o výkonu 257 koní a 1005 Nm, který byl demontovaný z hasičského vozu Liaz 101.860. Jednalo se už o pátý motor namontovaný na tomto traktoru. S motorem mi pomohl můj otec, který také celý život pracuje v zemědělství.“ upřesnil pan Janík. Rozebírání motoru trvalo jeden den. Po demontáži zjistili, že při přehřátí motoru nastalo zapečení pístních kroužků. Písty byly naštěstí v pořádku. Podle pana Janíka měl motor najeto pouze 23 000 km. Součásti motoru byly vyčištěny. Motor byl na druhý den složen zpět už s novými kroužky a novým těsněním. „Ten pocit, když se poprvé nastartovalo, stál za to. Po záběhu následovalo doladění ventilů a motor už byl v pořádku,“ popsal pan Janík. Řazení rychlostí zabezpečuje 5stupňová manuální převodovka s redukcemi. Na silnici traktor dosahuje rychlosti 34 km/h. Spotřeba záleží na zatížení, ale průměrně se podle pana Janíka pohybuje okolo 180 litrů za 12 hodin ve středně těžké práci.

Co se týče náhradních dílů, jsou podle pana Janíka stále na Slovensku běžně dostupné za přijatelnou cenu. „Když se nedá něco sehnat, jde se na výlet po okolních zemědělských podnicích, kde ještě mají takové vraky,“ s úsměvem dodal pan Janík. Dalším krokem v renovaci bylo ošetření traktoru od koroze a staré barvy. Traktor byl naposledy ošetřen nátěrem před 10 lety. „Jako první na řadu přišel nátěr bílé barvy a potom nátěr modré barvy. S přípravou vše trvalo asi 50 hodin a spotřeboval jsem 7 kg barvy,“ vypočítal pan Janík. Za zmínku stojí i dřívější úpravy – přemístění hydraulického čerpadla na levou stranu a pohon úhlovou převodovkou, nikoliv řemenem, zvýšení střechy a neoriginální přední kapota.

Staré stroje si zaslouží péči

S odstupem pár dní začala montáž osvětlení. Po důkladné kontrole traktor vyjel z dílny a pan Janík jej jel „provětrat“ a vyfotit. Překvapen byl tím, jak perfektně traktor funguje. „Teď se nemůžu dočkat začátku jara. Pojedu ho vyzkoušet s nářadím na pole. Tato renovace mě velmi potěšila, uznání jsem se dočkal i od svého okolí za pěkně odvedenou práci. Někdo sedí v hospodě a někdo v dílně. Výsledek stojí za to, protože stroj mám každý den na očích,“ řekl pan Janík a závěrem dodal: „Pokud má někdo možnost a má alespoň trochu chuť, může se pustit do renovace, staré stroje si to zaslouží. Stroje lidem hodně ulehčily práci. Škoda 180 je samozřejmě neporovnatelná se současnými traktory, ale i starý stroj má své kouzlo.“

Autor: Milan Jedlička
Foto: Luboš Janík

Tématické tagy