50 let Kubota v Evropě. Akční nabídka modelů řad M5 a M5N.
Dnes je 13.12. – svátek slaví Lucie

Co přináší nová vlajková loď New Holland CR11?

Zveřejněno: 27. 12. 2023

New Holland na veletrhu Agritechnica 2023 představil svou novou vlajkovou loď mezi sklízecími mlátičkami – New Holland CR11 s novými špičkovými technologiemi, které pomohou velkým zemědělcům snížit celkové náklady na sklizeň a zvýšit jejich ziskovost.

Nová vlajková loď New Holland CR11.

Nový kombajn New Holland CR11 byl navržen – a bude se vyrábět – v centru New Holland's Center of Harvesting Excellence v belgickém Zedelgemu. Díky nejmodernějším automatizačním prvkům nabídne novou úroveň produktivity, sníží ztráty zrna téměř na nulu, zajistí nejlepší kvalitu zrna a dokonalé nakládání s posklizňovými zbytky.

Nový model New Holland CR11 navazuje na úspěch současné vlajkové řady kombajnů New Holland, na jejímž vrcholu stojí model New Holland CR10.90, který již téměř 10 let, od 15. srpna 2014, drží světový rekord v množství sklizené pšenice za 8 hodin797 tun.

Zatímco se blíží 50. výročí technologie New Holland Twin Rotor v roce 2025, nový model sklízecí mlátičky New Holland CR11 také zdůrazní výhody koncepce Twin Rotor, která je nyní součástí DNA značky New Holland. Mlátička využívá dva rotory o průměru 61 cm (namísto předchozích 56 cm). Jsou také delší o 50 %, mají délku téměř 4 metry. Mlátička je z 95 % složena z nových dílů. Během světové premiéry na veletrhu se krátce otevřely kryty mlátičky. Zaujala nás jednoduchost pohonů. Podle výrobce jich ubylo 25 %.

Během světové premiéry na veletrhu se krátce otevřely kryty mlátičky. Zaujala nás jednoduchost pohonů.
Během světové premiéry na veletrhu se krátce otevřely kryty mlátičky. Zaujala nás jednoduchost pohonů.

„Inženýři New Holland otočili motor v mlátičce o 90°, takže osa otáčení klikové hřídele je nyní shodná s osou otáčení rotorů. Pohonné ústrojí konstruktéři doplnili o dvě plynulé převodovky. Jedna pohání přímo rotory a vkládací DFR válec, jenž rovná hmotu před rotory a funguje i jako ochrana proti vniknutí kamenů. Druhá převodovka pak pomocí dlouhého kardanu pohání šikmý dopravník a lištu, která může dnes dosahovat až 18,3 metru záběru. Odpadla tak potřeba přenášet výkon na další jednotky pomocí řetězů. Zbylo jen pár řemenů a volné místo, které posloužilo pro zvětšení šířky sítové skříně, a to při zachování maximální povolené šířky na průjezd stroje po evropských silnicích. Obrovskou výhodou zapojení plynulých převodovek do pohonu mlátičky je skutečnost, že je lze velmi jednoduše a jemně reverzovat. Pokud tedy obsluha jede s mlátičkou na hraně výkonnosti, což je žádoucí, a dojde k zablokování stroje, stačí pouze stisknout tlačítko v kabině a mlátička se sama vyčistí. Obsluha ani nemusí opouštět komfort kabiny. Zbývá snad jen dodat, že mlátičce New Holland CR11 dodává výkon 775 koní šestnáctilitrový motor Cursor. Díky zjednodušení pohonů se spotřeba ve srovnání s New Holland CR10.90 nezměnila,“ uvádí společnost Agrotec na svých stránkách.

Kabina nové sklízecí mlátičky New Holland CR11 se téměř neliší od svých předchůdců.
Kabina nové sklízecí mlátičky New Holland CR11 se téměř neliší od svých předchůdců.

Přepracování se dočkala i sítová skříň. Tu jsme vidět nemohli, zatím je utajovaná. „Obchodně se nazývá Twin Clean a je vybavena dvěma čisticími systémy nad sebou, se 2 horními síty, 2 spodními síty, 2 sadami tlakových senzorů pro měření zatížení sítové skříně a dvěma zrnovými dopravníky. Úpravy proběhly také na vynášecí desce, tzv. „korčáku“, jenž má nově za úkol i distribuovat vymlácenou hmotu mezi dvě horní a dvě spodní síta na základě dat z tlakových senzorů. Tato distribuce materiálu na síta umožnila opustit systém vyrovnávání celé sítové skříně pro kompenzaci náklonu na svazích a v mlátička tak v přepracované podobě využívá tzv. „SmartSieve“ systém vyrovnávání sít, který známe z ostatních modelů mlátiček New Holland. Čímž vznikl další prostor pro rozšíření sít a tím zlepšení čistícího účinku. Sítová skříň Twin Clean je plně automatizovaná, což zaručuje rovnoměrné rozložení hmoty na sítech, neskutečnou průchodnost a ztráty blízké nule,“ uvádí Agrotec.

Zásobník sklízecí mlátičky New Holland CR11 pojme 20 000 litrů a vyprázdní se rychlostí 210 l/s. „Kombajn New Holland CR11 může být osazen NIR senzorem, který průběžně a automaticky kontroluje kvalitu sklízeného zrna. Technici přímo na výstavě také mluvili o zajímavé funkci NIR senzoru. Protože software zná kvalitu a množství zrna v zásobníku, je po jeho naplnění schopen obsluze poskytnout informaci, zda jde o krmnou nebo potravinářskou kvalitu,“ uvádí Agrotec.

Kombajn New Holland CR11 dostal zcela nový design.
Kombajn New Holland CR11 dostal zcela nový design.

Nakládání s posklizňovými zbytky má na starosti systém Intellispread, který je vybavený obdobou kamery „GrainCam“ a dvěma radary. Obsluha si z kabiny nastaví požadovanou délku nadrcení slámy a systém automaticky upravuje vytažení protiostří tak, aby sláma byla nadrcená podle zadaného požadavku. Rozmetání je kontrolované dvěma radary, které sledují let nadrcené slámy a upravují lopatky metače tak, aby byla rovnoměrně rozhozena bez ohledu na vliv větru, typ plodiny nebo vlhkost slámy. „Konstruktéři přítomní na Agritechnice zdůrazňovali, že nejde o žádný odhad dopadu slámy, ale skutečně je sledován každý kousek slámy až k jeho dopadu na zem. Pokud slámu nedrtíte, nemějte obavy, její kvalita zůstává stejná jako na předchozích modelech sklízecích mlátiček New Holland CR, takže ji lze snadno sbírat i svinovacími lisy. Alespoň nás o tom ujišťoval technik, který v létě s mlátičkou New Holland CR11 jezdil,“ uvádí Agrotec.

Kombajn New Holland CR11 bude možné osadit širšími pásovými jednotkami a pneumatikami.
Kombajn New Holland CR11 bude možné osadit širšími pásovými jednotkami a pneumatikami.

Do kabiny sklízecí mlátičky New Holland CR11 se nebylo možné podívat. K dispozici jsou jen oficiální fotografie interiéru kabiny. „Mlátička je osazena nejnovější generací monitoru IntelliView 12, který s sebou přináší všechny výhody telematiky PLM Intelligence. Stroj využívá a sdílí GPS data pro automatickou koordinaci až 6 mlátiček na poli. New Holland CR11 vytváří sklizňová data a ukládá je do zabezpečeného cloudového uložiště. Výnosové mapy mohou být k dispozici na úrovni jednotlivých složek získaných z NIR senzoru. Mlátička samozřejmě nabízí i kompletní automatizaci nastavení mláticího ústrojí IntelliSense, která již spolehlivě pracuje v současné generaci mlátiček New Holland CR. Telematika umožňuje majiteli mít sklizeň plně pod kontrolou jak z hlediska kvality sklízeného obilí, tak z hlediska organizace a kondice využívaného strojového parku. Tady vzniká maximální produktivita práce a můžete si tak být jisti, že každá koruna investovaná do New Holland CR11 se vám násobně vrátí,“ uvádí Agrotec.

Kombajn New Holland CR11 bude možné osadit širšími pásovými jednotkami a pneumatikami. Stroj na veletrhu Agritechnica byl vybaven pneumatikami od společnosti Michelin – Cerexbib 2 – rozměr 900/65 R46 o průměru 2,32 metru. „Jde o společný vývoj značek New Holland a Michelin. Je to poprvé, kdy takový rozměr pneumatik je představen na kombajnu jakéhokoliv typu. Delší stopa pneumatiky a vylepšená trakce zajišťují nejmenší možné utužení půdy, které nemá při sklizni obdoby,“ uvádí Agrotec.