Pneumatiky a technologie Continental pro zemědělství
Dnes je 12.5. – svátek slaví Pankrác

Společnost New Holland slaví půlstoletí kombajnů Twin Rotor

Zveřejněno: 12. 5. 2025

Společnost New Holland si připomíná 50 let od uvedení prvních kombajnů s technologií mlácení a separace Twin Rotor, která se z jediného modelu v roce 1975 rozrostla na kompletní řadu v čele s novými modely CR10 a CR11.

Dvourotorový kombajn od společnosti New Holland

Do dnešního dne bylo celosvětově vyrobeno více než 70 000 dvourotorových kombajnů TR a CR. Středisko New Holland Centre of Harvesting Excellence v belgickém Zedelgemu nedávno prošlo významnými investicemi a modernizací pro výrobu nejnovějších modelů CR10 a CR11. Společnost New Holland, tehdy především americký výrobce, známý svými zkušenostmi s produkty pro travní hospodářství, jako jsou lisy a zařízení pro sklizeň pícnin, vstoupil na trh s kombajny v roce 1964, když koupil belgickou společnost Claeys, která v roce 1952 představila svůj první samojízdný kombajn. V průběhu desetiletí, které následovalo po akvizici, společnost New Holland pokračovala ve vývoji konvenční řady kombajnů s mlátičkou, kterou získala, ale během 60. let začala zkoumat nové způsoby mlácení a třídění obilí, aby zvýšila výkonnost, zvýšila čistotu a snížila ztráty.

První dvourotorový kombajn

Za tímto účelem inženýři společnosti New Holland studovali odstředivou sílu a její potenciál pro oddělování zrna od rostlinné hmoty, což je inovativní koncept, který se výrazně liší od tradičního způsobu mlácení a separace pomocí bubnu/konvektoru a mlátičky. První vývojový stroj, upravený z modelu 985 slámochod z belgické továrny Claeys, byl v roce 1968 vyzkoušen při sklizni kukuřice a v následujícím roce při sklizni pšenice. Zkoušky ukázaly výhody rozdělení proudu vstupujícího obilí z elevátoru/krmítka na dva proudy, které se přiváděly do dvou protiběžných podélných rotorů pracujících proti podélným konkávám, které se skládaly z mlátících sekcí a následných separačních sekcí. Vysoká rychlost rotorů znamenala, že odstředivá síla vymrštila velkou část zrna skrz konkávy, čímž se minimalizovalo poškození zrna ve srovnání s konvenčními bubnovými a konkávními mlátičkami a minimalizovaly se ztráty při separaci slámou.

V roce 1969 se testovala zcela nová konstrukce kombajnu s těmito vnitřními prvky a v roce 1975 byl uveden na trh první sériový model TR70 s motorem o výkonu 145 koní a nádrží na obilí o objemu 5 550 litrů/158 bušlů - první kombajn New Holland vyrobený v USA. V roce 1979 byl nahrazen modernizovaným modelem TR75 a připojil se k němu větší souputník TR85. Během následujících dvou desetiletí se řada vyvíjela a v roce 1997 byl vyroben 25 000. kombajn TR.

Vývoj evropských velkokapacitních kombajnů se ubíral samostatnou cestou, když byly v roce 1983 představeny kombajny Twin-Flow. Ty využívaly konvenční buben a konkávu, po nichž následoval mláticí koš a rotační separátor a poté boční rotor Twin Flow, který rozděloval obilí do dvou proudů a odděloval finální zrna.

Koncem devadesátých let však inženýři společnosti New Holland v Evropě a Severní Americe začali pracovat na zcela nové konstrukci Twin Rotor, která by splňovala potřeby zemědělců na celém světě při pěstování všech druhů kombinovaných plodin. Nové stroje CR960 o výkonu 333 k a CR980 o výkonu 428 k, představené v roce 2002 a kombinující klíčové vlastnosti strojů TR a TF s novým vývojem a stylem, byly zpočátku vyráběny v USA, než byla jejich výroba v roce 2005 přesunuta do závodu Zedelgem v Belgii.

Model CR960 byl vybaven dvěma rotory o průměru 432 mm/17 palců, větší rotory o průměru 560 mm/22 palců měl model CR980, který měl nádrž na 12 500 litrů/355 bušlů obilí. Obsluha měla k dispozici zcela nový design kabiny. Postupně se rozšiřovala řada a zaváděly se funkce jako automatizace kombajnu IntelliSense, dálkově nastavitelné lopatky rotoru Dynamic Flow Control, technologie Dynamic Feed Roll a řízení zbytků Opti-Spread Plus. Vývoj modelů Elevation v roce 2007 představil řízení dávky krmiva IntelliCruise pro maximální výkon a technologii čištění Opti-Clean pro další zvýšení čistoty zrna. Tyto a další inovace vynesly kombajnům TR a CR řadu průmyslových ocenění po celém světě.

Dalším vývojem prošly modely CR7.90, CR8.90, CR9.90 a CR10.90, přičemž posledně jmenovaný stroj v roce 2014 získal Guinnessův světový rekord za nejvíce sklizené pšenice za osm hodin, a to 797,656 tuny (29 308 bušlů). Tento rekord platí dodnes.

Řadu kombajnů New Holland CR nyní završují nedávno představené modely CR11 (775 k, objem nádrže 20 000 l/567 bušlů) a CR10 (634 k, objem nádrže 16 000 l/454 bušlů zrna). Stejně jako jejich předchůdci nadále využívají osvědčenou technologii Twin Rotor, ale mají větší kapacitu než kdykoli předtím, s větším výkonem a objemem nádrže odpovídajícím rotorům o průměru 600 mm/24 palců a délce 3 600 mm/142 palců, aby se maximalizovala kapacita manipulace s obilím, zajistilo důkladné mlácení a separace a chránila se kvalita zrna.